Aviseringar
Rensa alla

William Paleys argument för en Skapare: Klockuret!


Ämnesstartare

Säkert har många redan hört detta argument - detta argument har funnits sedan 1700 talet - jag fick reda på detta argument idag - ungefär 300 år senare - se vad jag kan vara efter ibland! [sad][ops]

William menade på såhär: Om man finner en klocka så förstår man att någon måste ha tillverkat den; det finns en urmakare bakom. Och världen är så mycket mer komplicerad än en klocka, så hur mycket mer fordrar då inte världen en skapare?

Ni som inte tror att det finns en Skapare bakom världen vad skulle ni svara William Paleys och vi som håller med Mr. Paley?


   
Citera

Har hört det argumentet bemötas många gånger. Om någon orkar vara seriös eller länka något kommer du antagligen inte att hålla med Paleys när du är klar här.


   
SvaraCitera

klockuret har ju med all sannolikhet skapats genom en trial and errorprocess å ett slags evolution, först kom någon kanske på ett solur sen kom någon på kugghjul osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dear Madame:

Har hört det argumentet bemötas många gånger. Om någon orkar vara seriös eller länka något kommer du antagligen inte att hålla med Paleys när du är klar här.

Oj, nu blev jag intresserad - leder argumentet åt att klockan är mer komplicerad än världen? Ja, då skulle jag nog inte hålla med Paley!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

klockuret har ju med all sannolikhet skapats genom en trial and errorprocess å ett slags evolution, först kom någon kanske på ett solur sen kom någon på kugghjul osv.

Hejsan Dazed_and_confused!:) Mycket möjligt att det är som du säger - men en Skapare bakom klockuret finns det ju även om det från början startade med en slags evolution! 🙂


   
SvaraCitera

AllForChrist:

Hejsan Dazed_and_confused!:) Mycket möjligt att det är som du säger - men en Skapare bakom klockuret finns det ju även om det från början startade med en slags evolution! 🙂

Om man köper hela evolutionsprocessen som troende osv å anser att det är en design så är det en till viss del ganska kass design för att komma från något slags gudomlig, allsmäktig skapare, det finns så många mutationer och sidospår i evolutionsprocessen som aldrig blir något som verkar jävligt märkliga att inkludera i designen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused

Jag talade inte om den Evolution - utan om klockans evolution!


   
SvaraCitera

å klockan var en metafor [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

å klockan var en metafor [shake]

hehe ja!:) Det skulle man ju kunna kalla det! =)


   
SvaraCitera