Aviseringar
Rensa alla

Yo Frankie! Öppet spelprojekt


Åtta
Ämnesstartare

Image

Project Apricot:

After Orange and Peach, Blender Institute continues with a new open project: Apricot. This time it isn’t a movie but a 3D game! Starting february 1st 2008, a small team of again the best 3D artist and developers will develop a game jointly with the on-line community. The main characters in the game are based on the short 3D animation open movie Peach. At the end of July 2008 the production ends and August is used for DVD and documentation making. Releasing the game at end of August.

The team will work on a cross platform game (at least Linux, Windows, OS X), using Blender for modeling and animation, Crystal Space as 3D engine and delivery platform, and Python for some magic scripting to glue things together. It is not only the purpose to make a compelling 3D game experience, but especially to improve and validate the open source 3D game creation pipeline, with industry-standard conditions. At this moment we only know that the game characters are funny and furry, and the game environment is outdoors in a field and forest. Once the team is together - February 2008 - they will define the game concept and game design.

Vad det är tal om är alltså ett spel som gjorts med syftet att bevisa att det går att göra gratis spel med öppen källkod som ändå når upp till industristandard. Så vitt jag vet är det gjort med verktyg som alla är open source.

Spelet finns att ladda ned gratis från projektets hemsida (direktlänk). Vill man stödja projektet så kan man köpa DVDn eller direkt donera pengar.

Image

Notera att filmen är från när spelet fortfarande utvecklades. Saker kan ha förändras sedan dess.


   
Citera

Sweet!


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Jag håller på att ladda ned det nu. CrystalSpace-versionen till Linux ligger på ungefär 60mb. Jag skulle tippa på att Blender-versionen är större. Det förvirrar mig en aning att spelet är så litet. Bara musiken till Battle for Wesnoth är ju större. [shake]

Jag återkommer med en snabb liten review när jag har spelat det.

Jag ser främst fram emot att se allt material som spelarna producerar, då alla blender-filer finns tillgängliga. De/vi kan alltså lägga till nya banor, karaktärer eller i princip vad man vill.

EDIT: SPENNANDE! CrystalSpace-versionen tog sig själv i rumpan och ville inte starta. Så nu laddar jag ned Blender-versionen istället.


   
SvaraCitera

FAN VA' SÖT KORRE VA!


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Ilikepieee:

FAN VA' SÖT KORRE VA!

Frankie är fett söt!

Image

För er som inte visste det så kommer karaktärerna ur Yo Frankie! från filmen Big Buck Bunny, som var tidigare års projekt i samma anda som det här. Filmen finns att ladda ned gratis från hemsidan.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Right. Det här var frustrerande.

CrystalSpace-versionen fungerade som bekant inte ö.h.t. Så jag laddade istället ned källan och provade att öppna upp den i blender och köra direkt genom blender. Gjorde jag så, så fick jag ingen text och jag kunde inte interagera med spelet på något vis. Sen provade jag den förkompilerande binären för mitt system, och då fick jag bara ett "Segmentation fault". Så jag provade att göra min egen binär, och då får jag visserligen igång spelet, men det ser ut som ett helvete, jag får ingen text och jag kan än en gång inte interagera med programmet på något vis.

Nu håller jag på att göra en svn checkout, men jag tror att servern är lite trött, för det tar en evighet.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Men tänk så förvånad jag blir! Även när jag hade gjort en SVN checkout och kompilerat min jävla binär så fungerade det inte. Jag får istället en miljard felmeddelanden om att den inte hittar någonting. Det enda jag får är typ menyskärmen, men all text, texturer och lite annat saknas, och jag kan inte göra någonting. Kan ingen annan se om de kan få igång det till Windows eller Mac OS?


   
SvaraCitera

Bra intiativ iaf!


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Nu har jag provat det i Windows också. Föga förvånande så funkade det inte. [n] Nu tänker jag ge upp och helt enkelt skylla det på mitt pissiga grafikkort.


   
SvaraCitera

Sitter på OSX, laddar ner nu.


   
SvaraCitera

Jag vill spela det, men det verkar jävligt omackligt att installera :3.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Hampie:

Jag vill spela det, men det verkar jävligt omackligt att installera :3.

Det är skitenkelt att installera. [zzz] Om du har Blender 2.48a installerat så kan du ladda ned källan via svn, torrent eller direktnedladdning, sedan öppna upp filen levels/menu_start.blend i blender, gå till file -> save game as runtime och spara den filen i /levels. Sen behöver du bara köra filen genom att navigera till rätt mapp och skriva ./filens-namn. Glöm inte att göra den körbar med chmod u+x <filnamn>.

Eller så kan du installera zeroinstaller och köra kommandot 0launch http://crystalspace3d.org/downloads/YoFrankie/YoFrankie.xml för att installera CrystalSpace-versionen.

Det låter väldigt mycket mer avancerat än det är. Tro mig. Jag har gjort det ett flertal gånger nu. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Åtta:

Det låter väldigt mycket mer avancerat än det är. Tro mig. Jag har gjort det ett flertal gånger nu.

Men inte fått det att fungera 😛


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Hampie:

Men inte fått det att fungera 😛

Nej, men det har ingenting med installationen att göra. [no-no]


   
SvaraCitera

Filmen är najs, men spelet ser inte riktigt lika najs ut..


   
SvaraCitera