Aviseringar
Rensa alla

Fasta


Ämnesstartare

Hur länge klarar ni er på endast vatten och lite te utan socker?
Vårdis tror att jag har någon vitaminbrist och sade åt mig att fasta 12 tim inför blodprov  och mjahapp, då måste jag ju göra det som en lydig en.
Blir dock galet yr, svag och konstig efter bara några timmar utan mat så det är ej kul.
Verkar vara rätt ensam om att känna såhär dock.  Är tydligen omgiven av supermänniskor.
Och för att sedan i kulmen av detta sitta och lämna ifrån mig fem sex rör med blod är inte någon höjdare. Får ta med mig  luktsalt.
Kanske beror det på att jag äter rätt lite men ofta. Är redan hungrig och provet ska tas om typ nio timmar..................


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

några veckor ska de flesta någorlunda fysiskt starka och ej undernärda personer överleva. tolv timmar borde vem som helst klara. ett dygn en gång i veckan ska enligt ett par studier eventuellt vara hälsosamt, till och med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
några veckor ska de flesta någorlunda fysiskt starka och ej undernärda personer överleva. tolv timmar borde vem som helst klara. ett dygn en gång i veckan ska enligt ett par studier eventuellt vara hälsosamt, till och med.

några veckor på endast vatten tror jag ej


   
SvaraCitera

fasta bröst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: några veckor på endast vatten tror jag ej

1-2 veckor utan föda kan de flesta friska klara. Detta är inte på något sätt bra eller riskfritt dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är precis likadan. äter också lite men ofta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror en vänjer sig. Första gångerna var jag också yr och skakig, men nu har jag gjort det så många gånger att jag utan problem kan gå i över ett dygn utan något alls förutom något glas vatten. Blir lite matt, snurrig och så, men inget värre.

Om du är snurrig, försök att vila mycket.


   
SvaraCitera
penja

Ska också göra detta snart, blodprov. Men det är ju inte värre än att man sticker dit och gör det på morgonen utan frukost innan oxh skippar kvällsmackan kvällen innan 


   
SvaraCitera

att fasta lite då och då är föryngrande, sa vetenskapens värld till mig. inte att leva under svältgränsen veckor i streck, men att äta typ jättelite 2-3 dagar i veckan och normalt resten av dagarna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

några veckor på endast vatten tror jag ej

vad du tror har väl ingen bäring på hur det ligger till.


   
SvaraCitera

'på helgerna hoppar jag nästan alltid över kvällsmaten, sen dricker jag massa öl förvisso, men det blir lätt 12-16 h utan mat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fastar/ äter oftast väldigt lite minst ett dygn per vecka, eh. Känns faktiskt som att kroppen mår bra av det, en blir piggare och har smidigare att röra sig och så dagen efter än vad en är och har i övrigt under resten av veckan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:
att fasta lite då och då är föryngrande, sa vetenskapens värld till mig. inte att leva under svältgränsen veckor i streck, men att äta typ jättelite 2-3 dagar i veckan och normalt resten av dagarna. 

ingen koll på föryngrande som så, men läste en artikel i h+ magazine om fastans antagna effekter för att förbättra medellivslängden i flera olika utföranden. det visade sig att fasta i alla fall förlänger livet rätt mycket på försöksdjur i många studier (på möss, vet jag, inte säker på om det gjorts studier på fler arter).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nea:
Fastar/ äter oftast väldigt lite minst ett dygn per vecka, eh. Känns faktiskt som att kroppen mår bra av det, en blir piggare och har smidigare att röra sig och så dagen efter än vad en är och har i övrigt under resten av veckan.

det är nog ej bra för en växande kropp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte jag växer så mycket längre. Inte en centimeter sedan fyra år tillbaka, och på den tiden har jag även gått ner istället för upp i vikt. Men ja, kanske växer mina organ och sådant fortfarande, det vet jag inget om.Men jag tror inte att det är någon fara, för kroppen känns liksom bara väldigt... Frisk när jag fastat. Pigg och smidig och ja, bara bra. Och jag äter ordentligt övriga dagar, så jag får ingen näringsbrist eller så.

isola:

det är nog ej bra för en växande kropp


   
SvaraCitera