Aviseringar
Rensa alla

Kameraproffs HIT!


Ämnesstartare

Hej!
På min Nikon D3200 går det nu inte att fokusera och det står bara MP och det går inte heller att ställa in vilket avstånd man fotar ifrån. Kan vara för att jag tryckte på "Rengör bildsensorn" men det får stå oklart för jag är inte alls säker på att det slutade fungera efter det. Hur ska jag göra för att kunna fokusera igen?


   
Citera
Ämnesstartare

Står det bara MP? Inget mer? 

Plocka ur batteriet... låg det ligga ur en stund... sätt i batteriet och starta upp kameran så ska allt fungera.

Har själv "storebror" till D3200 dvs en D90 och har aldrig haft liknande problem med den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ghostwriter:
Står det bara MP? Inget mer? 

Plocka ur batteriet... låg det ligga ur en stund... sätt i batteriet och starta upp kameran så ska allt fungera.

Har själv "storebror" till D3200 dvs en D90 och har aldrig haft liknande problem med den.

Menar MF. Testar att ta ut batteriet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MF = Manuellt Fokus?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
MF = Manuellt Fokus?

Ja fast hur stänger man av det? Den kollumen är mörknad och går inte att trycka på. Om man försöker bläddra till den hoppar den bara över?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

titanicfanatic:

Ja fast hur stänger man av det? Den kollumen är mörknad och går inte att trycka på. Om man försöker bläddra till den hoppar den bara över?

Vad har du för inställning på kameran? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Vad har du för inställning på kameran? 

På cirkeln som man kan snörra på? Har på M, alltså manuellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

titanicfanatic:

På cirkeln som man kan snörra på? Har på M, alltså manuellt.

Det betyder ju även att du har manuellt fokus. Byt till t ex Autofocus!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ghostwriter:
Står det bara MP? Inget mer? 

Plocka ur batteriet... låg det ligga ur en stund... sätt i batteriet och starta upp kameran så ska allt fungera.

Har själv "storebror" till D3200 dvs en D90 och har aldrig haft liknande problem med den.

Hur länge ska jag låta batteriet ligga ur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Det betyder ju även att du har manuellt fokus. Byt till t ex Autofocus!

Har testat det men det funkar inte. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

titanicfanatic:

Har testat det men det funkar inte. 🙁

Oj okej. Testa återställa alla inställningar i kameran annars om det med batteriet inte fungerar! Det ska gå att göra i inställningarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Oj okej. Testa återställa alla inställningar i kameran annars om det med batteriet inte fungerar! Det ska gå att göra i inställningarna.

Ja, jag tänkte det, men tänk om några viktiga inställningar ändras?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

titanicfanatic:

Ja, jag tänkte det, men tänk om några viktiga inställningar ändras?

Du får kolla igenom vilka inställningar du har så kan du ändra tillbaka sen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Du får kolla igenom vilka inställningar du har så kan du ändra tillbaka sen. 

Tack! Det visade sig dock vara en knapp på sidan av objektivet som man kunde växla mellan som stod på M istället för A som man brukar ha. Nu funkar det igen :).


   
SvaraCitera
time
 time

Zymba:

Det betyder ju även att du har manuellt fokus. Byt till t ex Autofocus!

Fast M på programsnurran betyder inte att du har manuellt fokus! Det är att du styr exponeringen och slutartiden manuellt. MF och AF styr du via objektivet. Tur att TS kom på det själv 🙂 


   
SvaraCitera