Aviseringar
Rensa alla

Barnaga


Ämnesstartare

Det är inte okej att slå barn och det kan minst sagt vara skadligt, däremot inte lika skadligt om den får en örfil vid dåligt beteende men jag skulle ändå Aldrig kunna smälla till mitt barn. Spelar ingen roll vad det gäller, människor gör idiotiska saker när de inte mår så bra som möjligt, så att slå någon skulle bara förvärra det.

Tror åsikterna kring barnaga kommer från ens egen syn på människan så hur blir det om man inte är särskilt påläst och erfaren, om man bara kan sin egen kultur där det är norm att ta fram bältet eller slå barnet i ansiktet så den blir rädd för sin förälder för resten av livet? Det är klart att barnet med stor sannolikhet inte gör om det som orsakade t.ex.  örfilen men inte många vet vilka psykologiska konsekvenser det kan ge.

Jag undrar hur ni tänker kring att få personer med stenålderstänkande eller liknande tankegångar som gäller att straffa barn på mindre bra sätt, att tänka annorlunda. Tycker ni det är okej att ge ett barn en örfil och om inte, hur tycker ni man ska lära andra - som tycker att det är okej - att det kanske inte är så bra som de tror att det är?


   
Citera
Ämnesstartare

Undrar även hur man tänker när man inte vill minska invandringen, då det finns såpass stora kontraster mellan människor från olika kulturer... Men den frågan får någon annan ta tag i


   
SvaraCitera
reben

wtf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det tycker jag inte. Har dock förståelse för att man kan bli förtvivlad och slutkörd och därför ta till  sådant.
Det finns ju många kulturer där sådant är okej, och länder där sådant är okej, men det är viktigt att upplysa om att det inte är det här så att de förhoppningsvis kan tänka till en extra gång och inte ta den lätta utvägen när deras barn beter sig illa.
Tabula rasa, peepz.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben: wtf

Ingenting jag skrivit är wtf så du får gärna utveckla

isola: Nej det tycker jag inte. Har dock förståelse för att man kan bli förtvivlad och slutkörd och därför ta till  sådant.

Ja, jag också men hur gör man om ens man skulle slå till barnet... Hur får man dem att ändra uppfattning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Det finns ju många kulturer där sådant är okej, och länder där sådant är okej, men det är viktigt att upplysa om att det inte är det här så att de förhoppningsvis kan tänka till en extra gång och inte ta den lätta utvägen när deras barn beter sig illa.
Tabula rasa, peepz.

Ja, men onödigt att hålla på med 1000 polisanmälningar för att folk inte vill släppa sin kultur. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe: , jag också men hur gör man om ens man skulle slå till barnet... Hur får man dem att ändra uppfattning

Anmäl

Citera

Om att man är en läskig person eller hur menar du? De lär sig ju att våld är okej och känner en falsk respekt gentemot föräldern så det hela är ju en rätt dålig grej.
Alla barn reagerar förstås inte på samma vis dock, men merparten av barn som får stryk lär sig ju att det är okej att göra illa dem och sedan att göra illa andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Ja, men onödigt att hålla på med 1000 polisanmälningar för att folk inte vill släppa sin kultur. 

Då får man väl ta deras barn ifrån dem. Men det är ju klart att vi inte kan släppa in _alla_ som vill ta del av vår välfärd då  Sverige inte är hur stort som helst. Tycker att alla i-länder borde gå samman och hjälpa u-länder så att de kan bygga upp sina länder, men det vill de ju inte pga ett skäl till att de är i-länder är ju för att de kan sko sig på u-länderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Då får man väl ta deras barn ifrån dem. Men det är ju klart att vi inte kan släppa in _alla_ som vill ta del av vår välfärd då  Sverige inte är hur stort som helst. Tycker att alla i-länder borde gå samman och hjälpa u-länder så att de kan bygga upp sina länder, men det vill de ju inte pga ett skäl till att de är i-länder är ju för att de kan sko sig på u-länderna.

Ja, det är en bättre lösning än att försöka hjälpa andra innan man hjälpt sig själv. Om Sverige hade kunnat ta hand om de nya invånarna, så hade allting varit frid och fröjd men i praktiken kan vi inte ta hand om så många fler. Vet minst 10 personer som blivit bortgifta, 5 stycken som har barn eller väntar barn med sina kusiner och minst 20 familjer där det är vanligt med misshandel eller enstaka örfilar. Det ska inte behöva vara så.

isola: Om att man är en läskig person eller hur menar du? De lär sig ju att våld är okej och känner en falsk respekt gentemot föräldern så det hela är ju en rätt dålig grej.
Alla barn reagerar förstås inte på samma vis dock, men merparten av barn som får stryk lär sig ju att det är okej att göra illa dem och sedan att göra illa andra.

Nej, alltså om jag har barn med en person och plötsligt slår han vårt barn. Skulle personligen ta ett snack med pappan efteråt och även be om ursäkt åt honom till barnet om han själv inte vill be om ursäkt. Men undrar hur man får det att ta slut... För vad jag vet är det i princip omöjligt och det är den stora anledningen till att det är bättre att inte mixa kulturer hur som helst utan att man har någon "plan B". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe: n vårt barn. Skulle personligen ta ett snack med pappan efteråt och även be om ursäkt åt honom till barnet om han själv inte vill be om ursäkt.

