Aviseringar
Rensa alla

Richard Jomshof om ISLAM

sudd
 sudd

Patrick: Koranen uppmanar till våld. Den som säger emot har antingen inte läst koranen eller gör personen sin egen tolkning av boken.

När du har läst Koranen kan du lika gärna understödja dina ord med referens, eller?

NiklasW: Men när man samtidigt ser att det just är i muslimska delen av världen som mest förtryck mot homosexuellakvinnor och icke-troende är utbrett och att det just är 40% av muslimerna som svarar att man vill införa odemokratisk sharialag i England så börjar man ju iallafall undra om det kan ha en koppling till att dessa muslimer just också lever efter en bok och efter en profet som förespråkar samma odemokratiska åsikter,

Av vad Ahmed i England tycker representerar automatiskt inte vad hans släkt tycker där hemma, särskilt när han har påverkats av europeisk kultur. Det finns från kommunistiska muslimer(särskilt i mellanöstern) till ultraliberala muslimer, i europa och mellanöstern.

Sedan är det väldigt lätt för dig att 24/7 ropa "förtryck" åtarabländerna när det är just din typ av person med högerextrema åsikter som har förstört arabländerna mest med er  "frihet" som resulterade kolonialism, nyimperialism, korruption, kriminalitet och så vidare. Det tack vare din sort som det ser ut i mellanöstern, diktatorer och korruption, annars hade arabländerna varit en  ganska lik spegelbild av eu.

Vehnk: arabiska halvön är den mest snedknullade platsen på vår jord. Och de har inte varit utsatt för västlig intervention.

Du vet uppenbarligen  inte vad du pratar om, eller?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick: Är det rätt eller fel?

Det är bara att sticka ut huvudet och kolla ut i världen. Islam är ett sattyg. Det betyder förtryck, intolerans, och våld. Den som säger emotarrow-10x10.png har fel. Av allt våld inom religion så är Islam en värsting.

Koranen är en hatisk, intolerant, våldsam, vidskeplig, efterbliven uråldrig bok. Det är också sant. Koranen stämmer inte överrens med vedertagen vetenskaparrow-10x10.png alltså är det skit. Koranen uppmanar till våld. Den som säger emot har antingen inte läst koranen eller gör personen sin egen tolkning av boken.

Sedan vet vi ju alla att alla muslimer inte följer koranen helt.. många muslimer i Sverige plockat bort dom hemska delarna i koranen. men det gör inte koranen bättre. ungefär som att säga att meinarrow-10x10.png kampf inte är en så våldsambok OM man plockar bort dom våldsamma delarna. ALL religion är farlig, men ISLAM är ännu mer farlig därför att den är mer bakåtsträvande/efterbliven än andra religioner som har blivit modernare som ex svensk kristendom.

Islam är ett sattyg. Det betyder förtryck, intolerans, ocharrow-10x10.png våld. Den som säger emotarrow-10x10.png har fel. Av allt våld inom religion så är Islam en värsting'' 

hur trångsynt är du inte , ordet Islam översatt till svenska betyder 'Fred' 
Hur mkt Världshistoria om religion har du läst ? 
Ingen annan religion som Kristendomen har människor utfört grymmare och tagit fler liv än någon annan Religion. Vrf är Islam värre? hmhar det göra med västvärldens terrorist islamistiska propaganda ? 
Islam används som en syndabock och dess följare smuts kastas för att skaparna och hjärnorna bakom fasaderna ska kunna hålla den stora massan fokuserad på en påstod fientlig fiende 'så sjuka människor i korrupta Regeringar med väldigt sjuka människor med sjuka ideologier ska kunna härja fritt samt sprida mer lögner och manipulera människor som inte riktigt förstår helheten och orsaken till problemen . Ingen religion är i sig källan till Förstörelse och död - Bara för människor som är med i den STORA KLUBBEN OCH DU ÄR INTE MEDLEM ! 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron: hur trångsynt är du inte , ordet Islam översatt till svenska betyder 'Fred' Hur mkt Världshistoria om religion har du läst ? Ingen annan religion som Kristendomen har människor utfört grymmare och tagit fler liv än någon annan Religion. Vrf är Islam värre? hmhar det göra med västvärldens terrorist islamistiska propaganda ?

Vad islam betyder spelar ingen roll. vad det i praktiken gör är det viktiga. att kristendomen också har skuld spelar ingen roll. det gör inte islam bättre. problemet är att du TOLKAR religion som en fredlig religion. läs koranen så inser du att det är en uråldrig skrift som kanske ansågs fredlig på antiken men knappast fredlig i dagens samhälle. då man slutar upp och göra egna tolkningar och läser boken för vad det är är det väldigt uppenbart.

Aaron: Islam används som en syndabock och dess följare smuts kastas för att skaparna och hjärnorna bakom fasaderna ska kunna hålla den stora massan fokuserad på en påstod fientlig fiende 'så sjuka människor i korrupta Regeringar med väldigt sjuka människor med sjuka ideologier ska kunna härja fritt samt sprida mer lögner och manipulera människor som inte riktigt förstår helheten och orsaken till problemen . Ingen religion är i sig källan till Förstörelse och död - Bara för människor som är med i den STORA KLUBBEN OCH DU ÄR INTE MEDLEM !

religion är orsak till förstörelse och död.

det sker religiösa rensningar (i media kallas de ibland etiska rensningar), folk spränger sig i luften, folk mördar för sin gud, sprider vidskeplighet och lögner som gör att vi fortfarande bränner häxor och tror på demoner. islam är inget undantag. religion kan vara extremt farligt.

vi behöver inte religion i samhället. jag vill inte importera religion från andra länder speciellt inte en så pass efterbliven religion som islam.

SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Dessutom har kristendomen genomgått upplysningen vilket inte islam gjort. 

Jesus är ingen profet om man ska tro kristna.

Berätta för mig vilka förbättringar som kristendomen genomgick under 1700 talet, lyssnar gärna. Upplysningen gjorde inget, kvinnor fick inte rösta förrän 1900- talet och homosexuella ansågs vara sjuka till 70-talet. Religionsfriheten var inte helt fri förrän 1950 i Sverige. Så sluta prata om upplysningen.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Vad islam betyder spelar ingen roll. vad det i praktiken gör är det viktiga. att kristendomen också har skuld spelar ingen roll. det gör inte islam bättre. problemet är att du TOLKAR religion som en fredlig religion. läs koranen så inser du att det är en uråldrig skrift som kanske ansågs fredlig på antiken men knappast fredlig i dagens samhälle. då man slutar upp ocharrow-10x10.png göra egna tolkningar ocharrow-10x10.png läser boken för vad det är är det väldigt uppenbart.

religion är orsak tillarrow-10x10.png förstörelse ocharrow-10x10.png död.

det sker religiösa rensningar (i media kallas de ibland etiska rensningar), folk spränger sig i luften, folk mördar för sin gud, sprider vidskeplighet och lögner som gör att vi fortfarande bränner häxor och tror på demoner. islam är inget undantag. religion kan vara extremt farligt.

vi behöver inte religion i samhället. jag vill inte importera religion från andra länderarrow-10x10.png speciellt inte en så passarrow-10x10.png efterbliven religion som islam.

Du är är så jävla mind closed man kan bli ju . Även jag som inte är religiös så vet jag att  Människor är orsaken till död INTE 'RELIGION'  Religion dödar inte Människor , har du läst bibeln noggrant så  står det även det i Nya testamentet xD 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron: Du är är så jävla mind closed man kan bli ju . Även jag som inte är religiös så vet jag att Människor är orsaken till död INTE 'RELIGION' Religion dödar inte Människor , har du läst bibeln noggrant så står det även det i Nya testamentet xD

det är ett faktum. religiösa krig pågår fortfarande. människor mördar för gud och sin religion.

