Har gjort en behandling med V-beam nu. Ja, vad ska man säga...
De första 2 dagarna direkt efter var det vita streck på kinderna där de körde med lasern så jag var överlycklig och trodde att de hade fått bort alla kärl där och kunde inte bärga mig för att få köra en behandling till om 6 veckor.
Men nu några dagar efter rodnar jag precis som vanligt. Från kraftiga flushes varje kväll som gör ont och bränner och livet känns ännu jävligare än innan. Detta var mitt sista hopp för att kunna lösa detta men nu finns det verkligen inga alternativ kvar, vet inte vad jag skall ta mig till.
Lasern kostade 2200 kr och om det har gjort någon skillnad över huvud taget? Kanske liite bättre, men det kan lika gärna vara önsketänkande från min sida.
/Robert
Det var väldigt tråkigt att höra Robert.
Jag hade själv lagt mycket av mitt hopp i en V-beam behandling, sitter nu själv lika frågande till vad fan man ska ta sig till. Känns som att man har provat allt, och lik förbannat så smyger sig den där vidriga känslan av "början till en flush" fram mer eller mindre varje dag.
Jag gjorde en IPL behandlar för ett par år sedan, och precis som för dig så tycktes det ha hjälpt de första dagarna, för att sedan övergå till en påtagande känsla av att det inte hade gjort ett skit.
Frågan är som sagt vad man ska ta sig till nu, det tycks helt enkelt inte finnas någon lösning på det här, vilket jag finner så otroligt konstigt. Känns som att det finns medicinska lösningar, eller åtminstone lindringar, till alla möjliga små och stora kroppsliga problem folk har idag. Man ser konstant reklamer om hur de kan lindra sura uppstötningar, finnar, tåsvamp osv, som om detta skulle vara något som faktiskt helt kan förstöra den drabbades liv. Faktum är att de här förbannade jävla skit flusharna mer eller mindre har förstört mitt liv, varför kan de inte komma på en lösning på detta som faktiskt är ett riktigt problem, med riktiga konsekvenser i våra liv? Jag skulle vara villig att betala skjortan och femti för en behandling som gav riktiga, kvarvarande, resultat.
På senare dar så har problemet med min flushing fått ett nytt perspektiv. Tidigare så handlade det om hur förjävligt det rent visuellt ser ut när kinderna blir knallröda, idag tycks mitt lidande snarare bottna i hur fysiskt obekvämt det är när detta inträffar. Det verkligen brinner i kinderna, blir varm som tusan i hela kroppen och det är helt enkelt sjukt obehagligt. Om jag idag fick välja mellan att slippa rödheten eller känslan av flushingen så hade jag utan tvekan valt att slippa den fysiska känslan, att man inte ser riktigt klok ut har jag på sätt och vis börjat kunna leva med.
Jag har lagt mitt hopp i så många olika lösningar under åren, krämer, laserbehandlingar, ändrad kost, smink, you name it. När jag var yngre trodde och hoppades jag också på att det skulle lösa sig den "naturliga vägen" när man blev lite äldre, kunde helt enkelt inte visualisera mig själv som 25 med samma problem, nu har åren börjat springa iväg och man sitter i samma skit. Börjar på riktigt tappa orken att kämpa vidare med det här, hoppet börjar liksom ta slut, så vad fan gör man härnäst?
rober_87:
Okej, skall försöka med glutenfritt och se vad som händer. Vet däremot sedan innan att jag rodnar när jag dricker corona (du sa att du kunde dricka den) och på baksidan står det att den innehåller kornmalt = gluten?
Vin skall vara glutenfritt förstår jag det som?
Hur har det gått? testa att dricka shinga öl, det är ju gjort på ris.. testat glutenfri kost? är ju lite dyrare men värt att testa. jag tyckte även lasern funkade hyffsat bra, fast vi alla reagerar väl olika..
red run
du kanske ska gå och kolla dina hormonvärden, kanske är nå strul så din kropp som gör att den inte klarar av att reglera värmen så bra, vad vet jag, men gå till läkarn och fråga. testat glutenfri kost? gör singhaöltestet 🙂 blir du röd och het av vanlig öl så testa att dricka den..
