Aviseringar
Rensa alla

Woohoo! Dagens datorproblem!


Ämnesstartare

Det finns tre datorer i vårat hus; Min dator, familjedatorn som kör winXP, och farsans dator som kör ubuntu. Igår ominstallerade jag WinXP och allt verkade fungera idag.

Men idag när jag startade den fick jag upp "ntldr is missing" och datorn vägrar starta.

Testar starta om datorn, inget händer.
Försöker starta i felsäkert läge, inget händer
Tar ut WinXP-cd-skivan ur läsaren och startar om, inget händer.

Går till familjedatorn och googlar problemet, hittar att jag ska använda xp-skivan för att reparera genom att kopiera filer från den till hårddisken.
När reparationsprogrammet är igång, kan den inte hitta cd-skivan (trots att det är från cd-skivan det körs).

Hittar att jag kan ladda ned en räddningsfil och lägga på usb.
Upptäcker att man måste vara administratör för att lägga den på usb, vilket min fader strängt vägrar låta mig vara på familjedatorn.

Laddar ner ubuntu (får vänta 45 min, segt nät yay!) och tänker att jag ska bränna det. Upptäcker att vi inte har några cd-skivor hemma, och familjedatorn har bara cd-brännare (inte dvd).

Testar ett gammalt trick från när jag gick i sjuan - att starta datorn i felsäkert, hoppas att administratörskontot som bara syns i felsäkert läge inte ska vara lösenordsskyddat (far min glömde det på den tiden, så kanske även nu?).
När jag kommer till menyn där man väljer mellan vanligt och felsäkert läge lägger tangentbordet av.
Startar om, samma sak igen.

Drar ut tangentbordet, hämtar tangentbordet till min dator och kör in det, startar om. Nu fungerar tangentbordet, och jag försöker starta i felsäkert läge - men den kommer bara till första raden innan den hänger sig.
Startar om, samma sak igen.

Kommer på att pappas dator har dvd-brännare, och startar den. Efter lite trixande kommer jag ihåg mitt lösenord till den, och kommer in.
Då visar det sig att jag inte kan komma åt familjedatorns delade filer från den.
Börjar åter ladda ner Ubuntu även på den, och kommer få vänta ytterligare 45 minuter.

Allting fungerar PRECIS som det ska! -.- <---- om ni såg hur hårt jag slog på bindesstrecken och punkten där skulle ni bli rädda.

Någon idé på vad man kan göra annars? Pallar inte ominstallera XP igen, har redan slösat för många timmar för det.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag vågar knappt säga det, men pröva att ominstallera XP igen.


   
SvaraCitera

Håll in F7. [smile]


   
SvaraCitera

Jag tror att det är ett case of blacks ( http://www.bash.org/?860040)

Srsly...
Jobbigt när man hamnar i sådana där oturslägen då allt fattas och allt går åt skogen. Därför man ska ha en live-cd utbränd redan.

Stringburka:

När reparationsprogrammet är igång, kan den inte hitta cd-skivan (trots att det är från cd-skivan det körs).

Du kanske var lite för snabb här och angav fel sökväg.


   
SvaraCitera
Åtta

Har inte XP nått slutet på sin officiella support vid det här laget? Om du är helt intent på att ha ett 9 år gammalt operativsystem så...

Jonnybravo91:

pröva att ominstallera XP igen.

sylar:

Jag tror att det är ett case of blacks ( http://www.bash.org/?860040)

Fnissade hårt. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om du är helt intent på att ha ett 9 år gammalt operativsystem så...

Datorn är för långsam för vista/win7, och jag vill kunna spela gamla spel.

Jonnybravo91:

men pröva att ominstallera XP igen.

orkar inte :/

Nu har jag iaf fått in ubuntu på den, förhoppningsvis kan jag lösa det härifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

a

Varför är herrn inte inloggad på msn? :S:S[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Varför är herrn inte inloggad på msn? :S:S[cry]

Därför att min dator krånglar? XD

Dock är jag på väg in nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Varför är herrn inte inloggad på msn? :S:S[cry]

Ser dock dig som offline.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Ser dock dig som offline.

[shake][shake][shake][shake][shake][shake]


   
SvaraCitera

Låter väldans mysko det där. NTLDR är väl relaterat till den boot-filen som XP använder sig av när man ska starta upp operativet (tror jag), så om det är nåt knas med det är det inte konstigt att datorn vägrar starta XP. Borde som sagt var bara va och stoppa i XP-skivan och köra en Startup Repair eller vad det nu kan heta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

magkliarn:

NTLDR är väl relaterat till den boot-filen som XP använder sig av när man ska starta upp operativet (tror jag)

Japp. Misstänker hur det kommer sig, tror det har att göra med att jag formaterade en innan oanvänd partition direkt från XP till FAT32. Misstänker att det kan ha skapat problemet, även om man tycker att XP borde klara av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Någon idé på vad man kan göra annars? Pallar inte ominstallera XP igen, har redan slösat för många timmar för det.

Windows blir inte mer pålitligt än så. Men kan du testa att köra en reparation av operativet? Ingen garanti för att det funkar, men då ska den kopiera operativsystemet över det befintliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Har inte XP nått slutet på sin officiella support vid det här laget

nej år 2012 så stänger microsoft ner sin officiella support för xp


   
SvaraCitera
Åtta

borderline:

nej år 2012 så stänger microsoft ner sin officiella support för xp

Ah. Jag misstänker att det finns ett samband mellan det och jordens nära förestående undergång.


   
SvaraCitera