Aviseringar
Rensa alla

Diagnoser


Ämnesstartare

http://www.mynewsdesk.com/se/kommitten_for_manskliga_rattigheter/pressreleases/neurolog-adhd-finns-inte-men-det-aer-en-utmaerkt-ursaekt-972613

Ligger mycket sanning i den artikeln. Idag ska alla vara exakt likadana och är man inte det så får man en diagnos inom psykiatrin fast att du egentligen inte ska ha någon och enbart är en människa, en helt egen individ. Och hans exempel är helt rätt. Dags att kolla varför en person skulle kunna falla för en diagnos. Inte konstigt om en person har ex självskadebeteende / ätstörningar m.m. om den varit med om något jobbigt. Det är fullt normalt att reagera på något vis. Det är onormalt att sitta helt likgiltig och inte reagera alls som inget har hänt. I följd förekommer det ofta att man använder diagnoser som förklaringar på problem, mycket rör det sig kring tonåren då det är en extremt jobbig period för många. Istället för att försöka se det ur helheten stämplar man ungdomen med någon typ av diagnos.


   
Citera

ADHD är ett annat ord för brist på disciplin pga värdelösa föräldrar som tillåter allt ungjävlarna gör


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:
ADHD är ett annat ord för brist på disciplin pga värdelösa föräldrar som tillåter allt ungjävlarna gör

ok och du har inget jobb för att du har brist på disciplin elr?


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:
ADHD är ett annat ord för brist på disciplin pga värdelösa föräldrar som tillåter allt ungjävlarna gör

Uttala dig inte om sådant som du inte har koll på. 


   
SvaraCitera

amsi: ok och du har inget jobb för att du har brist på disciplin elr?

Har inget jobb för att jag är pensionär

Lav: Uttala dig inte om sådant som du inte har koll på.

Har stenkoll


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:

Har inget jobb för att jag är pensionär

Har stenkoll

du är pensionär för att du har brist på disciplin?


   
SvaraCitera

amsi: du är pensionär för att du har brist på disciplin?

Nej, pga otaliga anledningar som gjort mig till ett tomrum befriat från människa, disciplin har jag gott om


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:

Nej, pga otaliga anledningar som gjort mig till ett tomrum befriat från människa, disciplin har jag gott om

nej, "jag har koll"


   
SvaraCitera

amsi: nej, "jag har koll"

Du har koll på personangreppen nej


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:

Du har koll på personangreppen nej

bete dig 


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:
ADHD är ett annat ord för brist på disciplin pga värdelösa föräldrar som tillåter allt ungjävlarna gör

nej uh läs på
och att du inte anses arbetsduglig har ju också med diagnoser att göra så du borde ju kunna förstå detta.


   
SvaraCitera

amsi: bete dig

Och vad menar du att jag gör fel? Sluta projicera dig själv.

isola: och att du inte anses arbetsduglig har ju också med diagnoser att göra så du borde ju kunna förstå detta.

Nej, det har absolut ingenting med dylika diagnoser att göra, finns bra mycket större problem i vägen

Och för den delen, vem fan bryr sig om arbete


   
SvaraCitera

Jag förstår problematiseringen du tar upp, och det är viktigt att ha ett sådant kritiskt öga när vi skärskådar samhällsinstanser. Inom psykiatrin fungerar det så att diagnoser ställs när en professionell bedömare gör bedömningen att ett visst funktionssätt/brist på sådant gör att individen mår dåligt och utgör ett problem för en individs dagliga funktion. Det är alltså inte hur annorlunda eller onormalt ett beteende är som avgör om det blir en diagnos eller ej, utan hur stort problem beteendet utgör för individen själv. 


   
SvaraCitera

Jag uppmanar tråddeltagare att använda en schysst diskussionston där åsikter yttras med respekt i åtanke. 

Tack. 

/Mod


   
SvaraCitera

Morgonstjärna: Nej, det har absolut ingenting med dylika diagnoser att göra, finns bra mycket större problem i vägen

det tror du bara. det är ju de som gör att du ej funkar.


   
SvaraCitera