osäker
myten:
Könsneutral värnplikt känns ju ganska onödigt. Kommer antagligen bara leda till olika fysiska krav mellan könen, alltså inte jämställt. Dessutom vet jag ingen tjej i min bekantskapskrets som skulle vara intresserad av att ta lumpen. Jag är dock för att tjejer frivilligt skulle kunna söka sig till militären.
Bara om man strävar efter 50/50, vilket vore väldigt korkat.
Ruttenfisk:
Bara om man strävar efter 50/50, vilket vore väldigt korkat.
Det verkar ju vara precis det våran älskade höger är ute efter, bara kolla på kvoteringar i alla mansdominerade yrkesgrupper. Allting måste ju vara 50/50 nuförtiden
myten:
Könsneutral värnplikt känns ju ganska onödigt. Kommer antagligen bara leda till olika fysiska krav mellan könen, alltså inte jämställt. Dessutom vet jag ingen tjej i min bekantskapskrets som skulle vara intresserad av att ta lumpen. Jag är dock för att tjejer frivilligt skulle kunna söka sig till militären.
om man nu ska ha värnplikt så ska tjejerna inte få komma undan. jag tänker inte bli tvingad att springa omkring i skogen eller i värsta fall tvingas ut i krig medans feminister sitter på twitter och facebook och klagar om patriarkatet och att män är svin mm.
förövrigt så är väl hela grejen med värnplikt att få med dem som inte är intresserade?
myten:
Det verkar ju vara precis det våran älskade höger är ute efter, bara kolla på kvoteringar i alla mansdominerade yrkesgrupper. Allting måste ju vara 50/50 nuförtiden
Förutom i kvinnodominerade yrken. Jag är ensam man på mitt jobb.
presidente:
om man nu ska ha värnplikt så ska tjejerna inte få komma undan. jag tänker inte bli tvingad att springa omkring i skogen eller i värsta fall tvingas ut i krig medans feminister sitter på twitter och facebook och klagar om patriarkatet och att män är svin mm.
förövrigt så är väl hela grejen med värnplikt att få med dem som inte är intresserade?
Låter bra
presidente:
om man nu ska ha värnplikt så ska tjejerna inte få komma undan. jag tänker inte bli tvingad att springa omkring i skogen eller i värsta fall tvingas ut i krig medans feminister sitter på twitter och facebook och klagar om patriarkatet.
Litar hellre på en mansdominerad grupp än en grupp med huvudsakligen feminister om jag nu mot all förmodan skulle bli utskickad i krig. Då får de gärna sitta hemma och försöka krossa sitt lilla patriarkat och allt annat som inte duger i samhället.
myten:
Javisst, men det är det som är problemet, inte könsneutral värnplikt i sig.
Armagedon:
Förutom i kvinnodominerade yrken. Jag är ensam man på mitt jobb.
Såklart, där får ju kvinnor jobb. Alltså är det ju ingen mening med att ändra något med det. Feminism är inte jämställdhet..
Jag är för det och skulle göra det om det skulle vara ett bättre försvar än det vi har idag men tycker dock inte kvinnor ska göra det allt för hårt män ska göra det hårdare och kalla mig inte feminist hatare eller något sådant nu men kvinnor är inte lika bara lämpad till att vara militär eller något annat hårt krävande fysiskt kvinnor är gjord för att jaga och ta hand om barn och hushåll män är till för att banka på saker och vaktat kvinnorna lite ofiltrerat sagt alltså har inte gått in 100 för en jätte bra förklarning
bob_hop:
Jag är för det och skulle göra det om det skulle vara ett bättre försvar än det vi har idag men tycker dock inte kvinnor ska göra det allt för hårt män ska göra det hårdare och kalla mig inte feminist hatare eller något sådant nu men kvinnor är inte lika bara lämpad till att vara militär eller något annat hårt krävande fysiskt kvinnor är gjord för att jaga och ta hand om barn och hushåll män är till för att banka på saker och vaktat kvinnorna lite ofiltrerat sagt alltså har inte gått in 100 för en jätte bra förklarning
Ja, man kan ju generalisera. Men alla män är inte kraftigt byggda. Vad ska dom göra? Jo, det lär finnas uppgifter som inte är lika fysiskt krävande. För sådana aktiviteter lär det också finnas. Och därmed lär det finnas saker som även kvinnor kan göra inom värnplikten. Sen finns det kvinnor som är i god fysik med, som kan ta det mer krävande som de svaga inte orkar.
Kvinnor är också en del av detta land, så därmed tycker jag att de också har sitt ansvar i det hela om det är så att det ska vara en plikt och mer eller mindre tvångsrekrytering.
Armagedon: Är du för, eller emot, allmän värnplikt?
Skulle du själv tänka dig att göra lumpen?
Jag är inte för allmän värnplikt.
Ja.
lol är jag den enda som gjort lumpen
minns förr när UM var typ bara såna.. Reggade mig här under lumpentiden faktiskt.
Tickstart:
lol är jag den enda som gjort lumpenminns förr när UM var typ bara såna.. Reggade mig här under lumpentiden faktiskt.
det var en bättre tid