det står massor av skit i både koranen och bibeln. problemet är att du antingen tolkar det som står på ett annat sätt, eller så sorterar du ut det som du tycker är dåligt.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Järnmamman:

Din logik är helt fuckad, och om du använde sådana resonemang på universitetet skulle du bli hånad.
 Varför skulle alla vara bokstavstroende bara för att det sägs vara guds ord? Man skulle kunna hävda att allt är det utan att behöva tillämpa allt pga att samhället förändrats. Man skulle även kunna säga att den produkt vi har idag inte är guds ord eftersom det tog 30 år innan man skrev ner Muhammeds dvs Guds ord. Man skulle även kunna lägga fram att vissa passager kan ha fått annorlunda betydelser efter det att arabiskan införde skiljetecken, bland annat suran om den som viger sitt liv åt gud skall få en massa oskulder i paradiset, som med en annan placering av skiljetecken betyder att man sitter under ett olivträd och blir matad vindruvor, som är en mer rimlig tolkning med hänsyn tagen till de övriga abrahamitiska religionernas symbolism.

Jag har aldrig sagt att alla muslimer är bokstavstroende, men att det definitivt är en majoritet som är det runt om i världen. I England, där muslimerna som bor där ändå lär ha influerats av andra åsikter, svarade 40% att de ville se sharialagar i England. Att vara för sharialagar kan man se som synonymt med att vara så pass bokstavstroende att man är odemokratisk. Eftersom 40% av Englands muslimer är bokstavstroende och odemokratiska är det för mig självklart att siffran är över 50% i den muslimska världen där islam är långt mycket mer radikalt än i England. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

sudd: Av vad Ahmed i England tycker representerar automatiskt inte vad hans släkt tycker där hemma, särskilt när han har påverkats av europeisk kultur. Det finns från kommunistiska muslimer(särskilt i mellanöstern) till ultraliberala muslimer, i europa och mellanöstern.Sedan är det väldigt lätt för dig att 24/7 ropa "förtryck" åtarabländerna när det är just din typ av person med högerextrema åsikter som har förstört arabländerna mest med er  "frihet" som resulterade kolonialism, nyimperialism, korruption, kriminalitet och så vidare. Det tack vare din sort som det ser ut i mellanöstern, diktatorer och korruption, annars hade arabländerna varit en  ganska lik spegelbild av eu.

Ifall 40% av muslimerna i England har en radikal åsikt kan jag garantera dig att siffran är långt mycket högre i den muslimska världen, det kan nog vem som helst skriva under på. 
När det gäller det andra så är jag först och främst verkligen inte högerextrem på något sätt och jag skulle aldrig stödja varken imperialism eller kolonialism. Hade det däremot varit så att "min typ" är samma typ som legat bakom detta förstår jag fortfarande inte hur jag kan stå ansvarig för det. Bara för att förfäder till mig gjort hemska saker så ska inte jag få ställa mig kritisk mot odemokratiska åsikter? Dumheter från början till slut!

SvaraCitera
Ämnesstartare

LolaRose:

Jesus är ingen profet om man ska tro kristna.

Berätta för mig vilka förbättringar som kristendomen genomgick under 1700 talet, lyssnar gärna. Upplysningen gjorde inget, kvinnor fick inte rösta förrän 1900- talet och homosexuella ansågs vara sjuka till 70-talet. Religionsfriheten var inte helt fri förrän 1950 i Sverige. Så sluta prata om upplysningen.

Upplysningen låg definitivt till grund för alla de demokratiska åsikter vi idag har i Sverige. Upplysningen gjorde att kristendomen kritiserades och att folk istället började lita mer på vetenskap och på människans sunda förnuft. Tanken på alla människors lika rättigheter började växa  fram under upplysningen, även om människobegreppet mest inkluderade heterosexuella män. Detta låg hur som helst till grund för den demokrati och de värderingar som präglar västvärlden idag. Något som alltså den muslimska världen och islam missade. Inget ifrågasättande, ingen tanke på vetenskap och ingen grund för alla människors lika rättigheter. Vilket också speglar av sig i hur samhällena ser ut och hur människor tänker i den muslimska världen. Ska man hårdra det så ligger den muslimska världen några år efter västvärlden när det gäller vetenskap och värderingar, just på grund av att man inte genomgått upplysningstiden.

SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Upplysningen låg definitivt till grund för alla de demokratiska åsikter vi idag har i Sverige. Upplysningen gjorde att kristendomen kritiserades och att folk istället började lita mer på vetenskap och på människans sunda förnuft. Tanken på alla människors lika rättigheter började växa  fram under upplysningen, även om människobegreppet mest inkluderade heterosexuella män. Detta låg hur som helst till grund för den demokrati och de värderingar som präglar västvärlden idag. Något som alltså den muslimska världen och islam missade. Inget ifrågasättande, ingen tanke på vetenskap och ingen grund för alla människors lika rättigheter. Vilket också speglar av sig i hur samhällena ser ut och hur människor tänker i den muslimska världen. Ska man hårdra det så ligger den muslimska världen några år efter västvärlden när det gäller vetenskap och värderingar, just på grund av att man inte genomgått upplysningstiden.

Kina genomgick inte heller någon upplysning, upplysningen hör till Europa så det var inte bara muslimerna som "missade" den. På upplysningstiden hade muslimska kvinnor arvsrätt. Vad hade de kära svenskorna?   

SvaraCitera
Ämnesstartare

om man inte är bokstavstroende då är man en pajasartad hycklare. man kan ju inte ta saker som man gillar och förkasta det man inte gillar.

SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

bad min muslimska vän skriva ihop lite argument but you know the thing is that quote was something that people barely applied 1400 years like it's there, but it's not used because there are other quotes which are more important and also about war it says; 2.190. Fight against those who fight against you in the way of Allah, but do not transgress, for Allah does not love transgressors. transgressors meaning people who go over the line. The Prophet Muhammad (peace be upon him) once said to one of his companions: "Son, if you are able, keep your heart..free from malice toward anyone." [Al-Tirmidhi:59] (malice meaning hate)PLUS versen efter den han skickade är ju 4:16 "Om två begått en sådan handling, straffa dem båda. Men lämna dem i fred, om de ångrar sin handling och bättrar sig. Gud tar i Sin barmhärtighet emot den ångerfulles ånger. (den hen skicka är 4:15 inte 4:14 som han påstår) alltså det där med bokstavstroende är delvis sant men det finnns många som är liberala också Lev. 20:13, "If there is a man who lies with a male as those who lie with a woman, both of them have committed a detestable act; they shall surely be put to death. Their bloodguiltness is upon them."
jag menar kristna mördar ju inte homosexuella eller hur?

det blev lite på svengelska eftersom vi brukar tala engelska med varandra, men så blev det språkbyte av nån anledning mot slutet 😛 

SvaraCitera

cuzIcan: det blev lite på svengelska eftersom vi brukar tala engelska med varandra, men så blev det språkbyte av nån anledning mot slutet 😛

han säger ju själv att det finns sådana citat. Sen är det ju inget övertygande argument att han tolkar islam på ett fredfullt och "korrekt" sätt. Det finns andra som inte gör det, och det är det som är problemet. tolkningsutrymmet.

SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

han säger ju själv att det finns sådana citat. Sen är det ju inget övertygande argument att han tolkar islam på ett fredfullt och "korrekt" sätt. Det finns andra som inte gör det, och det är det som är problemet. tolkningsutrymmet.

först och främst sa jag inte om det var en man eller kvinna som skrivet detta alltså kan du inte bara anta att det var en man. Men det problemet finns i alla religioner och borde inte bara riktas mot Islam, i kristendomen till exempel finns det liknande brister, judendomen med

SvaraCitera
Ämnesstartare

Religion är ett av världens största problem. Och Islam är en av de värsta och kanske till och med den värsta religionen. 

SvaraCitera