Aviseringar
Rensa alla

Zoloft=ångest?


Ämnesstartare

Lååångt inlägg, hoppas någon orkar läsa.
Nu har jag tagit antidepressiva Zoloft ända sedan jag blev inlagd under en längre tid (över ett år sedan), allt i från doser i 50 mg till 200 mg mot depression (surprise), social fobi och självmordstankar. Nu till saken: har någon här varit med om att medicinen ORSAKAR ångest?
Nu är det så att jag närmast konstant i 6 år har haft hög puls av ångest och får regelbundet ångestattacker. Dessa biter inte Zoloften på utan jag får antipsykotika vid sidan om (som dämpar skiten men tar inte bort den helt).

Jag knappade in på FASS och på biverkningslistan står det
"Vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 100):
halsont, anorexi, ökad aptit, depression, känna sig konstig, mardrömmar, ångest, upprördhet, oro..."
Vad fasen? Ges inte medicinen i grunden mot just ångest hos många? Hur kan man skilja den sjukliga ångesten mot ev. "Zoloft-ångest" eller vad man ska kalla det?
I övrigt fungerar medicinen bra... Mot depressionen, inte den sociala fobin. Men effekten mot depressionen har varit såpass bra att jag tvekar om det är värt att ens göra ett uppehåll med den här medicinen. Jag trappade ut den en gång och det kändes som om hjärnan var slem, det vill jag inte vara med om igen.
Tack på förhand


   
Citera
Ämnesstartare

Mårran:

Nu till saken: har någon här varit med om att medicinen ORSAKAR ångest?

Inte personligen, men för min vän var det så. Visserligen åt hon inte zoloft, utan någon annan, men hon åt en hög dos under en längre tid (flera år) så hon blev mer deprimerad/fick ångest av medicinen.


   
SvaraCitera

Ta något mot ångesten med. Piller PILLER!!! nä


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lilliean:

Ojsan, jag som just fått Zoloft utskrivet, har ingen lust att börja äta dom.

Du bör åtminstonde prova, för mot depression är den kanon.

Nu vet jag inte ens om det är just Zoloften som förvärrar min ångest eller om det är sjukdomen i sig, men det verkar vara en möjlighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Du bör åtminstonde prova, för mot depression är den kanon.

Jo jag har hört det, fast jag är inte deprimerad, "bara" nervklen. Lite såhär [bigcheers] [cry] [badgrin] [cute] [mad] [tard] [chocked] [sad]
Det skulle tydligen stabiliseera mitt humör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

text

[cry]

jag blir ledsen när jag hör sånthär :(, hoppas det blir bättre och att du har något hopp för det.


   
SvaraCitera

Lilliean:

Det skulle tydligen stabiliseera mitt humör.

Jag skulle också behöva få mitt humör stabiliserat. Men det verkar inte som att psykologerna förstår mig riktigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isande:

Jag skulle också behöva få mitt humör stabiliserat. Men det verkar inte som att psykologerna förstår mig riktigt

Det är vi två om [bigcheers]
Jag går inte hos nån nu iof, men tidigare. Och de säger alltid att de är bra att berätta om sina känslor. Men när jag förklarar är det aldrig nån som fattar vad jag menar. Så det känns rätt menlöst, jag blir bara frustrerad. [mad]


   
SvaraCitera

Sannan:

Det är vi två om
Jag går inte hos nån nu iof, men tidigare. Och de säger alltid att de är bra att berätta om sina känslor. Men när jag förklarar är det aldrig nån som fattar vad jag menar. Så det känns rätt menlöst, jag blir bara frustrerad.

Min förra kurator var asbra, så då var det inga större problem, men nu så skulle jag börja prata med psykologerna istället för att det är bara dom som kan skriva ut mediciner. Och dom verkar inte alls fatta [tired]


   
SvaraCitera

Mårran:

Nu till saken: har någon här varit med om att medicinen ORSAKAR ångest?

Hur yttrar sig ångesten och är det något som har kommit efter en längre tids behandling? Din ångest skulle ju kunna vara kopplad till t ex social fobi och kanske inte medicinen?

Zoloft brukar ju vanligtvis ge ökad ångest i början av behandlingen som sen är övergående. Får själv 50 mg mot depression och ångesten de första dagarna var inte att leka med. Men gick över sen.

Läkaren har inte funderat på att ge dig benzo istället för antipsykos medicin? Men tycker du ska ta upp ångesten med läkaren och om det visar sig vara en biverkning från medicinen så kanske det kan vara värt att testa nån annan SSRI.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hatar benzo... Jag har lite Sobril hemma, men jag ser det inte som ett alternativ. Zyprexa har fungerat bättre, det är inte beroendeframkallande och dessutom är ger den ingen baksmälla.

Jag har haft ångest hela tiden, men vet inte om det är medicinens uteblivna effekt mot ångest eller just ångest av medicinen. Krångel, krångel... :s


   
SvaraCitera

Mårran:

Zyprexa har fungerat bättre, det är inte beroendeframkallande och dessutom är ger den ingen baksmälla.

Nej dte är iof sant. Benzo är inget man vill fastna i. Men hur länge har du tagit zoloft då och vilken dos får du nu? Den ångestdämpande effekten kan ju dröja ett tag, men det vet du säkert.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man blir så däven av zyprexa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har tagit Zoloft i över ett år. Jag har nu sänkt till "normaldosen" 50 mg, bättre det. Men sluta vill jag nog inte... Den funkar ju bra mot depressionen.


   
SvaraCitera

Mårran:

Den funkar ju bra mot depressionen

Okej bra det. Tänkte mest på ångesten ifall nån annan ssri kanske har lika bra effekt på depression plus att du slipper ångesten. T ex så är seroxat godkännt för generaliserat ångestsyndrom och likaså cipralex i viss mån tror jag.


   
SvaraCitera