Forumet - Betygsfixering / Svenska 2 - Gymnasiet

Betygsfixering / Svenska 2 - Gymnasiet

334 0 3
Hej!

Det spelar inte så stor roll vem jag är eller vad jag gör, men en sak jag vill dela med mig av  är min fixering i hjärnan så kallad betygsfixering. Den fixering många av oss känner starkt vad jag tror, oavsett om det är periodvis eller konstant. Jag går i andra ring på ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi. Jag tar skolan på extremt allvar. Jag pluggar ganska ofta samtidigt som jag övertänker kring de kommande betygen. Förutom det läser jag även mycket på om lärares tolkningar på kunskapskraven. Det kan till exempel handla om att jag går in på bedömingstöd för de gamla nationella proven hos Skolverket.se eller Göteborgsuniversitet.se. Betygsfixeringen kan även synas på det sättet jag är som elev. Jag är väldigt uttåt och håller kvar lärare efter lektionen för att prata. Diskussionerna, eller rättare sagt samtalen, kan alltifrån handla om hur den tänker kring betygsättning till att den bemöts med kritik från min sida med att arbetsron är för dålig. På allt detta finns det yttligare en sak som har förvärrat det, den saken, eller kursen, är Svenska 2. Kursen i sig är mycket interessant men läraren som undervisar i den får mig att få ångest dagligen. Under kursens gång har jag fått ganska dåliga resultat, de ligger på ett C-B. Visst, det låter bra, men jag som har betygsfixering och en dröm om att börja på juristprogrammet blir detta en mardröm för. För ett år sedan blev drabbat i ett svårt ögonvirus och blev sjukskriven i totalt 5 veckor från skolan. (Trots det gick jag ut med A i sex av åtta kurser.) I Svenska 2 skriver vi våra essäer i form av salstentor. Vi får då alltså på oss tre timmar att skriva en uppsats där vi även ska hinna med att granska språket, vilket är bra och förståeligt då vi tränas inför nationella proven. Men problemet jag har med dessa typer av examinationer är att jag inte ser. Efter ungefär en timme domnar mina ögon bort och sakta men säkert får jag en svidande känsla. Jag ser helt enkelt inte texten och bokstäver, rader samt stycken börjar klumpa ihop sig i mina ögon, (samma gäller om jag skriver på papper.) Sammanfattningsvis gör det alltså ont och det påverkar såklart mitt betyg. Detta har jag sagt till henne under mina två examinationer men hon säger att jag måste prata med rektorn. Rektorn kan förns nu ha samtal med mig och en vårdnadshavare, och nu är det ju försent för har fått C på dessa uppsatser och det är två kvar. Jag satsar på ett A och vet ej om jag kan få det. Jag mår så jäkla dåligt över det. Vad ska jag göra?
Du ska prata med specialpedagogerna ifall du har såna problem och de ska ta det vidare med rektorn. Du kan även överklaga dina betyg om du känner att de inte är rättvisa och motivera för att du inte vill skriva kursprovet under samma förutsättningar eftersom du inte kan visa dina kunskaper av diverse skäl. Dessutom så är kursprovet viktigare så du kanske kan eventuellt få ett A med kompletteringar osv om det går bra för dig på kursprovet. För det är dina kunskaper i slutet av kursen som betygsätts inte de i början. 

Generellt tips angående studier och hur man höjer sitt betyg: att läsa kriterierna är 40% av det, du måste sitta med din lärare och reda ut vad DU missar när du skriver för att både du, Skolverket och din lärare tolkar kriterierna på olika sätt och du måste ta reda på hur din lärare vill att du ska göra för att uppfylla kriterierna. 

Juristprogrammet, hur coolt än det låter är inte svårt att komma in på om man jämför med läkarprogrammet på karolinska eller teknisk fysik på KTH. Det är dessutom inte bara dina betyg utan även högskoleprovet som kan rädda dig ifall allt skiter sig. 

I värsta fall (det händer otroligt sällan) får man ta ett sabbatsår för att höja sina betyg om man absolut inte kommer in på sin drömskola men jag tror verkligen att du kommer in, kan va liiite svårare om det är SU men generellt enklare.

Ps oftast kan man få skriva provet i två delar, ta paus och sen skriva igen (nån brukar sitta o vakta, följa med dig ut osv) så skolan måste jobba på individanpassade lösningar och det är din rättighet dvs deras skyldighet att göra så att du kan visa dina förmågor. (kan vara svårt beroende på skolans resurser men det ska lösas på något sätt.)