Ingen ska ägna sig åt obefogat våld? Ghandi lyckades göra Indien självständigt utan våld, vill du ha en förändring finns det andra sätt.
Dom här kravallerna lär ändå bara ha fixat SD massa nya röster och gett dom en anledning att säga dom har rätt.
3:42. Lägg även märke till norrskenet 1:53. Rihanna/judarna planerade det här! 
R.I.P. Sverige.
Ser inte riktigt vad eventuell religiös tillhörighet folk har(hur man nu kommer fram till det...) i sammanhanget.
Ludæi Moriendum: R.I.P. Sverige.
Andreas Ericsson, VD för Magasinet Neo, sätter de senaste dagarnas urladdningar i ett historiskt perspektiv genom att visa tidningsurklipp gällande liknande händelser från 1948 samt 1987.
Dinosaurie:
Andreas Ericsson, VD för Magasinet Neo, sätter de senaste dagarnas urladdningar i ett historiskt perspektiv genom att visa tidningsurklipp gällande liknande händelser från 1948 samt 1987.
stort tack för ditt tålamod och många bra inlägg.
_heygirl_:
Sen är det skillnad på att förstå och att acceptera något, jag kan förstå varför någon som blivit mobbad på en skola hela sitt liv väljer att skjuta sina klasskamrater på en skola i USA, jag kan förstå om någon som har det jävligt svårt hemma med alkade föräldrar som slår en och ett soc som ignorerar går ut på stan och förstör saker eller letar möjlighet att slåss med andra. men det är fortfarande inte okej eller hur? Det här är samma sak, det finns underliggande funktioner som påverkar som man såklart borde göra något åt, men att spontant ta till våld är inte okej och ska inte accepteras, speciellt inte när det finns legitima sätt att göra sin röst hörd.
känner detsamma. dock har nog inte så många legitima försök gett utdelning.
df rqp: och kallar invandrare för apa, så det känns lite skitsamma.
Håller också med om att det är helt förkastligt att de kallar blattarna för apa. Apor är mycket mer civiliserade än sådär.
Ganon:
Precis. En oansvarig invandringspolitik har lett till det här. Det är inte enbart individernas fel även om de har ett eget ansvar för att inte uppföra sig som neandertalare, men även politikerna som har fortsatt med en massinvandringspolitik.
När började denna "massinvandring"? Jag har läst 80-talet av några SDare, är det samma gräns för dig? Vi hade våldsamma upplopp och stadsdelskravaller långt innan 80-talet i Sverige. Här får du en historisk tillbaka blick på några av dem:
http://storify.com/nbsp/neo-andreas-historielektion
Ganon:
Ser inte varför det skulle vara mer pålitligt än den etablerade definition som funnits sedan länge och som är den som SAOL använder, som egentligen borde vara den bästa källan när det gäller ords betydelse.
Vi har redan haft den diskussionen. Svenska Akademien, som ger ut SAOL, har lika liten rätt att bestämma vilken definition som är korrekt som jag har. De är inte nån slags statlig myndighet med rätt att besluta över språket, utan en privat förening som ger ut en ordbok. Om de skriver i sin bok att definitionen av en "Andreas" är "efterblivet fyllo", stämmer det då enligt dig? Löjligt.
Rasism är bredare än ifall man använder ordet "ras" eller inte. Ni betraktar och behandlar människor som tillhörande olika "raser" även om ni har andra ord för det. Då är man rasist. Det finns ingen praktisk skillnad mellan er politik och Hitlers eller andra historiska rasistiska rörelsers politik. Skillnaden ligger enbart i retoriken. Om jag kallar mig kommunist men i praktiken för en nyliberal politik så är jag inte kommunist utan nyliberal. Det fattar vilken idiot som helst, utom du. 
Ganon:
Med vänster menar jag att merparten av journalisterna röstar på något av de rödgröna partierna och har tydliga vänsteråsikter.
Det spelar ingen roll vad tidningarnas anställda röstar på. Även om varenda anställd på Nordea, NCC eller något annat företag röstar på Kommunistiska Partiet blir inte företaget kommunistiskt.
Alla stora dagstidningar i Sverige är liberala och liberala perspektiv är vad deras redaktörer släpper igenom.
