Aviseringar
Rensa alla

maskulitism

elverpigen: Det är sorgligt att tänka på hur många av dem som skulle levt idag ifall vi hade en manlig könsroll som tillät känslodravel.

Ja det skulle inte skada om fler män vågade erkänna att de är känslovarelser precis som kvinnor.

SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -: Hur många fler kvinnor går inte hos psykolog, tar antidepressiv medicin, ångestdämpande

Det är väl inte ett dugg konstigt med tanke på hur förtryckta kvinnor fortfarande är

- Razorblade -:

Ja det skulle inte skada om fler män vågade erkänna att de är känslovarelser precis som kvinnor.

absolut inte, och ja, tränade på hela känslobiten

SvaraCitera

elverpigen: Det är väl inte ett dugg konstigt med tanke på hur förtryckta kvinnor fortfarande är

Amen ska du köra det där "vi är offer" så fort du bara kan? Come oooon!

Visst är det så att det finns krav, men en hel del är inbillade krav som inte kommer från patriarkatet utan från det egocentriska behovet att hävda sig själv.

SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -: Amen ska du köra det där "vi är offer" så fort du bara kan? Come oooon!

nu förminskar du, well done

SvaraCitera

Det finns ett avsnitt av Kobra som talade om hur en värld utan män skulle se ut.

Slutsatsen de drog från att ha tittat på samhällen med kvinnostyre var att det var ungefär likadant som i andra samhällen, enda skillnaden var att det var avsevärt mindre våld.

SvaraCitera

Att det var mindre våld kan också komma från att de framför allt
utgick från ett samhälle i Afrika som skapades av kvinnor för att fly
från manligt våld och förtryck.

Det är inte säkert att det har med kön att göra.

Men
tittar man på våldsbrottsstatistiken så är det väl inte alltför
långsökt att hävda att det finns en möjlighet att ett kvinnodominerat
samhälle skulle vara mer våldsfritt.

SvaraCitera

elverpigen: nu förminskar du, well done

Nej, men jag ser inte mycket styrka i människor som å ena sidan ska visa att kvinnor är starka och å andra sidan ropar "förtryck!!!" så fort de bara kan, och skyller i princip alla problem på patriarkat o.s.v. Känns lite som SD, fast där är alla problem orsakade av invandrare... 

Om det här är feminism i praktiken, då borde ingen bli förvånad över att jag inte gillar feminism.

SvaraCitera

framtidsmord: Slutsatsen de drog från att ha tittat på samhällen med kvinnostyre var att det var ungefär likadant som i andra samhällen, enda skillnaden var att det var avsevärt mindre våld.

Nu visar du bara halva sanningen. Resten av sanningen är att de i dessa samhällen hade lika mycket konflikter, bedrägeri, och liknande som i de med män. Men ja, fysiskt våld fanns inte. Men fysiskt våld är inte den enda mörka delen av mänskligheten. Psykiskt våld är steget värre och där är kvinnor inte olika männen.

SvaraCitera

- Razorblade -:

Ok, men det jag menade var mer om du tycker att det är lättare att samarbeta med killar eller med tjejer och varför det är så.

Det tycker jag inte. Men hade det varit så, vad hade det berott på?

SvaraCitera

- Razorblade -:

Nu visar du bara halva sanningen. Resten av sanningen är att de i dessa samhällen hade lika mycket konflikter, bedrägeri, och liknande som i de med män. Men ja, fysiskt våld fanns inte. Men fysiskt våld är inte den enda mörka delen av mänskligheten. Psykiskt våld är steget värre och där är kvinnor inte olika männen.

Jag sa ju det.

SvaraCitera

jag skrev:

framtidsmord: Slutsatsen de drog från att ha tittat på samhällen med kvinnostyre var att det var ungefär likadant som i andra samhällen, enda skillnaden var att det var avsevärt mindre våld.

du läste:

framtidsmord: Slutsatsen de drog från att ha tittat på samhällen med kvinnostyre var att det var bättre än andra samhällen, med avsevärt mindre våld.

Varför gjorde du det?

SvaraCitera

framtidsmord: Jag sa ju det.

Ok, förlåt mig. Jag läste in en del som inte stod där.

SvaraCitera

Intressant frågeställning men jag har inget svar, jag vet inte exakt på vilken grund den här kvinnliga dominansen skulle vila så det är svårt att säga hur förtrycket skulle arta sig.

SvaraCitera

Fingerprints: Det tycker jag inte. Men hade det varit så, vad hade det berott på?

Ok, nej jag vet inte men kvinnor har iaf tidigare generellt varit mer irrationella och då följer en mängd instabilitet i gruppen med massa drama, konflikter o.s.v. Som jag skrev tidigare beror det nog mest (endast?) på uppfostran och inte på biologi.

SvaraCitera

dazed: Intressant frågeställning men jag har inget svar, jag vet inte exakt på vilken grund den här kvinnliga dominansen skulle vila så det är svårt att säga hur förtrycket skulle arta sig.

Tänk på det som är gemensamt för könen: makthunger, egoism, girighet, ilska, hämndbegär, avundsjuka, svartsjuka... För att kvinnor ska dominera krävs det rent naturligt bara den mentalitet som har funnits hos männen, men ta bort muskelstyrkan och ersätt med annan typ av maktverktyg som t ex manipulation. Männen hade nog varit viljesvaga och undergivna utan att ens ifrågasätta det. De hade trott att de gjorde det av egen fri vilja.

SvaraCitera