Aviseringar
Rensa alla

Anser du dig vara feminist?

wut finns inga feminister som är islamofober, alla är skiträdda för att vara islamofober och vågar inte ens tycka att IS är muslimer typ

SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:

En oförklarad löneskillnad på runt 5% är fortfarande en oförklarad löneskillnad. Klart att gapet har minskat de senaste säg 20-30 åren... du tror inte att en del av förklaringen där är att man på samhällsnivå faktiskt har uppmärksammat och tagit tag i problemet? Att fackliga organisationer har kämpat för att höja lönerna för kvinnor? Etc. etc.

En oförklarad löneskillnad är antagligen ett resultat av massor av olika subtila faktorer, och det finns knappt någonting som pekar på att det skulle vara ett resultat av kollektivt förtryck.

Att löneskillnaden har minskat tror jag snarare är ett resultat av att förhållandena under uppväxten har förändrats, som till exempel att antiplugg-kulturen bland pojkar som är en av orsakerna till att tjejer idag får en bättre utbildning än killar och därmed även bättre arbetsförhållanden i livet. 

Jag tror att uppmärksamheten har bidragit, men inte särskilt mycket. Företagen kan trots allt inte öka lönerna för mycket om de själva vill gå med vinst, så jag tror att mycket bottnar i att kvinnor har blivit mer produktiva i relation till männen på grund av, som sagt, förändrade förutsättningar under det tidiga livet.

ekivok ekvilibrist:

Förutom en historia där kvinnor har hänvisats till obetalt hushållsarbete medan männen tjänat ihop till familjens uppehälle, menar du? Visst är det betydligt bättre i dag, men det är naivt att tro att det inte finns några spår alls kvar av den samhällsordningen och att det påverkar hur mycket kvinnor tjänar i förhållande till män.

Visserligen finns det spår kvar, men jag tror att deras effekter är försumbara. På sin höjd tror jag att det leder till att man behandlas något annorlunda som barn. Jag tror dock inte att det förändrar arbetsgivarens syn då det har gått tillräckligt lång tid sen kvinnor kunde bli självförsörjande på riktigt och i arbetslivets värld är det lönsamhet som prioriteras (det har trots allt gått 200 år sen den industriella revolutionen).

ekivok ekvilibrist:
Ser inte hur det här är relevant ärligt talat. Jag har inte hävdat att löneskillnader endast uppstår till följd av förtryck.

Det jag menar är att det varhelst man tittar finns statistiska skillnader mellan grupperingar, och att det sällan bottnar i just förtryck, utan snarare generella likheter mellan medlemmarna i gruppen (hela poängen med grupperingar är ju trots allt att de har saker gemensamt).

ekivok ekvilibrist:

... du inser alltså inte att företag ständigt är på jakt efter billig arbetskraft och att kvinnor och fattiga på grund av deras utsatta situation eller underordnade ställning i samhället är perfekta att utnyttja som just det?

Det jag menar är att då de är på jakt efter billig arbetskraft och kvinnor fyller den funktionen, skulle ingen vilja anställa män. Då skulle företagen konkurrera om att få anställa kvinnor, vilket leder till att de måste erbjuda högre löner till kvinnor. Dessutom skulle männen tvingas nöja sig med lägre löner då de annars inte skulle bli anställda. Detta leder till att om båda grupperna har exakt samma lönsamhet, kommer de få exakt samma löner. Är det dock skillnad i produktivitet, så blir det olika löner.

I den här aspekten är kapitalism perfekt på att reglera sig själv då man får betalt efter arbetsinsats. Det man däremot kan argumentera mot är då olika individer kan variera rätt enormt i lönsamhet kan det lätt leda till stora klyftor.

ekivok ekvilibrist:

T.ex.?

Som du säkert har märkt så tror jag att det beror på att kvinnor helt enkelt har varit mindre lönsamma än män. Om man ska gå djupare tror jag att det till allra största del beror på skillnader i uppväxt och hur man behandlas då, men även att biologiska faktorer kan spela in till viss del.

Däremot tror jag att detta är på väg att vända, då killar idag presterar sämre än tjejer i skolan och därmed kommer bli mindre och mindre lönsamma. Min personliga prognos är att det inte kommer dröja alltför länge innan kvinnor är mer högavlönade än män, förutsatt att skolsituationen är mer eller mindre oförändrad.

Man kan sammanfatta mina åsikter med att jag tror att det är fel att skylla allting på en viss gruppering som tydligen systematiskt ska förtrycka sin motpart (det går att dra en del paralleller här, trots att det har varit mycket extremare fall av det historiskt sett). Det vore, enligt mig, en mycket bättre metod att sätta in stöd där det behövs.

Det vill säga, fokusera på att förbättra för killar i skolan, fokusera på att ge stöd till kvinnor när det gäller våld i nära relationer, fokusera på att göra det lättare för killar att prata om sina psykiska problem ... ja, du förstår min poäng.

