Aviseringar
Rensa alla

Zigenare stjäl insamlingsbössa (video)


"Vi är inte rasister."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: för att skänka kanske?

På hennes beteende kan man nästan tro att hon stulet pengarna och inte tiggt ihop dom.  Ledsen

Skulle du själva göra som kärringen gör om du gick in på Forex för att växla pengar?


   
SvaraCitera

vikingen: På hennes beteende kan man nästan tro att hon stulet pengarna och inte tiggt ihop dom.

hon räkna hur mycket pengar hon har som hon skall skänka till sin familj?

vikingen: Skulle du själva göra som kärringen gör om du gick in på Forex för att växla pengar?

jag skulle inte vilja att någon filmar mig dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: hon räkna hur mycket pengar hon har som hon skall skänka till sin familj?

Jag trodde du menade att hon skulle skänka pengarna till Musikhjälpen, Rädda Barnen, Röda Korset eller Stadsmissionen!??

Anura: jag skulle inte vilja att någon filmar mig dock.

Varför då? Har du något skumt förflutet?


   
SvaraCitera

Är det här representativt för romer som grupp? Ja/nej? Varför/varför inte? Vilka implikationer får ett ja/nej vad gäller romers relation till samhället? 


   
SvaraCitera

vikingen: Jag trodde du menade att hon skulle skänka pengarna till Musikhjälpen, Rädda Barnen, Röda Korset eller Stadsmissionen!??

antar att hon skänker till sin familj där hemma.

vikingen: Varför då? Har du något skumt förflutet?

nej.. vill du att folk filmar dig? :p Jag vill inte leva i ett sådant samhälle :p


   
SvaraCitera

Chibibbi: Är det här representativt för romer som grupp? Ja/nej?

vad spelar det för roll?


   
SvaraCitera

Anura:

vad spelar det för roll?

Det spelar roll då tiggaren i fallet var en rom och för att det finns tendenser att vilja övergeneralisera den gruppen så fort en enskild individ ur den gruppen handlar på ett provokativt sätt. 


   
SvaraCitera

Chibibbi: gruppen handlar på ett provokativt sätt.

jag förstår inte vad som var provokativt med hennes beteende: s


   
SvaraCitera

Lav: Vilka är "dessa människor"?
På vilket sett skadar "dessa människor" dig eller någon annan?
Vad gör "dessa människor" sämre än dig eller någon annan?

1. Kriminella.
2. De begår brott.
3. De är kriminella.


   
SvaraCitera

Anura:

jag förstår inte vad som var provokativt med hennes beteende: s

Det som kan anses vara provokativt kan vara det faktumet att personen ifråga stjäl och begår vad som anses vara en omoralisk gärning. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: antar att hon skänker till sin familj där hemma.

Antar att hon behöver pengarna bättre till att tanka sin stora lyxiga Mercedes i miljonklassen. Videofilm kommer...   Mycket glad

Anura: nej.. vill du att folk filmar dig? :p Jag vill inte leva i ett sådant samhälle :p

Du kan aldrig hindra någon att fota/filma dig så länge som du befinner dig på offentlig plats. Eller snarare... så länge som fotografen befinner sig på offentlig plats.
Fotografen kan i princip ställa sig 1 dm från ditt ansikte och fota/videofilma och rör du fotografen eller hans utrustning så har fotografen rätt att tillkalla polis och du har åtal att vänta om du har otur.


   
SvaraCitera

Chibibbi: Det som kan anses vara provokativt kan vara det faktumet att personen ifråga stjäl och begår vad som anses vara en omoralisk gärning.

de väl två olika individer


   
SvaraCitera

Anura:

de väl två olika individer

Så kan det vara. 


   
SvaraCitera

vikingen: Antar att hon behöver pengarna bättre till att tanka sin stora lyxiga Mercedes i miljonklassen. Videofilm kommer...

så hon är rik men väljer att tigga i kylan och bli utsatt för allt möjligt ute på gatan? :p smart move

vikingen: Fotografen kan i princip ställa sig 1 dm från ditt ansikte och fota/videofilma och rör du fotografen eller hans utrustning så har fotografen rätt att tillkalla polis och du har åtal att vänta om du har otur.

vad spelar de för roll? jag fråga om du är ok med det


   
SvaraCitera