mens:
tror du känner lite annorlunda om du någon gång behöver uppleva ett krig
Tror inte det kommer göra någon skillnad nämligen. Samt tror inte vi kommer ha krig
jag skulle ändå bedömas som psykiskt instabil och slippa så det gör detsamma,
ville inte göra lumpen, finns inget i det som lockar
skulle kanske kunna tänka mig, verkar lite småmysigt i skogen osv men stöder verkligen inte plikten. Det skall vara frivilligt.
Är väl visserligen för gammal nu men ja
Armagedon: Är du för, eller emot, allmän värnplikt?
Nja, bör vara frivilligt då jag inte tror Sverige kommer hamna i krig.
Armagedon: Om varför inte, varför är du inte det? Om varför du är det, varför är du det?
Sverige är inte mitt hemland, skulle kännas fel att fightas för ett land jag inte är född och uppväxt i.
Armagedon: Skulle du själv tänka dig att göra lumpen?.
Nej. Skulle jag inte ens göra för mitt hemland. I mitt hemland finns det redan tillräckligt med frivilliga som ställer upp.
Armagedon: Ja
Är du för, eller emot, allmän värnplikt?
För!
Om varför du är det, varför är du det?
Det är en förutsättning för en självständig utrikes och säkerhetspolitik och kanske också i förlängning inrikespolitik. Det är också en del i något slags rimligt samhällskontrakt och en antisegregerande åtgärd - värnpliktsarmén bygger vår volkgemeinschaft. Dessutom är det en garant mot försök att föra Sverige närmare NATO vilket är det enda sättet att göra vårt säkerhetspolitiska läge värre än det redan är.
Klart vi skall ha en folkarmé av en adekvat mängd män och kvinnor.
Skulle du själv tänka dig att göra lumpen?
Ja.
dazed:
Är du för, eller emot, allmän värnplikt?
För!Om varför du är det, varför är du det?
Det är en förutsättning för en självständig utrikes och säkerhetspolitik och kanske också i förlängning inrikespolitik. Det är också en del i något slags rimligt samhällskontrakt och en antisegregerande åtgärd - värnpliktsarmén bygger vår volkgemeinschaft. Dessutom är det en garant mot försök att föra Sverige närmare NATO vilket är det enda sättet att göra vårt säkerhetspolitiska läge värre än det redan är.
Klart vi skall ha en folkarmé av en adekvat mängd män och kvinnor.
Skulle du själv tänka dig att göra lumpen?Ja.
Vad tänker du om civil värnplikt för de som inte vill göra militär, som Wallström varit inne på?
Med tanke på hur Sverige fungerar behöver ingen ung vara orolig över att känna tvång. Plikten kommer inte betyda mer än att den som inte vill bara behöver säga nej tack och sen är saken ur världen.
Det är också signalen som kommit från de som ännu uttalat sig på folk utan försvar.
Niklas:
Vad tänker du om civil värnplikt för de som inte vill göra militär, som Wallström varit inne på?
Jag tror att det kan finnas en plats för det också men först och främst så är det ett traditionellt försvar man bör prioritera, du hade ju vapenfri tjänst som tex brandsoldat förr, det kan vara ett alternativ för undantagsfallen men skall det vara någon poäng med värnplikten så bör man först och främst ha soldater med gevär tror jag.
Helt klart för. Riket skall försvaras!
tidigare vapenfri tjänst/civilplikt var utbildning och arbete i kraftledningsteknik och distribution, driftoperatörer till vattenkraft och tekniker till mobiltelefonmaster. Att bara utöka därifrån är ju inte svårt eller konstigt, handlar bara om att ge berörda myndigheter och affärsverk betalt.
Skulle gärna göra militärtjänst men varken jag eller syrran "får", vill inte bli av med mitt amerikanska medborgarskap.
Ice: Sverige är inte mitt hemland, skulle kännas fel att fightas för ett land jag inte är född och uppväxt i.
fast du bor ju i sverige och tar del av välfärd osv så det vore väl mer vettigt än ngt annat land? har iof svårt att förstå då jag alltid bott här. har dock svårt att tro att jag inte skulle ställa mig på sveriges sida om sverige hjälpt mig mest.
Ice: Nej. Skulle jag inte ens göra för mitt hemland. I mitt hemland finns det redan tillräckligt med frivilliga som ställer upp.
Vilket är ditt hemland?