SvaraCitera
torg1

Paseo: jag kan inte uttala mig eftersom jag inte förstår begreppet feminist

jag vill ha jämställdhet, det är allt. vet inte vrf man måste dela in allt i fack, kategorier, diagnoser och benämningar.

thiis 😀

SvaraCitera

Det är väl inte islamofobiskt att kalla IS för muslimer? Skeptisk 3/4 feminister är islamofobiska rövhål, ingen är skiträdd för att bli kallad islamofob, gammalt uttryck för att rättfärdiga. Dem flesta feminister är islamofobiska rövhål så långt bort från rationalitet det bara går att komma, kolla tex här på UM bara.

SvaraCitera

christover_bandy: wut finns inga feminister som är islamofober

Inte direkt men indirekt genom att feminism är mot patriarkala strukturer och Islam är så nära patriarkala strukturer som man kan komma.

SvaraCitera

Eminem Show: Dem flesta feminister är islamofobiska rövhål så långt bort från rationalitet det bara går att komma, kolla tex här på UM bara.

Islam är så långt ifrån rationalitet som man kan komma.

SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Om det inte finns något kollektivt förtryck mot kvinnor, vad är det som har skapat och upprätthåller löneskillnaderna? Vad är det som gör kvinnor utsatta och vilka är det som utsätter dem?

Till stor del beror det på att kvinnor i högre grad väljer låglönejobb och att de på ett generellt plan inte har samma strävan efter karriär och pengar. I vissa fall kanske det beror på enskilda chefer, oftast män, men det betyder inte att det handlar om ett kollektivt förtryck. Samma gäller kvinnors utsatthet i samhället. Oftast beror det på enskilda ouppfostrade idioter. Det går alltså inte att prata om en kollektivt förtryck. På samma sätt som kvinnor inte står för ett kollektivt förtryck mot män bara för att fler män än kvinnor som begår självmord. Att lägga en kollektiv skuld på kvinnor för detta skulle ju vara bisarrt. 

SvaraCitera

Ruttenfisk: Att löneskillnaden har minskat tror jag snarare är ett resultat av att förhållandena under uppväxten har förändrats, som till exempel att antiplugg-kulturen bland pojkar som är en av orsakerna till att tjejer idag får en bättre utbildning än killar och därmed även bättre arbetsförhållanden i livet.

Har du någon statistik som pekar på att utbildning är en relevant faktor för det minskande lönegapet mellan kvinnor och män? Borde ju inte vara särskilt svårt att ta fram. Även om tjejer klarar sig bättre i skolan så får de mindre betalt när de väl kommer ut i arbetslivet. Det finns också stora löneskillnader mellan mans- och kvinnodominerade yrken som du inte kan bortse från, ta en titt på tabellerna på s. 72-73 i den här lathunden: http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/LE0201_2013B14_BR_X10BR1401.pdf

Sen verkar det ju som att kvinnor har betydligt lägre livslön än män, i alla fall enligt Saco:
http://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/skillnader-i-livslon-mellan-kvinnor-och-man/

Där kanske utbildningsargumentet sprack lite? Blink

Ruttenfisk: Det jag menar är att det varhelst man tittar finns statistiska skillnader mellan grupperingar, och att det sällan bottnar i just förtryck, utan snarare generella likheter mellan medlemmarna i gruppen (hela poängen med grupperingar är ju trots allt att de har saker gemensamt).

Men om en grupp tjänar betydligt mindre än en annan för precis samma arbete, så finns det väl ändå fog att tala för om inte ett förtryck så i alla fall diskriminering (som rimligen går att koppla till ett mer övergripande förtryck)?

Ruttenfisk: Det jag menar är att då de är på jakt efter billig arbetskraft och kvinnor fyller den funktionen, skulle ingen vilja anställa män. Då skulle företagen konkurrera om att få anställa kvinnor, vilket leder till att de måste erbjuda högre löner till kvinnor. Dessutom skulle männen tvingas nöja sig med lägre löner då de annars inte skulle bli anställda. Detta leder till att om båda grupperna har exakt samma lönsamhet, kommer de få exakt samma löner. Är det dock skillnad i produktivitet, så blir det olika löner.

Konkurrens hit och marknadsmekanismer dit! Det har funnits och finns fortfarande yrken där kvinnor och socioekonomiskt utsatta människor utnyttjas som billig arbetskraft. Du bortser helt från att dessa människor oftast inte ens är i position att förhandla om sina löner och då sätts ju hela den här fantastiska kapitalistiska lönelogiken ur spel! Menar inte att kvinnors arbetssituationen är usel här, men det finns uppenbarligen fortfarande normer som gör att arbetsgivare kommer undan med att ge kvinnor mindre betalt än män och att neka dem heltidsarbete. Det funkar helt enkelt inte så fiffigt som du säger att det gör...

SvaraCitera

Eminem Show:
Det är väl inte islamofobiskt att kalla IS för muslimer? Skeptisk 3/4 feminister är islamofobiska rövhål, ingen är skiträdd för att bli kallad islamofob, gammalt uttryck för att rättfärdiga. Dem flesta feminister är islamofobiska rövhål så långt bort från rationalitet det bara går att komma, kolla tex här på UM bara.

