Aviseringar
Rensa alla

Windows, Solaris, Mac eller Linux


Ämnesstartare

Vilket operativsystem är det bästa?
Seriösa och detaljerade svar på varför just "Det" operativsystemet är det bästa!


   
Citera

AdamVikingen:

Seriösa och detaljerade svar på varför just "Det" operativsystemet är det bästa!

Inte alls flamewar.

AdamVikingen:

Vilket operativsystem är det bästa?

Windows har störst stöd för obskyra programvaror och roliga spel, men är fortfarande relativt instabilt på grund av en kasst konstruerad rättighetsdesign. För dyrt för syftet och ofritt operativ är de största nackdelarna.

Mac OS X har inte stöd för samma bredd av program som Windows har och det är fortfarande inte ett fritt OS, Vissa gillar dock layouten på det hela, ungefär som när man bytte guld mot små speglar med infödingar under kolonialismen.

Solaris är inte ett operativsystem för småkonsumenter. Det är till för tyngre infrastrukturssystem, och är inte jämförbart med de andra systemen.

GNU/Linux är ett öppet, fritt och gratis system som är tillgängligt för alla, har stor stabilitet, bra support samt är användarvänligt. Förutom det har det även bra hårdvarustöd, goda utvecklingsplattformar och stor konfigurerbarhet. De som inte väljer Linux vet inte vad de pratar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

GNU/Linux är ett öppet, fritt och gratis system som är tillgängligt för alla, har stor stabilitet, bra support samt är användarvänligt. Förutom det har det även bra hårdvarustöd, goda utvecklingsplattformar och stor konfigurerbarhet. De som inte väljer Linux vet inte vad de pratar om.

Windows har som du säger många svagheter t ex så är det ohyggligt krångligt ifall någonting blir fel för då måste man in på deras support sida och fråga, på Linux står det direct vad felet är och hur man ska fixa det.
Tyvärr med Linux är att den inte kan läsa exe-filer så man kan inte spela några spel eller använda några program för Windows, om man inte skaffar en Windows-Emulator, och det är lite krångligt för de oerfarna!


   
SvaraCitera

AdamVikingen:

Tyvärr med Linux är att den inte kan läsa exe-filer

Jodå, det går.

AdamVikingen:

så man kan inte spela några spel eller använda några program för Windows

Spel behöver inte vara i windowsbinärer, och windowsprogram går det med.

AdamVikingen:

om man inte skaffar en Windows-Emulator

Syftar du på WINE som uttryckligen står för "Wine Is Not an Emulator"? Jag tycker det inte är så svårt att bara trycka på "installera wine" i sin pakethanterare och sen dubbelklicka på exe-filer, men för folk med hjärnkapacitet som en manet kan det nog vara svårt. För en normalutvecklad människa så är det inga problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle definitivt säga Mac OS X. Windows behöver jag nog inte ens säga varför, men i min åsikt är Mac OS X som en förbättrad version av Linux. Mycket snyggare interface och så slipper man gå in i terminalen var femte minut. Dessutom så går det utmärkt att köra Windows (och Linux) på Mac-datorer, en PC tidning har till och med sagt att Windows kör bättre på en Mac än en genomsnitts PC. Jag tror att efter ett par veckor med Mac OS X kommer du att vara riktigt nöjd att du bytte 🙂


   
SvaraCitera
Åtta

Zirro:

Mac OS X som en förbättrad version av Linux

Hur tänkte du nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Hur tänkte du nu?

Utifrån mina egna erfarenheter stämmer det, Ubuntu (vilket är den Linux version jag har blivit rekommenderad att använda) hade inte särskilt snygg grafik, saknade många drivrutiner och det gick inte att göra mycket, helt enkelt. Försöker man installera ett program ska man skriva flera rader i terminalen som för mig är helt okända. I Mac OS X och Windows dubbelklickar man bara på filerna 😉


   
SvaraCitera
Åtta

Zirro:

inte särskilt snygg grafik

Fullkomligt individuellt. Sedan går ju inte Mac att förändra ö.h.t. mer än att byta skrivbordsbakgrund. Eller just det, man kan byta plats på docken också (!!)

Zirro:

saknade många drivrutiner

Har du provat att installera OSX på någonting annat än en Mac? F.ö. har jag hittills aldrig stött på någon hårdvara som inte haft fungerande drivrutiner i Linux, förutom min fingeravtrycksläsare.

Zirro:

det gick inte att göra mycket

Eh...

Zirro:

Försöker man installera ett program ska man skriva flera rader i terminalen

Om man vill. Annars kan man gå in i pakethanteraren och helt enkelt klicka i de program man vill använda. Grymt svårt. Eller så kan man ladda ned programmen från sina respektive hemsidor och dubbelklicka på dem. Också galet svårt.

Men ingenting av det jag nämnt har någonting med vad jag ursprungligen frågade om. Varför drar du paralleller mellan Linux och OSX, och säger att OSX skulle vara en förbättrad version av Linux? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Fullkomligt individuellt. Sedan går ju inte Mac att förändra ö.h.t. mer än att byta skrivbordsbakgrund. Eller just det, man kan byta plats på docken också (!!)

