Forumet - Otrevliga kunder..

Otrevliga kunder..

1277 1 14
Hur hanterar man otrevliga kunder? Har precis lärt mig kassan efter att ha praktiserat på ica i 2 månader totalt, vilket jag alltid har velat kunna. Men idag stötte jag på otrevliga kunder, var verkligen i chock. Kassan började krångla å var därför tvungen att byta kassa, fick be gubben att ta sina varor till andra kassan för att scanna varorna på nytt. Innan jag bytte tog jag en kund som hade en dricka för att den skulle slippa stå å vänta, gubben blev irriterad å började ropa att han inte kunde vänta mera. 
Bad alla att byta till andra kassan, när jag väl har hjälpt gubben å allt är bra. Då kommer det en till gubbe å pratar med denna arga gubben, de står å pratar högt om hur dum i huvudet jag är å trycker ner mig i minst 5 minuter. Sedan säger de ”haha hon säger inte ens något”, kan säga att dessa var runt 50-60 år gamla. Ignorerade hela händelsen, blev dock riktigt arg å kände mig rejält nedtryckt.
Hur hanterar man dessa kunder? Lär ju stöta på dessa nästa vecka igen, kan ju koka över..
Sedan var det en snubbe som skulle ha snus men snuset var slut, snubben blev då grinig å sa ”men då får du fixa det, vad väntar du på, vad är problemet”.
Tappade verkligen intresset för att jobba i en matbutik, lär ju stöta på mängder av otrevliga kunder. Men hur ska man hantera dessa idioter??

Spana också in:

Tyvärr blir det så ibland i servicearbeten som att arbeta i butik är. Det går inte att undvika direkt, men man får nog försöka att arbeta med sig själv och att inte ta åt sig vilket är lättare sagt än gjort antar jag.
Har själv varit med om det många gånger, inte till mig men varit med när andra har fått så,  var på på ute-restaurang där en 14 åring eller vad han nu kan ha varit arbetade lite extra då han hade familj där tydligen, med att servera, en gubbe som var laktosintolerant frågade då servitören om den rätten är laktosfri och servitören svarade då jag vet inte och gubben blev riktigt vresig och rejält sur på servitören/pojken och riktigt kaxigt och nonchalant drog till med "nä men det vill jag veta" det är klart att gubben vill säkerställa att den är okej att äta, så ja många gånger förstår man kunderna/gästerna i deras situation men de behöver ju inte vara sådana dårar och ha respektgivelse brist gentemot personalen och till och med vara elaka. Dålig stil.

Men vet inte hur du kan arbeta med det, klart att du vill trivas bra men kanske får du tänka på alla de trevliga och nöjda kunderna som du är där för vilka ändå är en stor majoritet. De negativa är tyvärr tröttsamma och har kanske en väldigt dålig tid/dag, såklart ingen ursäkt dock, men hoppas att du slipper dessa så gott det går!
Jag var med om en läskig grej på en arbetsträningsplats, där en av personalen hade en dålig dag och skulle sluta strax därefter, hon kunde inte hjälpa en dam med och ta ner en grej och damen skrek att hon ville prata med chefen, personalen försvann och damen hade inte sett mig som gömde lite. Men när jag kom fram och hjälpte utan och säga nått om det som hänt innan så blev hon världens snällaste dam mot mig och sa inte heller något om personalen som försvann. Det kändes bra och är nog det plågsammaste minnet jag har med kunder.

Så efter det var jag inte längre rädd för sura tanter på mitt café där jag är nu, de är själva nervösa och kände inte mig i början. Jag ser inte de läskiga stunder som dåligt, efteråt kommer jag på vad jag kan och kan bli ännu flexiblare. 

Prata med din personal även om det inte går och göra nått.
Finns inget att göra åt saken direkt.

Själv jobbat i kassan, fast för annat företag, och vet att det kan bli lite "tjafs" i kassan. Det är bara att bita ihop, för det är inte ditt fel att tekniken krånglar ibland. 

Men försök vara trevlig tillbaka, men visa inte att du är arg/irriterad för kunden, för i så fall kommer chefen inte vilja ha kvar dig på arbetsplatsen.
Är ett yrke där man bara får ta saker, jobbar själv i ett yrke där det ena efter det andra kan ske. Dock ska man ej ta något personligt även fast det kan vara svårt kanske ibland. 

Ibland dock väldigt väldigt sällan då jag är tålmodig kan jag svara på deras kommentar genom att säga något smart. Fast jävlar vilka blickar man kan få då. 


Du får faktiskt bita tillbaka, du behöver inte va otrevlig men går att svara. När jag slutatde jobba i butik så började efter nå månader hjälpa till på helgerna. Tror du jag kom ihåg vad alla frukter o grönsaker hette? Så jag frågade kunden. "jobbar inte du här?" sa kunden med spydig attityd varpå jag svarade "nej jag gör faktiskt inte det, detta är min första helg på flera månader" och log men skippade att fråga om han (bonde) kunde alla raserna som fanns på alla djurarter han hade hemma.
Take it or leave it. En del dagar är skit roliga och en del vill du spy på alla
Vissa som är riktigt otrevliga fungerar det superbra med att vara hur gullig som helst, du brukar de mjukna upp och och bli trevligare faktiskt, värt att testa. I annat fall får du säga ifrån att det är faktiskt inte okej att snacka skit om en sådär och att du gör allt du kan för att hjälpa kunderna, har de klagomål får de väl säga det till en isf men har de inget att säga kan de gå.