Aviseringar
Rensa alla

Zoomar ni ut Ungdomar.se?


Ämnesstartare

iddqd: Liksom typ alla sidor nu för tiden. Vafan folk är inte synskadade.

det är bättre med större text. då kan man sitta längre ifrån skärmen och ögonen tar således inte lika mycket stryk.

att texten tidigare var (och fortfarande är på många websidor) liten är pga att vi är vana med det från böcker/tidningar/etc. men anledningen till att tryckt text är liten är ju för att spara papper, vilket är något vi inte behöver göra när vi designar websidor.

så det är mest en vanesak. men större text på webben är överlag bättre än mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

obs, jag hittar bara på. men det låter rätt rimligt ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: det är bättre med större text. då kan man sitta längre ifrån skärmen och ögonen tar således inte lika mycket stryk.

Tror inte folk ställer skärmen särskilt mycket längre bort bara för att vissa hemsidor är större. Dessutom tar det upp en massa skärmyta som skulle kunna användas till annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd: Tror inte folk ställer skärmen särskilt mycket längre bort bara för att vissa hemsidor är större. Dessutom tar det upp en massa skärmyta som skulle kunna användas till annat.

nä, men om alla hemsidor vore större så skulle man överlag kunna sitta längre från skärmen. som du påpekar så har "typ alla sidor nu för tiden" större text. det kanske ligger någonting i det.

man kan scrolla. och på ett forum där det är text som står i fokus känns det onödigt att ägna alltför mycket skärmyta åt sådant som inte är text.

det samma gäller t.ex. dagstidningars websidor (även om de kluddar ner dem med annonser).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: nä, men om alla hemsidor vore större så skulle man överlag kunna sitta längre från skärmen. som du påpekar så har "typ alla sidor nu för tiden" större text. det kanske ligger någonting i det.

Faaast å andra sidan så har mindre text varit standard sen det blev möjligt att visa mindre text. Mvh har läst webdesign och spenderar normalt ca halva min vakna tid på universitet och pluggar datavetenskap. Ingen där verkar ha något emot normal textstorlek.

Biologen:  och på ett forum där det är text som står i fokus känns det onödigt att ägna alltför mycket skärmyta åt sådant som inte är text.

Varför ska man då behöva scrolla för att läsa all text? Fuckar upp totalt när man behöver läsa större stycken eftersom det blir ett avbrott. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd: Faaast å andra sidan så har mindre text varit standard sen det blev möjligt att visa mindre text. Mvh har läst webdesign och spenderar normalt ca halva min vakna tid på universitet och pluggar datavetenskap. Ingen där verkar ha något emot normal textstorlek.

faaast å första sidan börjar texten bli större.
och nä såklart ingen har, är ju som sagt en vanesak.

iddqd: Varför ska man då behöva scrolla för att läsa all text? Fuckar upp totalt när man behöver läsa större stycken eftersom det blir ett avbrott.

självklart måste man anpassa efter typ av dokument.

vore skitjobbigt om en ebok hade jättestor text. men ett ungdomsforum där de flesta inlägg inte överskrider fem rader däremot...


   
SvaraCitera

nejm ongo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: faaast å första sidan börjar texten bli större.

Faaaast sen så har webben börjat anpassas mer och mer för idioter. Misstänker att det har med det att göra också.

Biologen: och nä såklart ingen har, är ju som sagt en vanesak.

Vi snackar om en grupp människor där en stor del bytt tangentbordslayout till dvorak för att skriva marginellt snabbare. Vanesaker betyder inte ett skit där. Hade större text varit bra hade de nog fan fixat det. 

Biologen: men ett ungdomsforum där de flesta inlägg inte överskrider fem rader däremot...

Jag skyller på Twitter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd: Faaaast sen så har webben börjat anpassas mer och mer för idioter. Misstänker att det har med det att göra också.

och? är målgruppsanpassning och fungerande/tilltalande design en dålig sak?

iddqd: Vi snackar om en grupp människor där en stor del bytt tangentbordslayout till dvorak för att skriva marginellt snabbare. Vanesaker betyder inte ett skit där. Hade större text varit bra hade de nog fan fixat det.

oh yeah ofc! låter som koola kids asså.

du belyser ju själv att det är stor skillnad på hur datavetare och vanliga dödliga använder datorer och förhåller sig till design och funktion. kan det kanske inte vara så att större text faktiskt är mer lättillgänglig och praktiskt för en större majoritet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: och? är målgruppsanpassning och fungerande/tilltalande design en dålig sak?

Målgruppsanpassning till en viss gräns är bra, men inte när det går ut över funktionaliteten. Man kan inte dumma ner saker alldeles för mycket. Och det är fullt möjligt att göra en hemsida både fungerande och tilltalande utan att göra den till något jävla trams. 