Man kan välja mellan Aqua och Graphite!

Åtta:

Varför drar du paralleller mellan Linux och OSX, och säger att OSX skulle vara en förbättrad version av Linux?

Nu gör du dig dummare än du vet. Vanligt folk ser ingen stor skillnad mellan Linux, BSD eller andra unixesqua operativsystem :P.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men ingenting av det jag nämnt har någonting med vad jag ursprungligen frågade om. Varför drar du paralleller mellan Linux och OSX, och säger att OSX skulle vara en förbättrad version av Linux? [confused]

De bygger på samma kärna och jag anser att Mac OS X tog steget i rätt riktning. Förövrigt har Mac OS X ganska bra hårdvarustöd, vilket är en av anledningarna till att det går att skapa så kallade Hackintoshes, men det är just samarbetat mellan OS'et och hårdvaran i en Mac som gör det till en så bra dator.

Programmet i det här fallet var Firefox som jag försökte installera på Ubuntu, som jag ville uppdatera från 3.0 till 3.5. Eftersom det inte dök upp i den OS'ets inbyggda uppdateringsfunktion fick jag försöka med uppdateraren inuti Firefox, som dock var "otillgänglig".

Då fick jag gå till deras hemsida, ladda ner paketet där, och då får jag en mapp/fil med på skrivbordet som innehåller saker, dubbelklick på den öppnade den bara. Jag kunde inte göra något mer med den helt enkelt, inga av filerna inuti den gjorde någonting heller.

Här har vi dessutom fler möjligheter att ställa in stil i Mac OS X:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.258412/magnifique-byt-ut-ditt-trakiga-tema-mot-e...


   
SvaraCitera

Gentlemen:

De som inte väljer Linux vet inte vad de pratar om.

Du ger ändå en väldigt förskönad bild av det hela. Speciellt när det handlar om t.ex trådlösa nätverkskort, ndiswrapper ger visserligen möjlighet att ta sig igenom det hela, men det är långtifrån så att det finns stöd för alla nätverskort, och det är ganska trist, det var ett stort problem på min gamla dator.

Zirro:

Programmet i det här fallet var Firefox

Jag har också haft ett liknande problem, skulle vilja ha en tutorial om hur man installerar sådana uppdateringar.

Zirro:

Mac OS X

Är ett riktigt, riktigt uselt OS. Jag förstår inte varför någon vill betala så mycket för ett OS när man lika gärna kan köra på ett som är gratis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zirro:

Här har vi dessutom fler möjligheter att ställa in stil i Mac OS X:

Om man inte använder 10.6, då sabbar Maginifique operativsystemet rejält. Och alla Macar som säljs sedan Snow Leopard kom ut har det förinstallerat numera.


   
SvaraCitera
Åtta

Zirro:

De bygger på samma kärna

Nej.

Zirro:

Förövrigt har Mac OS X ganska bra hårdvarustöd, vilket är en av anledningarna till att det går att skapa så kallade Hackintoshes

Vilket är emot Apples EULA. F.ö. så fungerar hackintoshes skitkasst om man inte har väldigt specifik hårdvara (d.v.s. typ exakt samma hårdvara som sitter i en Mac).

Zirro:

Programmet i det här fallet var Firefox som jag försökte installera på Ubuntu, som jag ville uppdatera från 3.0 till 3.5.

Anarkandi:

Jag har också haft ett liknande problem, skulle vilja ha en tutorial om hur man installerar sådana uppdateringar.

Firefox 3.5 finns i Ubuntus repositories under namnet firefox-3.5. Man gör sällan stora versionshopp direkt i uppdateringshanteraren eftersom det kan innebära instabilitet, kompabilitetsproblem med addons o.s.v. Istället lägger man in det som ett annat paket, så att människor själva kan välja vilken version de vill ha.

När det gäller tutorials så är det bara att googla "Ubuntu <versionsnummer> + Firefox 3.5" så får man fram ungefär en miljon how-tos.

Zirro:

Här har vi dessutom fler möjligheter att ställa in stil i Mac OS X:

Lol. Det är ju exakt samma tema fast med lite andra färger. [bigsmile]

Image

Image

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Är ett riktigt, riktigt uselt OS.

Inte ens hardcorenördar som sitter och kodar assembler för att det är kul brukar säga så om MacOSX. De flesta brukar klaga på Apple och deras företagsmodell snarare än OSX i sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Är ett riktigt, riktigt uselt OS. Jag förstår inte varför någon vill betala så mycket för ett OS när man lika gärna kan köra på ett som är gratis.

OS:et är riktigt billigt, under tusen kronor. Dock får man betala för hårdvaran, men det är den väl värd? Bästa hårdvara att köra både Windows och Linux på, samt att Apple alltid ser till att utrusta de med modern teknik jämfört med vanliga PC plastbitar 🙂


   
SvaraCitera