Ganon:
Inte i närheten lika många, men det kanske skulle behövas för att få politikerna och journalisterna att vakna när mångkulturen även drabbar deras bostadsområden. De flesta journalister och politiker som vurmar för invandringen bor trots allt väldigt långt ifrån den. Sen får man ju också skilja på invandrare och invandrare. Britter, tyskar, fransmän, belgare etc och även asiater brukar sällan ställa till problem och har lätt för att anpassa sig i det svenska samhället, vilket man inte kan säga om araber och afrikaner från krigshärjade länder och tar med sig sin våldskultur hit. Inte undra på att deras egna länder ser ut som de gör. Sedan så gör förstås inte alla invandrare som kommer från arabvärlden och Afrika detta och därför bör det även ligga i deras intresse att dessa ligister som förstör blir utvisade eftersom de förstör för skötsamma invandrare också
Ganon:
Typiskt vänstern att alltid dra upp Zlatan i debatter. Världens mest överskattade fotbollsspelare.
Jag skiter i fotboll och tog inte upp Zlatan p.g.a. det, utan p.g.a. att han är en rik invandrare. Rika invandrare kastar lika lite sten som rika etniska svenskar. Det handlar alltså inte om etnicitet överhuvudtaget utan om klass.
Har du något exempel på där det är rika invandrare som gör upplopp?
Dinosaurie: Hade polisen gjort individuella insatser mot personer som har begått ett brott (som inte är att röka på
Men nu är det ju ett brott att röka på oavsett vad man tycker om det. Polisen gör bara sitt jobb.
Dinosaurie: Det är rätt svårt. Hur ska man göra? De kan terrängen. De kan smälta in i massan. Inte lätt att urskilja skyldiga från oskyldiga.
Skjuta ner dem tycker jag låter som en bra lösning. Sedan finns det massor av andra alternativ som vattenkanoner, tårgas, stridsvagnar etc etc. Allt går om polisen bara slutar vara så jävla mesiga.
Dinosaurie: Andreas Ericsson, VD för Magasinet Neo, sätter de senaste dagarnas urladdningar i ett historiskt perspektiv genom att visa tidningsurklipp gällande liknande händelser från 1948 samt 1987.
Stod det något om bilbränningar där? I så fall missade jag det.
Det är så pinsamt att läsa vad vissa av er skriver. Marodörerna själva hade antagligen skrattat gott åt era inlägg. De flesta av dem bryr sig nämligen inte ett skit om politik, gubben som blev skjuten el. dyl. Här ska ni få höra vad som motiverar majoriteten i förorterna till att bete sig som idioter:
df rqp: är du på folkets eller snutkukarnas sida egentligen?
Skulle verkligen dessa bråkmakare representera folket och anta ett fördelaktigt beteende tycker du? Polisen befinner sig där för att stävja oroligheterna och se till att folk får behålla sin trygghet och egendom. Vad är dåligt med det?
Ganon har helt rätt när han säger att de beter sig som apor. Rykten (obekräftade sådana) säger att även polisen använt sådana tillmälen mot upploppsmakarna. Men vad ska man egentligen kalla dem när de håller på såhär?
Rödingajäveln: När började denna "massinvandring"? Jag har läst 80-talet av några SDare, är det samma gräns för dig? Vi hade våldsamma upplopp och stadsdelskravaller långt innan 80-talet i Sverige. Här får du en historisk tillbaka blick på några av dem:
Mitten på sjuttiotalet under Olof Palmes regim. Och vi må ha haft upplopp tidigare i historien, men inte alls i lika stor omfattning och inte alls lika ofta.
Rödingajäveln: Vi har redan haft den diskussionen. Svenska Akademien, som ger ut SAOL, har lika liten rätt att bestämma vilken definition som är korrekt som jag har. De är inte nån slags statlig myndighet med rätt att besluta över språket, utan en privat förening som ger ut en ordbok. Om de skriver i sin bok att definitionen av en "Andreas" är "efterblivet fyllo", stämmer det då enligt dig? Löjligt.
Men som jag förklarade i den förra diskussionen så är det inte bara SAOL som använder den korrekta definitionen. Nästan alla andra ordböcker gör likadant, även utländska.
Rödingajäveln: Ni betraktar och behandlar människor som tillhörande olika "raser" även om ni har andra ord för det. Då är man rasist.
Fast du vet mycket väl att det är inte det enda ni klassar som rasism. Allt som har med nationalism att göra är enligt er rasism. Sen att det finns olika folkslag, som enligt er skulle vara ett annat ord för "raser" är ingen åsikt. Det är ett faktum.