Jag skulle snarare säga att det är vanligare bland antifeminister, eftersom SD t.ex är det och de vet man ju hur dem är... Sen förstår jag inte folk som bara kämpar mot ett förtryck. T.ex jag antar att du är muslim, om du bara kämpar mot rasism, men inte mot sexism ser jag det som själviskt. Medan om jag som vit suedi-kvinna bara skulle vara feminist men skita totalt i antirasism så skulle jag vara självisk.

SvaraCitera

eminem: nej, du hittar bara på

kritiserar man nånting med islam så är man typ i SD-facket direkt enligt feminister här

SvaraCitera

Ja.

Och alla som säger ''det beror på vad du menar med feminism'' förstår inte innebörden av feminism. Feminism innebär per definition en strävan efter jämställdhet. Och det sorterar som många förstår ut de som i folkmun ibland kallas ''extrema feminister''. Antingen är man för jämställdhet mellan könen eller så är man emot för det.

SvaraCitera

Ruttenfisk: tror jag snarare är ett resultat av att förhållandena under uppväxten har förändrats

Att kvinnor uppmuntras att skaffa sig en karriär och inte bara hitta sig en man och sen bli hemmafru? Det i sig tyder på att den gamla traditionella synen på kvinnan som hemmafru håller på att förändras. Det innebär att det strukturella tillbakahållandet av kvinnan som yrkesmänniska är påväg att upplösas. Det har vi faktiskt feminismen att tacka för.

SvaraCitera

Bandy nej det stämmer inte, ekivok ekvilibrist, mynona, chib, isola tex. Jag forsätter gärna och gå fram och tillbaka utan att komma nånstans med dig Glad

Razor: Islam är så långt ifrån rationalitet som man kan komma.

Rent faktamässigt är ditt påstående felaktigt, det stämmer inte, islam uppmuntrar till självtänk,logiskt tänkande och kunskap, detta går bland annat att läsa ur koranen, översättingar av Dr. Rashad Khalif

http://www.quran-islam.org/main_topics/quran_in_english_(P1223).htm l'

Hemsidan förklarar varför just hans översättningar också.

17:36, 5:104, 96:1-4 och så vidare

Koranen gör det ganska tydligt.

Bitterfnitter: Jag skulle snarare säga att det är vanligare bland antifeminister, eftersom SD t.ex är det och de vet man ju hur dem är... Sen förstår jag inte folk som bara kämpar mot ett förtryck. T.ex jag antar att du är muslim, om du bara kämpar mot rasism, men inte mot sexism ser jag det som själviskt. Medan om jag som vit suedi-kvinna bara skulle vara feminist men skita totalt i antirasism så skulle jag vara självisk.

Du väljer fel fiender, ekivok ekvilibrist och tex Isola är än mer kontraproduktiv islamkritik än en del av SD väljarna. Jag väljer Jimmie Åkesson framför Karl Marx bara det jag säger.

Varför antar du något sådant? Är man homosexuell för att man försvarar HBTQ rättigheter och kämpar emot homofobi? För att svara på frågan, nej jag tror inte på någon Gud men skulle inte vilja kalla mig ateist för att jag tar inte aktivt avstånd ifrån religion vilket det per definition är. Jag tar starka avstånd ifrån sexism och man ska inte misstolka det jag säger, jag har sagt det här förut

Högt: Dem flesta religiösa muslimer är homofobiska och misogyna rövhål men har hur som helst inget som helst stöd ur koranen rent faktamässigt, det är i sunnah och haditherna det blir problem.

Jag tar starka avstånd ifrån sexism och är stolt feminist men tar starka avstånd ifrån kontraproduktiv islamkritik.

SvaraCitera

Eminem Show: Rent faktamässigt är ditt påstående felaktigt, det stämmer inte, islam uppmuntrar till självtänk,logiskt tänkande och kunskap, detta går bland annat att läsa ur koranen, översättingar av Dr. Rashad Khalif

Uppmuntrar Koranen kritiskt tänkande som är en grundsten i rationalitet? Uppmuntrar Koranen ifrågasättande av Allahs existens och hans lagar och regler? Uppmuntrar Koranen krititiskt tänkande och ifrågasättande av Mohammeds självhävdade åsikt att han är en profet och att orden han talade verkligen kom från en gud?

Hur man än vrider och vänder på det är det inte rationellt att tro på något som inte har bevisats eller åtminstone ger en rimlig d.v.s. sannolik förklaring. Att en medveten allsmäktig varelse skulle ha skapat allt har ingen grund i vetenskap, och ännu mindre att det skulle vara en specifik sådan som Allah. Varför inte någon av de andra tusentals gudarna genom tiderna?

SvaraCitera

Eminem Show: Du väljer fel fiender, ekivok ekvilibrist och tex Isola är än mer kontraproduktiv islamkritik än en del av SD väljarna. Jag väljer Jimmie Åkesson framför Karl Marx bara det jag säger.

Nu är du allt tossig!

SvaraCitera