Tickstart:
lol är jag den enda som gjort lumpenminns förr när UM var typ bara såna.. Reggade mig här under lumpentiden faktiskt.

Så hur ser du kring detta?
Skjuter nog hellre mot min egen officer än någon annan om jag tvingas ut i krig, men jag gillar tanken på att få in vanliga människor som kan agera motpol mot avtryckarglada SMRare som kanske söker sig till militären annars 
Dokument inifrån hade en rätt hygglig timmeslång dokumentär om nedmonteringen av försvaret för ett litet tag sedan. Är på mobilen men verkar finnas tillgänglig här: http://www.svt.se/dokument-inifran/se-program/dokument-inifran-vad-hande-med-forsvaret-avsnitt-1
aristoteles:
Jag skulle aldrig strida för en nation. Världen är full av nationer men jag har bara ett liv.
yolo (dvs slösa den enda chans manfår här i livet? :s)
Jag tycker inte vi ska ha ett försvar
Är för frivilig värnplikt då du känar svea rike I 1.5-3 år och får gmu samt eventuel vidare utbildning, dock så ska du inte behöva känna landet efteråt eller tvingas att göra det alls. Men det är typ det vi har nu med gmu så jag vetefan. Ge militärer någon form utav bonus så att det blir värt det, tvinga inte in folk hoss dem!
Var nog inte en enda som jag gick i skolan med som gjorde lumpen trots att det ej va frivilligt på den tiden!
Var så pinsamt när man kom in till nå intervjuare som sa att den visste att jag försökt göra sämre ifrån mig bara för att slippa lumpen och att den kommer ändra mina resultat 
Men tur nog så kom frågan "finns det någon risk att du utsätter andra för fara?"
"ah asså.. ja kan bli väldigt nervös.."
"hur nervös?"
"kanske råkar skada alla andra.. typ skjuter dom o så..."
int direkt citering minns int exakt men nå sånt
fick åka hem direkt 
var så lättad o glad
några år efter det så blev det frivilligt att gö lumpen tror ja
Armagedon: Ja23
hellre det än ett halvdant jäkla plockpinnförsvar som samtidigt springer NATOS och USA:s jävla ärende
"Ja"
"nej"
"JAG HAR GJORT LUMPEN HURRR!!"
Hahahahaah jag måste sova
Spelar ens åsikt ingen roll om man gjort lumpen? :S
Ser väl ingen mening med att skattepengar läggs på att vapen-, krig- och våldkåta spelande killar (oftast killar) ska leka kollo i skogen. Blir det krig så får det väl införas någon snabbutbildning i sådant fall. Allt som behövs är ju att man springer runt och offrar sitt liv med andra som också offrar sitt liv.
Men det finns ju fördelar också så skulle lönen och tiden dras ner och utbildningen förkortas lite så är det väl bra.
qazedctgb:
Jag tycker inte vi ska ha ett försvar
tror du känner lite annorlunda om du någon gång behöver uppleva ett krig
tror det kmr komma en dag där vi riktigt ångrar att vi ej hade ett försvar
om det är om 5 elr 100 år de vet ja int
men gu så vi kmr ångra det
Vi har väl ändå militärer? Dock behöver vi ju mer, såklart.