Biologen: du belyser ju själv att det är stor skillnad på hur datavetare och vanliga dödliga använder datorer och förhåller sig till design och funktion. kan det kanske inte vara så att större text faktiskt är mer lättillgänglig och praktiskt för en större majoritet?

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd: Målgruppsanpassning till en viss gräns är bra, men inte när det går ut över funktionaliteten. Man kan inte dumma ner saker alldeles för mycket. Och det är fullt möjligt att göra en hemsida både fungerande och tilltalande utan att göra den till något jävla trams.

fan vad du överdriver.
+2pt i fontstorlek och det blir "något jävla trams"? kom igen nu.

har liten text ett egenvärde för dig? känner du dig stolt och häftig när du läser böcker med liten text? är det textstorlek snarare än innehåll som bedömmer hur dumt någonting är?

iddqd: Nej.

nä okej.
så alla webbsidor (som du uppenbarligen har sett) som har börjat använda större teckenstorlek har alltså fallit in i någon sorts masspsykos? eller har de bara anpassat sig efter en ny designstandard (som faktiskt kan vara funktionell)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: fan vad du överdriver.
+2pt i fontstorlek och det blir "något jävla trams"? kom igen nu.

Du var då en jävel på att lyckas misstolka allt. Nog för att jag är något berusad men poängen lär väl komma fram ändå. Det är inte enbart textstorleken jag vänder mig emot, det är den allmänna fördumningen av internet jag irriterar mig på.

Biologen: har liten text ett egenvärde för dig? känner du dig stolt och häftig när du läser böcker med liten text? är det textstorlek snarare än innehåll som bedömmer hur dumt någonting är?

Nej, men nog fan hade det varit irriterande att läsa en större bok där texten och illustrationerna är i samma format som en bilderbok för femåringar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd: Det är inte enbart textstorleken jag vänder mig emot, det är den allmänna fördumningen av internet jag irriterar mig på.

aha. den är tyvärr omöjlig att undvika. eternal septemer liksom.

iddqd: Nej, men nog fan hade det varit irriterande att läsa en större bok där texten och illustrationerna är i samma format som en bilderbok för femåringar?

självklart. men återigen: design efter syfte.
liten text är säkert skitbra när man hackar kod eller ska läsa en lärobok.

större text är bättre på ett forum där inläggen ofta är betydligt kortare än normallånga stycken i en facktext t.ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: aha. den är tyvärr omöjlig att undvika. eternal septemer liksom.

Inte om jag har något att säga om saken. Och det har jag!

Biologen: självklart. men återigen: design efter syfte.
liten text är säkert skitbra när man hackar kod eller ska läsa en lärobok.

större text är bättre på ett forum där inläggen ofta är betydligt kortare än normallånga stycken i en facktext t.ex.

Givetvis, men jag förstår inte hur större text skulle vara bättre i det här fallet faktiskt. Jag har som sagt läst lite kurser där man gick in på sånt här och även om jag har jättebra koll på det så vet jag hur oerhört mycket folk nördar in sig på lättlästhet och såna saker. Det känns lite som att om större text hade varit bättre på de flesta hemsidor så hade det blivit standard för längesen, ungefär som sans serif-grejer och liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd: Inte om jag har något att säga om saken. Och det har jag!

lycka till ! Party

iddqd: Givetvis, men jag förstår inte hur större text skulle vara bättre i det här fallet faktiskt.

jag tycker det är rätt skönt. störde mig på det i början men nu känns det rätt najs. enkelt att läsa, går snabbt. även om det ser ut att vara designat för 11-åringar.

iddqd: Jag har som sagt läst lite kurser där man gick in på sånt här och även om jag har jättebra koll på det så vet jag hur oerhört mycket folk nördar in sig på lättlästhet och såna saker. Det känns lite som att om större text hade varit bättre på de flesta hemsidor så hade det blivit standard för längesen, ungefär som sans serif-grejer och liknande.

hm, kanske. jag har verkligen ingen koll (har bara dragit allt jag sagt ur röven).

tänker att iom att sidor blir mer lättnavigerade (vilket de blir) så är det inte längre lika viktigt att ha all text ihoptryckt på samma plats. det krävs inte så mycket ansträngning att ta sig från en del av en webbsida till en annan liksom (om de är bra designade).

men men, idealet är såklart sidor där man enkelt kan anpassa textstorleken själv (vilket UM inte är eftersom det fuckar upp gladagubbarna samt verktygsfältet i svarsrutan om man zoomar in lr ut Trött)


   
SvaraCitera