Aviseringar
Rensa alla

windows7 32 eller 64bitar?


Ämnesstartare

tänkte uppgradera från windows xp till windows 7, har ingen som helst koll på vad det är jag kör nu, 32 eller 64bitar.
hur vet jag vad jag kör på, och hur vet jag om min dator klarar av 64bitar?

pallar ni förklara vad det är för skillnad så är det också trevligt


   
Citera
Åtta

Hur mycket ram har du?


   
SvaraCitera

Du kan ladda ner en sak frän microsoft som avgör vad som passar dig bäst, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

32 bitars utnyttjar inte all RAM, gränsen går någon stans vid 3-4 GiB.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Hur mycket ram har du?

2 gb

Macktorsken:

Du kan ladda ner en sak frän microsoft som avgör vad som passar dig bäst, tror jag.

du vet inte vad det kan kallas så att jag kan googla lite lättare?


   
SvaraCitera
Åtta

UndercoverBrother:

2 gb

Kör på 32-bitar du.


   
SvaraCitera

UndercoverBrother:

u vet inte vad det kan kallas så att jag kan googla lite lättare?

Tror att den bara kollar om din dator kommer orka och avgör vad som är bäst. Men kan nog länka...


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Kör på 32-bitar du.

nåja nu när jag fått GO så tänkte jag kroka ner drivrutiner innan fomateringen, hittar drivers för mitt grafikkort men är lite osäker på moderkortet

har asus m2n-e 1001
och letade här
http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=M2N-E&SLanguage=en-us

hittar inte min version, förutsatt att "1001" i moderkortsnamnet inte har något att göra med den version som står under description?
ska jag bara ladda ner den senstaste version 5001, eller ska jag tanka ner den som är så nära mitt moderkort som möjligt?


   
SvaraCitera
Zsasz

UndercoverBrother:

drivers för mitt grafikkort men är lite osäker på moderkortet

Du behöver inte ladda ner drivar till moderkortet om du inte vill, det är inte precis överdrivet användbart på något sätt..

Och då du kommer ha Win7 så behöver du egentligen ej heller ladda ner drivar till grafik-kortet (Dock rekommenderar jag det ändå om du ska spela på datorn), inte precis som XP/Win2000/etc. när man fick sitta på 640*480px och 16-bitars RGB om man inte drog ner drivar [crazy]...


   
SvaraCitera

UndercoverBrother:

1001

Skit i dessa siffror.
Hade själv ett m2n-e kort för länge sedan.

32 bitars versionen av windows klarar bara av 4gb minnesaddressering. Detta gör att du inte kan uttnyttja exempelvis 4 gb ram eftersom ditt grafikkort tar upp en viss mängd addressering också.

Ex.
Grafikkortet ligger på 1 Gb (1024 Mb)
Du har 4 Gb ram
Det kommer se ut som om du bara har 3 gb ram.

64 bitarsversionen klarar dock betydligt mer.
Om jag vore du skulle jag nog köra 32bitarsversionen eftersom du bara har 2 gb ram.

Har för mig det är såhär men rätta mig om jag har fel!


   
SvaraCitera
Åtta

Blåbärt:

Grafikkortet ligger på 1 Gb (1024 Mb)

Då har det garanterat dedikerat minne, och kommer således inte att ta upp något av ditt vanliga internminne.


   
SvaraCitera

Åtta:

Då har det garanterat dedikerat minne, och kommer således inte att ta upp något av ditt vanliga internminne.

Nej men 32bitars versionerna kan väl bara addresera 4 gb minne vilket innebär att han bara kommer kunna utnyttja 3gb av de 4 gb han har i Ram exempelvis.

Det är iaf vad jag hade för mig. Men du kan ha rätt[smile]


   
SvaraCitera
Åtta

Blåbärt:

Nej men 32bitars versionerna kan väl bara addresera 4 gb minne vilket innebär att han bara kommer kunna utnyttja 3gb av de 4 gb han har i Ram exempelvis.

Ah, du tänker så. Det vet jag faktiskt inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blåbärt:

Det är iaf vad jag hade för mig. Men du kan ha rätt[smile]

Åtta:

Ah, du tänker så. Det vet jag faktiskt inte.

Mjo det brukar vara så. Det är anledningen till att gränsen varierar från system till system.


   
SvaraCitera