Aviseringar
Rensa alla

wikipedia som källa


Det är skrämmande att tre fjärdedelar av alla som röstat tror att en wiki är en godtagbar källa. Jag förmodar att ni även brukar källhänvisa till "alkisen på hörnet" eller "en kille jag träffade på stan?"


   
SvaraCitera

Kan man använda sig av den ena så kan man väl använda sig av den andra, sannolikheten att det är felaktig fakta bör ju logiskt sätt vara ungefär den samma på båda.

Dock så skulle jag aldrig använda wiki som enda källa när det gäller skolarbete. Kontrollera från andra håll om faktan är rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går att använda men det är ju inte alltid sant det som står. Kan ju bli lite pinsamt om t.ex. läraren ser att jag har skrivit något som inte stämmer. Kör på andra källor för att slippa det. [no-no][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

inga wiki (Du röstade på detta alternativ)

Inte ifall det är den enda källa man har. Okej om det är en av flera, dock inte den svenska wiki.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

båda wiki (Du röstade på detta alternativ)

Om man ska söka upp svenskt material, så är svenska wiki rejält bra men om man ser mera internationellt så föredrar man ju det engelska.


   
SvaraCitera

Brukar börja med wiki men kollar alltid upp fler sidor för att se om faktan verkligen stämmer. Hänvisar dock aldrig till wiki i skolarbeten och sånt [rolleyes] Så, jag vet inte...


   
SvaraCitera

På svenska kan jag gå in och skriva att tex. Arne waise är död , och att zlatan spelar i Lunds bk tex .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

båda wiki (Du röstade på detta alternativ)

ibland.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

båda wiki (Du röstade på detta alternativ)

tycker det så länge du kompletterar med andra källor så att det stämmer!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera