Aviseringar
Rensa alla

ytlig sömn, vaknar massa


Ämnesstartare

Schism: känner du dig någorlunda utvilad så är det nog ingen fara

Har alltid trott att lättväckthet går hand i hand med ytlig sömn, men då kanske det inte gör det, fastän att jag sällan drömmer. Har du förresten någonsin försökt tvinga dig till att vara vaken i 20 eller mer timmar tills du är så utmattad att du knappt kan hålla dig vaken och sen försöka sova o se vad det ger? Eller du kanske aldrig har den möjligheten ens på helgerna?

Sover du alltid i sängen? Jag hade exempelvis en hemsk spänningshuvudvärk torsdag fredag lördag för att jag tisdag och onsdag sov 2-4 timmar i soffan o sen var vaken i minst 10 för att sedan sova lika länge i soffan igen - småsov med andra ord. Till slut var jag så trött att jag nu sovit i 19 timmar och nu är spänningshuvudvärken borta och jag är väldigt utvilad.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Har du förresten någonsin försökt tvinga dig till att vara vaken i 20 eller mer timmar tills du är så utmattad att du knappt kan hålla dig vaken och sen försöka sova o se vad det ger?

många gånger, men det är riskfyllt eftersom jag har nära till ångest- och panikkänslor. kan dock tänka mig metodisk sömndeprivation, dvs att bara få vistas i sängen en begränsad tid varje dag (kanske fem timmar i stället för tio)

något som förstås kräver benhård disciplin

Storchen84: Sover du alltid i sängen?

har bara den att tillgå tyvärr. eller ja, en madrass också iofs. kanske borde testa den...

Storchen84: Till slut var jag så trött att jag nu sovit i 19 timmar och nu är spänningshuvudvärken borta och jag är väldigt utvilad.

nice!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: nice!

Mm, men det har en nackdel också - nämligen att jag nu åter går från normal dygnsrytm till dagligt sovande och nattlig vakenhet. Vilket jag brukar bryta med sömndeprivation... hmm jag utsätter mig nog för sömndeprivation betydligt oftare än vad jag borde verkar det som att den här tråden får mig att inse...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

orolig?
gillar att lyssna på sånthär när jag ska sova kram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hej..........: orolig?

ja, det har blivit så. orolig kropp.

kan typ inte somna till ljud, förutom regn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

ja, det har blivit så. orolig kropp.

kan typ inte somna till ljud, förutom regn

finns sånna med regn men jag hatar dom
kan inte heller det men kan typ bli mer sömnig av det och stänga av innan jag ska sova, men jag hatar det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kanske inte gillar snälla saker för du är van att det finns baktankar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag skrämmar kanske bara dig mer och göra det bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lycka till iaf, d ordnar sig


   
SvaraCitera

Rutiner! Det är jätteviktigt för kroppen att hitta en rytm, även om du inte kan somna förrän 5, vakna ändå kl 8 och försök hålla dig uppe. Somna för guds skull inte under dagen. Dessutom måste du förbereda kroppen för sömn, dvs sitt inte vid datorn, TVn, mobilen etc, släck och varva ner. Jag tror inte ens att du borde läsa bok. 

Att vakna flera gånger under natten brukar jag göra när jag är stressad rent allmänt eller rädd för att försova mig t ex.

Rutiner på mat och motion är också viktigt, det är på något sätt mina grundstenar för att jag inte ska bryta ihop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har ingen aning hörru. Har aldrig haft problem med sömn så kan skriva vad jag kan somna gott till.

Sov åtta timmar, var mätt, taga ett glas vatten, hava gött med temp i rummet, duscha innan. Sen sätter du på en gammal slänga som denna nedan.


Brukar alltid somna till denna konstigt nog =D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett bra sätt att sova gott på är ju att göra kroppen trött. En löp runda eller liknande. Varva ner några timmar före du lägger dig, läsa en bok elr dylikt är rätt bra.

 Försök håll fasta sömn rutiner. Och när du ska sova nojja inte så mkt runt att du inte kan/sover dåligt, släpp det bara ist, gör mer ont än gott.


   
SvaraCitera
mynona

jag har visserligen svårt att somna, men när det väl sker sover jag djupt. 

ta en kvällspromenad bara några timmar innan du ska gå till sängs. det är särskilt bra vid den här årstiden när det är kallt i luften. det brukar göra en sömnig. 

försök att inte göra något engagerande den närmaste timmen innan du går till sängs, hjärnan vill alltid bearbeta saker ett tag efteråt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hej..........: du kanske inte gillar snälla saker för du är van att det finns baktankar?

så är det ofta

hej..........: jag skrämmar kanske bara dig mer och göra det bättre

blir inte skrämd, är för seg för att fatta när det är läskigt

hej..........: lycka till iaf, d ordnar sig

tack! ja, det gör det. tålamod är y och f

honolulu: Rutiner!

absolut. det var stress och tappade rutiner som inledde eländet

Fkpaw: Ett bra sätt att sova gott på är ju att göra kroppen trött. En löp runda eller liknande.

yes, har anammat detta. skönt att känna att man gjort annat än att sitta still, att inte kroppen är rastlös

mynona: jag har visserligen svårt att somna, men när det väl sker sover jag djupt. 

ta en kvällspromenad bara några timmar innan du ska gå till sängs. det är särskilt bra vid den här årstiden när det är kallt i luften. det brukar göra en sömnig.

ja, det var mitt normalläge fram till jul då jag försökte vända på dygnet men bara förvärrade situationen (för mycket fokus på att sova bra + ljudkänslighet + nattvakna grannar är inget jag rekommenderar)

tror nyckeln, förutom att hitta rutiner, är att få ut stressen ur kroppen, och promenader/löprundor hör nog till de bättre metoderna


   
SvaraCitera
mynona

Schism: ja, det var mitt normalläge fram till jul då jag försökte vända på dygnet men bara förvärrade situationen (för mycket fokus på att sova bra + ljudkänslighet + nattvakna grannar är inget jag rekommenderar)

ja, det blir nog rentav lättare att vända dygnet om man försöker att inte tänka på det så mycket

Schism: tror nyckeln, förutom att hitta rutiner, är att få ut stressen ur kroppen, och promenader/löprundor hör nog till de bättre metoderna

definitivt. sinnet lugnar sig när det är upptaget av kroppens angelägenheter. jag går visserligen inte ut sent varje dag, men de gånger jag har gjort det och fått kall luft före ca 2-3 timmar före sängdags brukar jag ofelbart alltid vara trött och mindre benägen att grubbla


   
SvaraCitera