Aviseringar
Rensa alla

Yttrandefrihet och missbruk av den


Ämnesstartare

Efter de senaste dagarnas fokus på Aftonbladets artikel (ni vet vilken antar jag) så...

Att tidningarna ska få rapportera om det som händer utan censur är självklart. Mindre självklart är det dock när tidningarna, i jakt på fler läsare, börjar förvrida sanningen så att den blir en lögn. Just Aftonbladet och Expressen är extremt duktiga på detta.

Kända exempel är när ett citat klipps ur från sitt sammanhang och publiceras på ett sätt som bara ska väcka skandal och sälja fler tidningar. Det handlar inte ett skit om yttrandefrihet, utan om fula metoder att tjäna pengar.

Kvällstidningarna blir ju stämda då och då för att de gör (medvetet) fel, men summorna är så löjligt små att det inte spelar någon roll.

Borde inte straffbeloppet för "falsk framställning" vara MYCKET högre? Kvällstidningarna hänvisar alltid till yttrandefriheten, och tyvärr har den blivit en sorts sköld som alltid fungerar.


   
Citera
Ämnesstartare

rbb:

(ni vet vilken antar jag)

Nej, jag läser inte aftonbladet så ofta [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Nej, jag läser inte aftonbladet så ofta

Då tillhör du en av få svenskar som inte gör det, vet inte om jag ska gratulera dig, fniss!

Aftonbladet publicerade en artikel om hur Israel stjäl organ ur döda palestinier eller något sånt. Just denna artikel var dock inte fokus i denna tråd.

Bara mitt hat mot Aftonbladet och att de alltid hänvisar till "yttrandefrihet" så fort de förvrider sanningen för att sälja fler tidningar till skadeglada Svenssons som vill läsa om andra människors misslyckanden för att själva känna sig bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Borde inte straffbeloppet för "falsk framställning" vara MYCKET högre?

Jo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Då tillhör du en av få svenskar som inte gör det, vet inte om jag ska gratulera dig, fniss!

Få? Jag trodde bara att det var sossehalvan av Sverige som läste den blaskan[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Få? Jag trodde bara att det var sossehalvan av Sverige som läste den blaskan

Mm, och enligt Sifos senaste så röstar drygt 30 % av svenskarna på sossarna. Dvs alla som är arbetslösa och vill ha bidrag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Mm, och enligt Sifos senaste så röstar drygt 30 % av svenskarna på sossarna. Dvs alla som är arbetslösa och vill ha bidrag.

Vad nu det har med saken att göra vet jag inte. Men faktum är ju att du tydligen är en frekvent aftonbladet-läsare[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Men faktum är ju att du tydligen är en frekvent aftonbladet-läsare

Jättekul.

All media har tagit upp det, så det var svårt att undgå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Aftonbladet publicerade en artikel om hur Israel stjäl organ ur döda palestinier eller något sånt. Just denna artikel var dock inte fokus i denna tråd.

men nej jag läste artikeln när den precis hade kommit ur pressarna och det var inte så den var upbyggd (dessutom var det väl ingen artikel utan ledare/krönika/gästskribent/jagkanintejournalistik)

den var i tre delar den första handlade om den rabbinen i new jersey som hade sålt organ svart, den andra handlade om att det var brist på donatorer i Israel och den tredje om ett fall där en kille som blivit avrättad av israelisk militär kommit hem uppskuren.

ifall du läser slutmeningen så är det ju självklart att fokus ligger på att ta reda på om det förekommer, hur det förekommer och i vilken grad det isåfall förekommer.

han skriver inte att israelerna snor palestiniers organ utan frågar sig varför vissa kroppar obduceras när dödsorsaken redan är fastställd osv.

här är artikeln btw http://www.aftonbladet.se/kultur/article5652583.ab

det är även inttessant för mig att jag stött på fler människor som kallar den här publiceringen för hetsande, oetisk etc etc än när man ritar muslimernas största profet med en bomb på huvudet. undrar varför[zzz]


   
SvaraCitera

rbb:

Mm, och enligt Sifos senaste så röstar drygt 30 % av svenskarna på sossarna. Dvs alla som är arbetslösa och vill ha bidrag.

+dom flesta som är anställda inom stat och kommun, man röstar ju inte bort sig själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera