Nachac: Patriarkatet har ingen utilitaristisk grund
Fel. Nodalpunkten i utilitarism är att allting kan ha ett potentiellt nyttjefrämjande beroende på hur många som tjänar på det. Allt och ingenting har således utilitaristiska grunder.
Razor:
Det är en av patriarkatets innebörder, dock inte alla. Som jag redan påpekat flera ggr var patriarkatets uppgift att organisera samhället och ta hand om dess medborgare på för den tiden det mest effektiva sättet, och nej sexhandel ingår inte i den patriarkala organiseringen av ett samhälle.
Fast så är det ju inte alls. Men låter Nachac ta den här pga känner mig inte så diskussionig idag.
Tractatus: Fel. Nodalpunkten i utilitarism är att allting kan ha ett potentiellt nyttjefrämjande beroende på hur många som tjänar på det. Allt och ingenting har således utilitaristiska grunder.
Sålunda kan utilitarism yttras patriarkalt, men patriarkatet kan inte yttras utilitaristiskt.
Nachac: men patriarkatet kan inte yttras utilitaristiskt.
Klart det kan, beroende på sammanhang. Patriarkatet innebär, mig veterligen, samhälleliga effekter som upprätthåller en så kallad manlig essens (tänker inte utveckla detta närmare) till norm, och yttrar sig genom olika makthierarkiska sociala strata, och som sedan påverkar människor - som avviker from normen - negativt. Utilitarism innebär bara att saker kan värderas genom nyttofrämjande. Patriarkatet kan inte betraktas som varken bra eller dålig genom ett sånt resonemang, bara som en process som erbjuder x antal möjlighetsansamlingar för människor, beroende på deras relation till process i övrigt.
Tractatus:
Klart det kan, beroende på sammanhang. Patriarkatet innebär, mig veterligen, samhälleliga effekter som upprätthåller en så kallad manlig essens (tänker inte utveckla detta närmare) till norm, och yttrar sig genom olika makthierarkiska sociala strata, och som sedan påverkar människor - som avviker from normen - negativt. Utilitarism innebär bara att saker kan värderas genom nyttofrämjande. Patriarkatet kan inte betraktas som varken bra eller dålig genom ett sånt resonemang, bara som en process som erbjuder x antal möjlighetsansamlingar för människor, beroende på deras relation till process i övrigt.
Poängen med patriarkatet är dock inte nyttofrämjande, utan en grupp som skott sig på en annans bekostnad. Vad som helst kan vara utilitaristiskt om ambitionen är sådan, men inte annars.
Nachac: Könsmaktsordningen. Patriarkatet är ingen religion eller ideologi, utan återigen resterna av ett legislativt styrelseskick.
Nachac: Såvida kvinnan är ärbar, oskuld och trogen, ja. Annars har hon förbrukat sitt syfte, eller hade inget från början, utom att sexuellt tillfredsställa män. Giftermålet syftar till att säkerställa faderskapet för kvinnans avkomma, så att arv och dylikt tillfaller rätt person. Det är alltså en kontroll av kvinnans sexualitet. Kvinnor där detta är omöjligt, det vill säga otrogna eller icke oskulder, saknar socialt värde och kan därför exempelvis säljas.
Nachac: Inget alls, det är ett sätt av många att organisera samvaron. Patriarkatet har ingen utilitaristisk grund, det är en opportunistisk successivt framvuxen struktur, inget avsiktligt eller genomtänkt samhällsbygge.
Okej, då förstår jag bättre vad det är (iaf enligt din version).
Har sett dokumentären nu. Det är väldigt många faktorer som är ansvariga för att det är som det är. Att skylla precis allt detta enbart eller mestadels på patriarkala strukturer är väldigt naivt. Min åsikt är att det är en blandning av girighet, egoism, brist på empatisk förmåga, usel självkänsla (hos offren), brist på erfarenhet (hos offren), naivitet (hos offren) och ja grundläggande patriarkala strukturer som ligger bakom detta med människohandel.
Jag tror också att moralisering och förbud mot att sälja sex bidrar till de här problemen med organiserad slavhandel.
Razor: Jag tror också att moralisering och förbud mot att sälja sex bidrar till de här problemen med organiserad slavhandel.
Du har fel. Människohandel är ungefär 100 gånger mer utbrett i Tyskland än i Sverige.
Förresten är det i Sverige lagligt att sälja sex, men inte att köpa.
Proteus: Du har fel. Människohandel är ungefär 100 gånger mer utbrett i Tyskland än i Sverige.
Har du källa på det? Är sexköp och säljande lagligt i Tyskland?
Razor:
Är sexköp och säljande lagligt i Tyskland?
Sexköp, prostitution och bordeller.
Razor: Har du källa på det?
http://s.telegraph.co.uk/graphics/projects/welcome-to-paradise/
Läs gärna hela artikeln, om du orkar.
Proteus: http://s.telegraph.co.uk/graphics/projects/welcome-to-paradise/ Läs gärna hela artikeln, om du orkar.
Så det är hopplöst hur man än vrider och vänder på det?
Proteus:
Du har fel. Människohandel är ungefär 100 gånger mer utbrett i Tyskland än i Sverige.
Per capita?
Razor:
Så det är hopplöst hur man än vrider och vänder på det?
Mer eller mindre, ja, men det är åtminstone mycket mindre utbrett i Sverige än i länder där sexköp är lagligt.
"She points out that Denmark, which decriminalised prostitution in 1999 – the same year Sweden made the purchase of sex illegal - has four times the number of trafficking victims than its neighbour despite having around half the population."
Sexköpslagen motverkar problemet, men eftersom trafficking bara blir vanligare och vanligare världen över så blir den även vanligare i Sverige, eller den minskas åtminstone inte.
För att få bukt med problemet måste man bekämpa människohandlarna. Sedan är ju egentligen det kapitalistiska systemet roten till problemet... girighet tenderar att ursäkta exploatering av andra människor.