Aviseringar
Rensa alla

Sociala koder


Ämnesstartare

Ett exempel på hur jag menar med fel i sociala sammanhang, där alla gör på samma sätt men en får skulden. 

Stina och Calle och Berit är på en studentmottagning. Stina och Calle känner varandra sedan innan. Berit känner Calle hyfsat och Stina har hon aldrig träffat tidigare. Eftersom Stina och Calle redan känner varandra så pratar dem med varandra. Berit försöker då komma in i samtalet genom att först prata med Calle som tar studenten. Calle pratar på och Stina är väldigt tystlåten och säger inte mycket. Berit försöker små prata med Stina som är helt asocial eller fattar inte att Berit bara försöker vara trevlig och social i ett socialt sammanhang där man förväntas vara social. Berit vill bara lära känna nya personer och små prata är då ett sätt att inleda ett samtal. Berit små pratar genom att prata med Calle om hur det känns att ta studenten. Berit frågar sedan Stina och de resterande på student mottagningen om hur de känner varandra. Detta för att inleda ett samtal. Berit får inga roliga svar utan mest mm nej ja. Dessa personer ska föreställa normala sociala personer som fattar sociala koder och har mycket kompisar. 

1. Nämn vilka sociala fel Berit gör och vilka sociala fel Stina gör. 
2. Hur ska man göra på ett rätt sätt ? 
3. Vad är skillnaden mellan att tre personer som är på samma ställe, gör samma sociala fel och ändå är det bara en som blir den konstiga? De är ju rätt uppenbart att både Calle och Berit är sociala och förstår hur man är social. Stina fattar ju sociala koder men av någon konstig anledning vill hon inte vara social och förstå att Berit bara vill vara trevlig och lära känna nya människor. 
Hur kan då Berit göra på fel sätt när det är mer Stina som är problemet? Det är Stina som är asocial och uppfattas inte förstå sociala koder och verkar väldigt tråkig som person som är så tystlåten. 


   
Citera

Problemet Stina och Berit gör är att de bryr sig för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:
Problemet Stina och Berit gör är att de bryr sig för mycket.

Förklara hur du menar! 


   
SvaraCitera

Om man tänker igenom sociala situationer för mycket så slutar det bara med att man sitter och håller käften. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Deinosuchus:
Om man tänker igenom sociala situationer för mycket så slutar det bara med att man sitter och håller käften. 

Detta är bara ett exempel på att alla 3 gör på samma sätt eftersom alla är sociala i ett socialt sammanhang där man förväntas vara just social. 

Det konstiga i detta är att Stina är den som gör mest fel här eftersom hon gör ju något socialt till något konstigt genom att mer eller mindre säga till Berit med kroppsspråket att det är fel att hon försöker. Stina är inte mottaglig för kontakt för hon kan inte hantera det trots att hon är en sk normal social person. Det är så man uppfattar henne pga hur hon beter sig och så. Man tror hon är en normal person som ska förstå sådana här grejer men det gör hon inte för enligt henne är att lära känna någon något konstigt. 


   
SvaraCitera

jag har också en diagnos men jag försöker inte hitta sociala koder de kommer till mig


   
SvaraCitera

berit gör fel som förväntar sig att folk ska bete sig så som berit själv tycker är rimligt istället för att acceptera att alla kanske inte är så taggade

stina har väl rätt att vara asocial om hon vill

man gör på rätt sätt genom att vara ok med utgången oavsett vad.

relationer är inte som matematik. det är inte bara att "följa reglerna" och förvänta sig samma positiva resultat varje gång. det varierar hela tiden, för att människor varierar. stina kanske har en jättedålig dag, något kanske har hänt hemma, hon kanske är trygg med calle men otrygg med andra människor och då känns berits närmanden främmande, men en annan dag kanske stina har haft en toppendag och känner sig mer social och är mer okej med att berit vill småsnacka. 


   
SvaraCitera

såhär tänker berit nu: "okej, jag är på en fest, på fester är man social och pratar, därför gör de som inte pratar fel."

berit borde tänka såhär "jag känner för att snacka, men stina är tystlåten och skickar därmed en social kod som betyder att hon inte är särskilt sugen på att snacka. jag accepterar detta och pratar med någon annan istället. om stina vill prata, så pratar hon. någon annan kanske vill prata mer än vad stina gör. jag respekterar stinas beslut och ser om någon annan är mer intresserad."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wineing:
såhär tänker berit nu: "okej, jag är på en fest, på fester är man social och pratar, därför gör de som inte pratar fel."

berit borde tänka såhär "jag känner för att snacka, men stina är tystlåten och skickar därmed en social kod som betyder att hon inte är särskilt sugen på att snacka. jag accepterar detta och pratar med någon annan istället. om stina vill prata, så pratar hon. någon annan kanske vill prata mer än vad stina gör. jag respekterar stinas beslut och ser om någon annan är mer intresserad."

Jag förstår ju sådant men tyvärr inte när det väl händer. Det är då jag förbiser dem signalerna. jag vill ju bli bättre på sociala koder så jag slipper känna att jag gör på fel sätt. det som inte går ihop för mig är att de som är normala och själva gör på fel sätt, gör då rätt, medan jag som har svårigheter och gör på fel sätt, blir då något fel i systemet. Det är ju inte fel på mig så, men jag passar ju inte i bland de normala för de märker ju skillnad att jag inte är som dem, medan jag märker skillnad på mig och de som har ännu grövre diagnoser. Då har jag ändå en väldigt väldigt mild diagnos. Om de med riktigt grova är på nivå 10 så jag på nivå 50 och normala är på 100. Ingen är bättre eller sämre men det är en liknelse som jag tycker beskriver hur stor diagnos jag har jämfört med andra. Det är stor skillnad eftersom jag fattar vissa sociala koder som inte någon annan kanske förstår. Jag har svårighet med det men jag är ju inte sämre för det. 


