Men asså alla är ju så jävla osmarta och pinsamt dumma! För det första är allt detta med rasism så överdrivet.. Men det är ju mer rasistiskt att ta bort alla svarta från allt än att ha med dom? Och asså många på min skola kallar varandra för nigga och dom själva är svarta så såååå svårt för dom kan det ju inte vara. Samhället är ju helt fuckat.
O vem fan vill inte vara negerkung? 😉
Ljud
zxcvbnm: För det första är allt detta med rasism så överdrivet..
vad är rasism då?
zxcvbnm: Men det är ju mer rasistiskt att ta bort alla svarta från allt än att ha med dom?
Precis. det är bättre att ha med stereotyper och fördomar, det är ju inte alls en del av rasismen alls.
zxcvbnm: Och asså många på min skola kallar varandra för nigga och dom själva är svarta så såååå svårt för dom kan det ju inte vara. Samhället är ju helt fuckat.
vad ger vita rätten att kalla svarta för n-ordet då?
Bryr mig inte.
Hårig: Urfjantigt. Astrid hade vänt sig i sin grav.
Hon har både sagt att hon inte skulle gjort honom till n-kung idag samt att hon avskyr både nationalism och rasism. Hennes dotter har också godkänt ändringen med motiveringen att ordet kan skada barn. Löjligt att du tror att Astrid skulle varit på "Sverigevännernas" sida i denna fråga.
Zodd: I dag, 15:39
Hårig: Urfjantigt. Astrid hade vänt sig i sin grav.
Hon har både sagt att hon inte skulle gjort honom till n-kung idag samt att hon avskyr både nationalism och rasism. Hennes dotter har också godkänt ändringen med motiveringen att ordet kan skada barn. Löjligt att du tror att Astrid skulle varit på "Sverigevännernas" sida i denna fråga.
Det hade hon kanske inte gjort, men nu har hon trots allt gjort det en gång i tiden och hon kan inte åka tillbaka i tiden och ändra det även om hon hade levt. Hon skrev ju trots akkt inte att hon ångrade att hon gjorde honom till negerkung. Detta har inget med rasism eller nationalism att göra och hennes dotter har inte skrivit boken. Hennes dotter kan pilla på sina egna böcker så mycket hon vill, men hon ska ge fan i att röra en död människas verk som inte kan säga ifrån.
Ljud
Hårig: Hon skrev ju trots akkt inte att hon ångrade att hon gjorde honom till negerkung.
Hon har sagt att hon spiksäkert inte skulle ha gjort Pippis pappa till n-kung om hon fått skriva om Pippi Långstrump.
Kan du inte tänka dig att det faktiskt finns människor som kan blir kränkta och må dåligt över det här, eller kanske tom att det förstärker och recyclar gamla skeva maktförhållanden i någon mån?
I sånt fall är det väl betydligt mycket märkligare att klamra sig fast vid dessa ord och ta strid mot chokladbollar eller vad det nu må vara, när det hela för dig är "trams" finns det väl inte så mycket till anledning att vara butthurt över det. Inte sant?
Böcker ges ut i uppdaterade versioner hela tiden och har så alltid gjort, lika är det med språket det förändras.
dazed: I sånt fall är det väl betydligt mycket märkligare att klamra sig fast vid dessa ord och ta strid mot chokladbollar eller vad det nu må vara, när det hela för dig är "trams" finns det väl inte så mycket till anledning att vara butthurt över det. Inte sant?
jag undrar rätt ofta varför folk envisas med att säga negerbollar. annat än att provocera och kränka, medan de säger att de inte gör det. och försöker försvara sig med vitlöksargumentet.
Frugan : Hon har sagt att hon spiksäkert inte skulle ha gjort Pippis pappa till n-kung om hon fått skriva om Pippi Långstrump.
Men det är inte samma sak som att hon ångrar att hon skrev det från början.
Anura:
jag undrar rätt ofta varför folk envisas med att säga negerbollar. annat än att provocera och kränka, medan de säger att de inte gör det. och försöker försvara sig med vitlöksargumentet.
Då respekterar man ju faktiskt en riktig nazist mer, inte lika feg som en tangentbordskrigare iaf.
dazed:
Då respekterar man ju faktiskt en riktig nazist mer, inte lika feg som en tangentbordskrigare iaf.
nej jag menar irl. folk har ju sådana åsikter