user-image
Okänd
Annat

Hej! De senaste gångerna jag har haft samlag med min pojkvän har jag blödit inuti slidan. Mängden varierar från gång till gång. Vad kan det bero på? Kan det vara något allvarligt? Har haft ett aktivt sexliv i över två år och har aldrig haft problem förut. Använder Follimin 28 sedan samma tid tillbaka och förra mensen kom dessutom tre dagar innan jag slutat ta hormontabletterna och varade sedan längre än den brukar göra. En annan månad uteblev den nästan helt. Jag tycker att det är konstigt att mensen börjar krångla när jag använt p-piller i över två år utan problem. Tacksam för svar.


SVAR

user-image
Dels kan din blödning komma från en spricka i slidöppningen, typ som skavsår, vilket är helt ofarligt. Ibland när man äter p-piller så kan slemhinnan i slidan bli lite skörare och då kan det blöda. Det kan vara bra att göra en gynekologisk undersökning för att se hur det ser ut. Det kan också vara bra att ta ett cytolog-prov, vilket ger svar på eventuella cellförändringar och även om det är inflammationstecken på livmodertappen. Provet går till så att läkaren använder en träspatel och försiktigt skrapar på livmodertappen. Därefter skickas provet vidare för analys. Man kan ibland vid samlag få så kallad kontaktblödning. Inflammationen behandlas med läkemedel. Om det handlar om cellförändringar så brukar ytterligare undersökning förekomma med nya prover. Du bör för säkerhets skull även ta ett chlamydiaprov.

Visningar : 1098

Senaste frågorna

Se Alla