Aviseringar
Rensa alla

Jag är sverigedemokrat - frågor?

mynona

Hur kommer det sig att sverigedemokraterna egentligen kritiserar den kvinnosyn man ser i muslimska länder, när deras egen kvinnosyn i grunden är ganska lika? 

SvaraCitera
Seydel

NiklasW:

Jag är väldigt kritisk mot hela Islam då det finns massvis med odemokratiska och kränkande saker som religionen lär ut. Religionen förespråkar bland annat pedofili, våld mot icke-troende och också kvinnoförtryck. Många muslimers kvinnosyn är fruktansvärd och inget som hör hemma i Sverige. Vi ska därför vara försiktiga med hur många muslimer vi tar in och vilka muslimer vi tar in för att sådana åsikter inte ska sprida sig i Sverige.

Den versionen av islam förespråkades utav Saudi arabien för att få makt och är enligt de flesta muslimer "fel". Get your facts straight

SvaraCitera
Ämnesstartare

Försök att hålla en lite vänligare samtalston. Era argument blir mer övertygande då.

SvaraCitera
Seydel

Tycker dock att invandringen borde skötas bättre då väldigta många inte blir intrigerade i samhället, se bara på stocholms förorterna och rosengård

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Hur kommer det sig att sverigedemokraterna egentligen kritiserar den kvinnosyn man ser i muslimska länder, när deras egen kvinnosyn i grunden är ganska lika? 

Du får gärna komma med faktiska exempel på hur sverigedemokraternas kvinnosyn är lik den kvinnosyn som finns i muslimska länder. Jag känner inte igen mig alls i den bilden.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Seydel:

Den versionen av islam förespråkades utav Saudi arabien för att få makt och är enligt de flesta muslimer "fel". Get your facts straight

Det stämmer inte. I de länder där muslimer är i majoritet röstar muslimerna för sharia-lagar. Koranen anses också av de flesta muslimer vara guds ord vilket betyder att de flesta muslimerna är bokstavstroende. Olika tolkningar av koranen kan man diskutera fram och tillbaka men något man däremot inte kan blunda för är hur det ser ut i länder där muslimer är i majoritet. I dessa länder är kvinnor förtryckta, icke-troende är förtryckta, olika terrorgrupper är ofta starka, gatukrig mellan shia och sunni är vardag och pedofili är inget ovanligt. Dessa är iallafall åsikter som präglar det muslimska civilsamhället och därför ska vi vara försiktiga med hur mycket muslimer vi tar in.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Seydel:
Tycker dock att invandringen borde skötas bättre då väldigta många inte blir intrigerade i samhället, se bara på stocholms förorterna och rosengård

Precis. Anledningen till att många inte kommer in i det svenska samhället är att vi har tagit in för många för snabbt. Uppenbarligen så klarar vi inte att ta hand om så många samtidigt. Med en för stor invandring hamnar allt för många invandrare i utanförskap, man kommer inte in i det svenska samhället, många väljer att begå brott och allmänna spänningar skapas i samhället, Husby-kravallerna var tydliga exempel på sådana spänningar som kommer ifrån ett för stort utanförskap och en för stor invandring.

SvaraCitera
mynona

NiklasW:

Du får gärna komma med faktiska exempel på hur sverigedemokraternas kvinnosyn är lik den kvinnosyn som finns i muslimska länder. Jag känner inte igen mig alls i den bilden.

I grunden handlar det om synen att kvinnan är född till en viss roll och att hennes främsta uppgift är att vara maka och mor och främst leva i hemmet. Många sd:are jag har talat med att förespråkat en hemmafruroll för kvinnor, och undantar vi yttre tecken som slöjan är kvinnosynen egentligen inte så annorlunda: grunden är densamma för kvinnans roll i samhället. För mig verkar det motsägelsefullt att sd:are kritisera "islams kvinnosyn", när de i andra sammanhang är så antifeministiska. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

I grunden handlar det om synen att kvinnan är född till en viss roll och att hennes främsta uppgift är att vara maka och mor och främst leva i hemmet. Många sd:are jag har talat med att förespråkat en hemmafruroll för kvinnor, och undantar vi yttre tecken som slöjan är kvinnosynen egentligen inte så annorlunda: grunden är densamma för kvinnans roll i samhället. För mig verkar det motsägelsefullt att sd:are kritisera "islams kvinnosyn", när de i andra sammanhang är så antifeministiska. 

Fel. Sverigedemokraterna förespråkar inte att kvinnans främsta uppgift är att leva i hemmet.  Det Sverigedemokraterna däremot förespråkar är att kvinnor ska få välja helt själva vad dem ska göra med sina liv. Vill man vara hemmafru ska man kunna vara det på samma sätt som man ifall man vill bli chef för ett företag också ska kunna bli det. Det SD säger är att män och kvinnor får göra olika val och att det inte är något fel med det. Ifall kvinnor i större grad väljer att bli sjuksköterskor än bilmekaniker är det inget fel på det. Det viktigaste är bara att ifall en kvinna vill bli bilmekaniker ska hon kunna bli det. De övriga partierna tycker, tvärtom, att kvinnor och män måste göra samma val i livet hela tiden och därför förespråkar dom tex kvotering, något som SD inte förespråkar.

SvaraCitera
Ämnesstartare

har du en svastika tatuerad på ollonet?

SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:
har du en svastika tatuerad på ollonet?

Haha, nej. Jag är en stark motståndare till både rasism och nazism så det hade varit konstigt ifall jag hade tatuerat in en svastika på ollonet. Ont hade det också gjort.

SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Haha, nej. Jag är en stark motståndare till både rasism och nazism så det hade varit konstigt ifall jag hade tatuerat in en svastika på ollonet. Ont hade det också gjort.

rätt åt nazister med smärta 

SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

rätt åt nazister med smärta 

Ja absolut. Avskyr nazister, tur att man inte är en själv 😀

SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Ja absolut. Avskyr nazister, tur att man inte är en själv 😀

du är nazist light

SvaraCitera