   
SvaraCitera

Josses94: Jag förstår ju sådant men tyvärr inte när det väl händer. Det är då jag förbiser dem signalerna. jag vill ju bli bättre på sociala koder så jag slipper känna att jag gör på fel sätt.

då är det enda du behöver komma ihåg att vara okej med hur det än blir. 

om någon inte vill prata så försök tänka att du är okej med det. det är inte fel att inte vilja prata, det är inte fel att vilja prata heller, men ibland har man dålig timing och råkar på någon som inte vill prata. är man själv pratsugen kan man då testa sin lycka med någon annan istället.

försök att inte tänka på sociala koder som ett regelverk. det är inte som 1+1=2, utan variablerna skiftar hela tiden. det finns ingen manual som kommer lära dig hur du bäst ska fungera med människor utan du får försöka, misslyckas, försöka igen. så är det även för normtypiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wineing:

då är det enda du behöver komma ihåg att vara okej med hur det än blir. 

om någon inte vill prata så försök tänka att du är okej med det. det är inte fel att inte vilja prata, det är inte fel att vilja prata heller, men ibland har man dålig timing och råkar på någon som inte vill prata. är man själv pratsugen kan man då testa sin lycka med någon annan istället.

försök att inte tänka på sociala koder som ett regelverk. det är inte som 1+1=2, utan variablerna skiftar hela tiden. det finns ingen manual som kommer lära dig hur du bäst ska fungera med människor utan du får försöka, misslyckas, försöka igen. så är det även för normtypiska.

Men folk har ju gjort det till regelverk genom att säga att jag gjort det på fel sätt. Då har jag ju undrar hur man då gör på rätt sätt. Så då har de ju gjort fel med att säga det dom sa i fel sammanhang. Det låter ju konstigt att det är på fel sätt att bara lära känna folk. Hur kan de va på fel sätt när folk lär känna någon typ varje dag? 


   
SvaraCitera

Josses94:

Men folk har ju gjort det till regelverk genom att säga att jag gjort det på fel sätt. Då har jag ju undrar hur man då gör på rätt sätt. Så då har de ju gjort fel med att säga det dom sa i fel sammanhang. Det låter ju konstigt att det är på fel sätt att bara lära känna folk. Hur kan de va på fel sätt när folk lär känna någon typ varje dag? 

skulle du kunna återge exakt vad det är som hänt när någon säger att du gjort fel?

för jag tänker att det inte är att du ”bara” sagt hej och genast fått ”du gör fel” till svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wineing:

skulle du kunna återge exakt vad det är som hänt när någon säger att du gjort fel?

för jag tänker att det inte är att du ”bara” sagt hej och genast fått ”du gör fel” till svar.

Många har sagt det beror på att jag inte ser eller kan mimik tajming osv. Men tex så försökte jag ta kontakt med personer på antingen fb eller i verkligheten. Jag hade träffat personerna tidigare och ville lära känna dem bättre. Då antydde dom att jag gjorde på fel sätt. De sa de inte direkt utan mer upplevde att mitt sätt var konstigt och påpekade det. 

Men det jag gjorde var att jag frågade en tjejkompis jag ville lära känna bättre  om vi skulle ses i stan och fika. Varpå hon svarade att hon gick beteende vetenskaplig linje, vi var bekanta och typ föreläste för mig hur man tog kontakt med folk. 

En annan händelse var att jag skrev med några jag gick i samma Klass med. Jag pratade med dem också annars men tyckte de va lättare att skriva på fb. Då tyckte de jag var konstig som pratade med dem på fb. Jag tror dem till och med sa det. 
eller om jag trodde det var de dem syftade på gällande ett bråk som handlade om att jag inte skulle träffa en kille som jag höll ihop med under denna tiden. 7-8 år sedan. Enligt dem var de ju snälla men jag kände att dem vart jobbiga och gjorde en höna av en fjäder som man kan säga. 
Det slutade med att de tog upp det inför hela klassen för de va sura på mig. Dem hade ju lagt sig i och jag hade bara delat med mig utav typ jag ska till detta ställe och träffa denna person. Inget mer med det. 

en annan händelse var att jag försökte småprata med ett gäng personer på en studentmottagning. De var tydligt att de tyckte det var konstigt att jag ville prata med dem. Studenten och dem var sociala med varandra men så fort jag kom in i samtalet så blev de liksom som om jag förstörde något. 


   
SvaraCitera

Josses94: Men det jag gjorde var att jag frågade en tjejkompis jag ville lära känna bättre  om vi skulle ses i stan och fika. Varpå hon svarade att hon gick beteende vetenskaplig linje, vi var bekanta och typ föreläste för mig hur man tog kontakt med folk.

återger du exakt nu? gick samtalet verkligen såhär:

du: vill du ses på stan och fika?
hon: jag går en beteendevetenskaplig linje, såhär ska man ta kontakt med folk

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wineing:

återger du exakt nu? gick samtalet verkligen såhär:

du: vill du ses på stan och fika?
hon: jag går en beteendevetenskaplig linje, såhär ska man ta kontakt med folk

?

Något sådant var det. Jag minns inte exakt men det var en sammanfattning av samtalet. Hon berättade att vi var bekanta att hon gick den linjen och sa hur man tog kontakt osv efter jag föreslog vi skulle ses i stan på en fika /shoppa efter att vi hade några gånger på ett evenemang/event. 


   
SvaraCitera