Aviseringar
Rensa alla

Yngre barn som döps (ej om barndop!)


Ämnesstartare

Crypto:

då beror det väl på vad du klassar som skada.att blint tro på någon man inte kan bevisa, är det skadligt då man kan bli världsfrånvänd? och allt som kan ske då beroende på om man är med i en vanlig församling eller sekt osv.

Om man är troende eller inte påverkas ju inte riktigt av om man är döpt.


   
SvaraCitera

jag var söt när jag döptes[smile]


   
SvaraCitera

lovepayyouback:

jag var söt när jag döptes[smile]

bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äh, det är mysigt med dop. Är så söt på min dopfilm. [cute] Skrek ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är inte döpt[cool] Snåla föräldrar antar jag, men jag är glad att det aldrig hände[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dopet är inte bekräftelsen på din tro, det är konfirmationen som är. Och i ett så pass sekulariserat land som Sverige betyder dopet ingenting. Man döps snarare av tradition än av religiösa skäl, man konfirmeras för att få en moppe och man gifter sig för att alternativen suger, men inget utav det gör dig kristen. Låt 5-åringar döpas om de så vill, vad spelar det för roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

Dopet är inte bekräftelsen på din tro, det är konfirmationen som är

Men nej [zzz]
Jag har varit kristen hela min ungdomstid, jag vet nog mer än vad du vet i detta... 😛

Hattmakaren:

Man döps snarare av tradition än av religiösa skäl

Men nu handlar det om dop av just religiösa skäl, när ungen "själv har valt och det är äkta". Handlar inte om barndop fortfarande som jag skrev....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Näe [cry] bildsökte på dop och fick fram denna. Vad är det Snövit döper liksom

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Dock är frågan, kan en 9åring ta beslutet att vara en kristen?

Nej.

Crypto:

Så tror du att man som yngre än tonåring kan välja att vara t.ex kristen och ta steget att döpa sin för att bekräfta sin tro?

Nej.

Crypto:

Vad tror ni är anledningen att ett barn skulle ta ett sådant beslut så tidigt?

Som alltid så ser barnen upp till föräldrarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Men nej [zzz]
Jag har varit kristen hela min ungdomstid, jag vet nog mer än vad du vet i detta... 😛

Coolt. Men du har fel ändå.

Crypto:

Men nu handlar det om dop av just religiösa skäl, när ungen "själv har valt och det är äkta". Handlar inte om barndop fortfarande som jag skrev....

Jaha? Är inte det att föredra, då? Är det bättre att döpa ett barn som inte vill, än ett barn som vill?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

Coolt. Men du har fel ändå.

Inte i denna frågan 😛

Hattmakaren:

Jaha? Är inte det att föredra, då? Är det bättre att döpa ett barn som inte vill, än ett barn som vill?

Jo klart det är. Men frågan är just om det barnet då verkligen är redo att ta det beslutet när det är såpass ungt...


   
SvaraCitera

Penstrokes:

bra

tack


   
SvaraCitera