Aviseringar
Rensa alla

datorn bluescreenar


Ämnesstartare

Min dator som tidigare fungerat helt ok har nu plötsligt börja bluescreena väldigt ofta, har hänt bla 2 ggr på en halv timme när jag spelat cs. Har nån något förslag på vad jag borde göra elr e det bara att skaffa ny dator, de e en 2,5 år gammal Asus laptop btw.


   
Citera
Ämnesetiketter

ccleaner


   
SvaraCitera
torg1

formatera om datorn så ska de nog försvinna


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Kalle97:
Min dator som tidigare fungerat helt ok har nu plötsligt börja bluescreena väldigt ofta, har hänt bla 2 ggr på en halv timme när jag spelat cs. Har nån något förslag på vad jag borde göra elr e det bara att skaffa ny dator, de e en 2,5 år gammal Asus laptop btw.

Förmodligen någon av dina komponenter som ger /gett upp. Hände mig i veckan. Min ssd var stekt till döds. 
Formatering hjälpte inte 🙂  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kryptonian:

Förmodligen någon av dina komponenter som ger /gett upp. Hände mig i veckan. Min ssd var stekt till döds. 
Formatering hjälpte inte 🙂  

Tror jag kan ha något liknande, jag har iaf haft problem med grafikkortet tidigare. Men det går väl knappast att byta på en laptop så sku det löna sig å skaffa ny isåfall? 


   
SvaraCitera

Kalle97:

Tror jag kan ha något liknande, jag har iaf haft problem med grafikkortet tidigare. Men det går väl knappast att byta på en laptop så sku det löna sig å skaffa ny isåfall? 

Din går det nog inte att göra det på nej. Bättre med stationär då det enkelt kan bytas ut. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

torg1:
formatera om datorn så ska de nog försvinna

hur gör man det?


   
SvaraCitera

Kalle97: Har nån något förslag på vad jag borde göra

Byta till ett riktigt OS?


   
SvaraCitera

den kanske är blyg?


   
SvaraCitera
torg1

Kalle97:

hur gör man det?

Vilket OS använder du?

Win8
inställningar -> ändra datorinställningar -> uppdatera/återställa ->återställning -> ta bort allt och installera om win


   
SvaraCitera

Det finns framförallt tre saker aom orsakae bluescreen. Ram-minne problem, hårddisk problem eller systemfel. Vi kan börja med att felsöka ram-minnena. Kör ett memtest. Tryck på Windows knappen och r samtidigt och skriv in mdsched.exe och sedan enter. Följ anvisningarna och meddela resultatet.


   
SvaraCitera

Åfan, kan datorer fortfarande bluescreena? CooltMycket glad

Hjärta


   
SvaraCitera
  • Starta datorn i felsäkert läge
  • Leta upp minnesdumpfilen c/windows/minidump
  • ladda  upp och analysera filen här
  • Posta den analyserade texten som kommer upp i tråden här

   
SvaraCitera

adaq:
Det finns framförallt tre saker aom orsakae bluescreen. Ram-minne problem, hårddisk problem eller systemfel. Vi kan börja med att felsöka ram-minnena. Kör ett memtest. Tryck på Windows knappen och r samtidigt och skriv in mdsched.exe och sedan enter. Följ anvisningarna och meddela resultatet.

Om han analyserar minnesdumpen som skapas vid  kraschen slipper han gå igenom onödiga steg.


   
SvaraCitera