Bestämde mig för att ge V-beam en chans till så har nu gjort 2 behandlingar utan något speciellt resultat. Började titta runt på forumet:
http://www.keratosispilaris.org/kprf-rubra-faceii-red-face-flushing-blushing/
och såg att flera där sade att v-beam endast gav en bra effekt om de hade på starka inställningar (flera har till och med postat exakta inställningar på lasern) som gav kraftiga blåmärken och rodnad som höll i ett bra tag efter behandlingen. När jag gjorde mina behandlingar blev jag kraftigt röd men detta försvann efter några timmar precis som när jag gjorde ipl-behandling som inte gav någon effekt. Såg bilder på vissa personer på forumet som såg helt blåslagna ut flera dagar/veckor efter behandlingen.
Vad har ni för åsikter om detta? Borde man ta ett snack med läkaren om att skruva upp lasern?
/Robert
hej jag är en kille på 15 år som har exakt samma syntom! Och jag undrar fanns/finns det något som kan "bota" detta? Vore jätte tacksam om du kunde höra av dig!
Jag är en kille på 23år som haft detta sen ja minns inte längre, Men får röda och varma kinder, ibland så varma så jag får lägga fryspåsar eller trycka en kall öl mot kinderna, har störts ganska mycket av detta genom åren då jag har det nästan jämt, folk tror jag är arg eller generad mest hela tiden, fast jag inte är det. När jag anstränger mig/tränar är det nog som allra värst, men dom blir väldigt röda väldigt lätt och ibland gäller det även öronen. Nåt borde man kunna göra!
12 år gammal tråd finns kvar än ser jag 🙂 Har inte så mkt att säga mer än att det blivit lite bättre med flushen i takt med att man blir äldre. Mot blush och väder/vind/alkohol är det i stort sett samma. Fortfarande jobbigt men antar man får lite mer avslappnad attityd till det mesta om man jämför med när man var tonåring, är väl individuellt såklart men men. Tack till alla som skrivit här genom åren iaf och experimenterad/delat med sig av sina erfarenheter/tips. Alltid skönt att veta att man inte är ensam...
Som att resa bakåt i tiden
Hejsan!
Jag har KPRF, och det har de senaste tre åren tagit över mitt liv. Bilden visar mina kinder i det bästa tillståndet.
Jag har läst extremt mycket på olika forum (mest engelska), men hittade mot min förvåning denna tråd för någon vecka sedan. Har nu läst igenom alla kommentarer och blev överraskad över hur många det är som lider av samma hudsjukdom.
Är nu inne på min andra vecka med glutenfri kost, än så länge märks ingen skillnad. Knaprar även grönt te extrakt, men ingen tydlig förbättring där heller. Har tidigare testat: anti-inflammatorisk kost, Eucerin redness relief, kokosnötsolja, Omega 3, D-vitamin, zink, laktosfri kost, massage och även IPL för några år sedan. Listan är dock mycket längre om jag skulle inkludera allt.
Som ni ser på bilden så är det inget som hjälper, jag började därför täcka kinder med foundation för några månader sedan. Det gör att jag i alla fall kan leva ett något mer normalt liv, men kämpar varje dag för att finna ett sätt att reducera den röda färgen.
Jo, jag kanske kom på en anledning till att skriva här. Det skulle vara intressant att kanske möta någon med samma besvär. Jag bor i Trollhättan, någon i närheten?
Mole, du skapade denna tråd för 12 år sen och än är vi kvar. Kul att läsa och följa vår resa bakåt i tiden 🙂 För mig är det samma sak nu som för tolv år sen, ingen skillnad. Kinderna flushar i tid och otid. Men livet går vidare och jag har funnit folk i min närhet som gillar mig för den jag är. Mole, har du också bekymmer som jag med hårväxt på huvudet?
Med hårväxt menar jag att hårväxten saknas mer och mer, inte bara på toppen av huvudet men även på sidorna. Ett diffust håravfallsmönster.
Hej grabbar!
jag hittade den här tråden för nått år sedan läste igenom den lite snabbt, igår läste jag genom hela och skapade ett konto, ja vad ska man säga lider av samma problem som er, nån som läser denna tråd här fortfarande?
Jag känner en tjej som också hon är konstant röd i ansiktet, jag tror att det är en sjukdom, inget farligt egentligen men huden är iom sjukdomen mer eller mindre permanent röd.