Aviseringar
Rensa alla

Wolves-Arsenal


Ämnesstartare

Ser på fotboll. Arsenal gjorde 2 mål inom loppet av 10 minuter. Wolverhamptons publik är arga,matchen är faktiskt inte så rolig. Men Arsenal ser ju att kunna säkra tredjeplatsen,och det är ju kul!

Vad tycker ni,ser ni på fotboll?

Image


   
Citera
Ämnesetiketter

Det laget jag gillar mest i PL är Arsenal.[party]

Tycker att de spelar en attraktiv fotboll och Wenger är faktiskt helt underbar.

Brinner dock mest för italiensk fotboll, Serie A.[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Brinner dock mest för italiensk fotboll, Serie A.[love]

Då kan det ju inte vara för själva spelsättet,utanför kulturen runt om och den sydeuropeiska passionen? [cute]


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Då kan det ju inte vara för själva spelsättet,utanför kulturen runt om och den sydeuropeiska passionen?

Det är hela atmosfären kring fotbollen där nere som jag fastnat för, men gillar hur de spelar fotboll. Dessutom kan vilket skitlag som helst utmana topplagen; finns en charm i det jag finner väldigt nice.

Matchen Milan spelade hemma mot Barca, där har du italiensk fotboll i sitt esse; försvarsspelet var superb, så superb som bara italiensk fotboll kan åstadkomma. Det var ingen tråkig sådan a la parkera bussen framför mål, den var rätt underhållande och man skapade chanser framåt och utmanade Barca med sitt eget spel.

Men ja, kulturen kring fotbollen och själva passionen lockar också, det gör den. Finns nog inget land där man älskar fotboll så mycket som man gör nere i Italien.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Finns nog inget land där man älskar fotboll så mycket som man gör nere i Italien.

Hm,det är nog ett påstående som det inte riktigt finns underlag för. Ty,supportrarna i England är också riktigt passionerade. Men det kanske inte är samma sak då de luktar illa,pratar fulare och är framför allt fullare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och ännu mera möjligtvis fulare.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Hm,det är nog ett påstående som det inte riktigt finns underlag för. Ty,supportrarna i England är också riktigt passionerade. Men det kanske inte är samma sak då de luktar illa,pratar fulare och är framför allt fullare.

Jodå, det är minsann britterna, dock på ett helt annat sätt, tycker jag. Nere i Italien så andas man fotboll, från morgon till kväll. Hela samhället är rätt influerat av just fotbollen. Kan ha att göra med deras kultur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Hela samhället är rätt influerat av just fotbollen. Kan ha att göra med deras kultur.

Intressant tanke,men ur vilket perspektiv menar du? För hos oss är ju fotboll också en del av vardagen (beroende på region,förstås). Fotboll är näst intill den överlägset mest populära junioridrotten. Det engagerar många,speciellt i småsamhällen med en stor organiserad förening.

Men som sagt,det är ju mera regionsbaserat. Och antagligen så även i Italien.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

men ur vilket perspektiv menar du?

Ur rent samhällsperspektiv och då talar jag då alltså inte om det du nämner vidare i din post, om junioridrott och föreningar osv; utan jag talar om de djupare aspekterna av fotbollen, speciellt i ett land som Italien, för det är lite speciellt just där.

Tar man bara upp en sådan sak som att fotbollen där har fått ett eget namn - calcio, det är få länder där man döpt den till något annat än det engelska ordet; visst du har USA, men där är det pga helt andra anledningar.

Man talar även om att fotboll speglar samhället, en sorts metafor - dock ser man till Italien är är fotbollen den del av förutsättningarna hur landet styrs och fungerar. Arenorna fungerar som en återspegling av samhället och de olika samhällsklasserna.

Finns en anledning till varför just fotbollen tar så stor plats där nere, på gott och ont; all skriverier om korrupt fotboll osv - det är just pga passaionen och kärleken till il Calcio.

Man kan se Italien som ett land bestående av olika system. Maffian är ett sådant system, den ekonomiska ett annat, politisk makt ett tredje, dessa system är sammankopplade med bland annat gentjänster, giftermål, släkt osv - och fotbollen.

Kärleken till fotbollen är mycket stor där nere, men med tanke på hur samhället är uppbyggt så håller den på att dala, dock så är den fortfarande mycket stor.

Så ja, det var så jag menade ungefär, talade inte om föreningar och ur en sådan aspekt som dessa tillfaller, utan en mer ingående över hur fotbollen de facto är där nere.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Så ja, det var så jag menade ungefär, talade inte om föreningar och ur en sådan aspekt som dessa tillfaller, utan en mer ingående över hur fotbollen de facto är där nere.

Fan vad jag älskar att prata fotbollskultur,men är inte så insatt.

Dock är det coolt att de har ett eget namn för fotboll,tyder helt klart på något!

Men fakta är ju att i England återspeglar fotbollen samhällsklasserna en hel del. De förenar arbetarklassen,även om klubbarna i sig är mer än välmående. Men från början så är de flest brittiska klubbar,så som Arsenal,Westham United från början arbetarklubbar. Vilket sitter i än i dag.

En nackdel med fotboll är ju att de har skapat en onödig rivalitet.Så som Westham och Millwall. De startades två lag i samma hamnområde,i östra London, näst intill samtidigt. Tror det var Millwall som grundades först,och sedan Westham,vilket inte uppskattades.

Följderna av det har ju varit många,många,många år av rivalitet,fientlighet,huliganism och dylikt.


   
SvaraCitera