'
Rödingajäveln: Det finns ingen praktisk skillnad mellan er politik och Hitlers eller andra historiska rasistiska rörelsers politik.
Skulle påstå att islam som ni rödingar älskar så mycket har betydligt mer gemensamt med nazism än vad SD har. SD är för övrigt det mest judevänliga partiet i riksdagen.
Rödingajäveln: Det spelar ingen roll vad tidningarnas anställda röstar på. Även om varenda anställd på Nordea, NCC eller något annat företag röstar på Kommunistiska Partiet blir inte företaget kommunistiskt. Rullar ögonen Alla stora dagstidningar i Sverige är liberala och liberala perspektiv är vad deras redaktörer släpper igenom.
Skämtar du? Nästan varenda jävla artikel och krönika som handlar om brottslighet och invandring är ju tydligt vänsterinriktade. Speciellt alla snyfthistorier om folk som nekats asyl.
Rödingajäveln: Har du något exempel på där det är rika invandrare som gör upplopp?
Kanske inte direkt upplopp, men har ju funntits en del brottslighet bland rika invandrare eller invandrare där inte ens ni kan skylla på socioekonomiska orsaker. Han som bet av sin frus läppar var ju framstående forskare vid KI och sen har vi ju somaliern som behandlades som en prins av Prinsessan Christinas man, vilket han återgäldade med att stjäla och sälja hennes juveler.
Sen vill jag också påstå att det finns folk som är betydligt fattigare än dessa ligister, men trots detta orsakar de inte skador i miljonbelopp som skattebetalarna får betala för. Ligisterna har ändå dyra jackor, iphones, i vissa fall BMW, tak över huvudet etc. Dessutom har de fått chansen att komma till ett nytt land undan krig och förtryck. Tycker inte de har något att klaga över faktiskt.
Rödingajäveln: Vi hade våldsamma upplopp och stadsdelskravaller långt innan 80-talet i
Sverige. Här får du en historisk tillbaka blick på några av dem
Intressant. Men varför har etniska svenskar slutat hålla på med det här i takt med att nysvenskar tagit över denna rollen, och tycker du att ett sådant faktum är relevant för denna debatten?
Vehnk:
Intressant. Men varför har etniska svenskar slutat hålla på med det här i takt med att nysvenskar tagit över denna rollen, och tycker du att ett sådant faktum är relevant för denna debatten?
Varför våldtar etniska svenskar kvinnor?
Varför slår etniska svenskar sina fruar?
Varför slåss etniska svenskar på fyllan?
Ditt argument håller inte.
Ganon: Men nu är det ju ett brott att röka på oavsett vad man tycker om det. Polisen gör bara sitt jobb.
Visst, men är ju fortfarande sådant som provocerar fram stark snutfientlighet. Samma sak om polisen ex. skulle göra razzior mot Dreamhack för att där pågår organiserad fildelning.
Ganon: Skjuta ner dem tycker jag låter som en bra lösning.
Det hoppas jag att du inte gör.
Ludæi Moriendum: Marodörerna själva hade antagligen skrattat gott åt era inlägg. De flesta av dem bryr sig nämligen inte ett skit om politik, gubben som blev skjuten el. dyl.
Jag tror inte heller att de som vandaliserar och bränner ner saker i förorten är politiskt medvetna. Det är väldigt svårt att förstå hur man tänker i så fall. Den typen av ageranden skapar uppenbart bara splittring och man marginaliserar sig själva.
Men det är det väl ingen som hävdar? Den enda tes jag drivit är egentligen att det finns tre faktorer som skapar förortsupplopp.
1. Hög koncentration av arbetslöshet, fattigdom och socialt elände på en mindre yta.
2. Hög grad av polistrakasserier som genererar en fientlighet mot polisen.
3. En extraordinär händelse som blir utlösande faktor, vanligtvis att polisen har ihjäl någon.
Att påstå att vissa faktorer är avgörande för att producera en förortskravall är inte samma sak som att påstå att alla som deltar i kravallerna är politiskt drivna personer som rationellt reflekterat över dessa förhållanden och därför kommit fram till att de borde skapa upplopp i syfte att motverka dessa förhållanden.
De som är politiskt medvetna, ex. Megafonen, har inte deltagit i upploppen och tror inte på bilbränder och vandalisering. Dock vill de inte fördöma attackerna mot polis då de anser att polisens agerande är det större problemet. En bild som jag delar.
Och man kan stödja attacker mot polis utan att stödja bilbränder, vandalisering osv.