Skulle du inte kräva att han bad om ursäkt och lämna honom om han upprepade det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Ja, det är en bättre lösning än att försöka hjälpa andra innan man hjälpt sig själv. Om Sverige hade kunnat ta hand om de nya invånarna, så hade allting varit frid och fröjd men i praktiken kan vi inte ta hand om så många fler. Vet minst 10 personer som blivit bortgifta, 5 stycken som har barn eller väntar barn med sina kusiner och minst 20 familjer där det är vanligt med misshandel eller enstaka örfilar. Det ska inte behöva vara så.
Nej, alltså om jag har barn med en person och plötsligt slår han vårt barn. Skulle personligen ta ett snack med pappan efteråt och även be om ursäkt åt honom till barnet om han själv inte vill be om ursäkt. Men undrar hur man får det att ta slut... För vad jag vet är det i princip omöjligt och det är den stora anledningen till att det är bättre att inte mixa kulturer hur som helst utan att man har någon "plan B". 

nej verkligen inte, men problem finns i svenska familjer också och det är svårt att se om alla håller tyst om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Skulle du inte kräva att han bad om ursäkt och lämna honom om han upprepade det?

Pratade med en person om det idag och hans syn på det hela var att han skulle ge en örfil eller hota med det om barnet inte slutade efter att man sa till den ca 20 gånger eller om barnet hade slagit någon annan (typ på dagis) och hur mycket jag än försökte förklara att vissa barn tar skada av det - även när jag nämnde att jag själv haft dåliga erfarenhet av det - så ville han inte hålla med mig om att det fanns andra sätt att lösa problemet på.
Så nej, känner inte att det är tillräckligt för att lämna. Vet ju att han kommer hålla på likadant med någon annan och att han nödvändigtvis inte behöver vara en sådan som misshandlar vem som helst.

Har en släkting som misshandlade (grov misshandel) sina nära och kära regelbundet och det fanns ingenting som kunde stoppa det. Han blev lämnad av fru och barn och det komiska var att barnen nu mår väldigt dåligt eftersom att pappan vägrar att prata med dem.
Förstår inte riktigt det där med att klippa kontakten istället för att lösa problemet, för hemma hos mig har det aldrig varit så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

Pratade med en person om det idag och hans syn på det hela var att han skulle ge en örfil eller hota med det om barnet inte slutade efter att man sa till den ca 20 gånger eller om barnet hade slagit någon annan (typ på dagis) och hur mycket jag än försökte förklara att vissa barn tar skada av det - även när jag nämnde att jag själv haft dåliga erfarenhet av det - så ville han inte hålla med mig om att det fanns andra sätt att lösa problemet på.
Så nej, känner inte att det är tillräckligt för att lämna. Vet ju att han kommer hålla på likadant med någon annan och att han nödvändigtvis inte behöver vara en sådan som misshandlar vem som helst.

Har en släkting som misshandlade (grov misshandel) sina nära och kära regelbundet och det fanns ingenting som kunde stoppa det. Han blev lämnad av fru och barn och det komiska var att barnen nu mår väldigt dåligt eftersom att pappan vägrar att prata med dem.
Förstår inte riktigt det där med att klippa kontakten istället för att lösa problemet, för hemma hos mig har det aldrig varit så.

Ja, men då du inte håller med om en sådan viktig sak så ska du ju inte skaffa barn med honom. Vad han gör med sitt liv/vem han skaffar barn med och vad han gör med dem är ju sedan inte ditt problem.

Det handlar ju om att skydda barnen och få dem att förstå att det var fel. Alla misshandlare är inte kapabla att ändra på sig eller att inse hur fel det var. Man får stå sitt kast, barnen är ju alltid viktigast då de inte kan skydda sig själva och är beroende av vår välvilja. Även om jag vore jättekär i en man som skadade mina barn så är ju de mitt ansvar och måste vara min primära prioritet gick att få honom att förstå så lämnar man ju såklart. Annars förtjänar man inte att ha hand om sina barn då man inte ser till deras intressen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej alla straff är dåliga o angående invadrignern så ska det vara inga gränser inga länder ingen kontroll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja, men då du inte håller med om en sådan viktig sak så ska du ju inte skaffa barn med honom. Vad han gör med sitt liv/vem han skaffar barn med och vad han gör med dem är ju sedan inte ditt problem.

Om jag älskar honom tycker jag det är bättre att försöka förhindra det beteendet. Men funderar ändå inte på att skaffa barn med honom eller ens någon för tillfället hehe tror dock han kommer bli en utmärkt pappa, bara den delen som stör mig.

isola: Det handlar ju om att skydda barnen och få dem att förstå att det var fel. Alla misshandlare är inte kapabla att ändra på sig eller att inse hur fel det var. Man får stå sitt kast, barnen är ju alltid viktigast då de inte kan skydda sig själva och är beroende av vår välvilja. Även om jag vore jättekär i en man som skadade mina barn så är ju de mitt ansvar och måste vara min primära prioritet gick att få honom att förstå så lämnar man ju såklart. Annars förtjänar man inte att ha hand om sina barn då man inte ser till deras intressen.

Tror regelbunden misshandel utan anledning tyder på psykisk sjukdom eller väldigt dålig tillvaro och att bli lämnad för det utan att bli anmäld eller erbjuden hjälp tycker jag är äckligt fel. Jag skulle aldrig lämna en person som är i behov av hjälp. Finns varningstecken lite här och där och när misshandeln satt igång måste man ta det på allvar istället för att låta det gå så långt att man väljer att gå sin väg. Men förstår att det kan vara svårt.

Men när det kommer till örfilar som är förknippade med kulturer blir det svårare med anmälningar och hjälp eftersom att det sällan tar död på beteendet och värderingarna. Då handlar det om att man tycker att det är rätt att örfila barn eller hota barn. Det stora problemet med det är att samhället får större press på sig. Förhoppningsvis blir undervisningen så pass bra att barn lär sig i skolan att det inte är bra med enstaka slag, men svårt att lära ut det till vilka föräldrar som helst


   
SvaraCitera