Aviseringar
Rensa alla

KAN INTE gå upp i vikt?!


Ämnesstartare

Som rubriken lyder har jag extremt svårt att gå upp i vikt, har haft jätteproblem med ätstörningar och har fortfarande, dock inte lika farligt längre. Vägde väl strax över 30 under värsta perioden innan jag fick hjälp på anorexiklinik, det var snart 2 år sedan. Är nu 17 år, 165cm  lång och väger 41kg och jag kan verkligen inte gå upp i vikt. Inte för att jag egentligen vill, men har vissa mål att uppnå för att slippa gå på lika regelbundna kontroller. Ett av dessa mål är att väga över 45kg under 6 månader. Så, hur går jag snabbast upp i vikt? Observera att det värsta jag vet är att äta men känner inte att jag mår bättre av att känna mig så övervakad och kontrollerad och kan då efter att jag uppnått målet göra lite mer som jag vill. Alla tips uppskattas!  Kraaaam


   
Citera
Ämnesstartare

Får du ingen hjälp med det från kliniken? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kryptonian:
Får du ingen hjälp med det från kliniken? 

Givetvis men ett strikt matschema med många måltider är inte riktigt min grej...:/


   
SvaraCitera

du behöver bara ligga på ett litet kaloriöverskott över en längre period

på 41 kg 165 cm borde du ha ett dagligt intag på ungefär 1500 kalorier per dag, så om du satsar på att få i dig, säg, 1750-2250 om dagen kommer du långsamt att gå upp i vikt

gillar du inte att äta kan du få i dig det genom drycker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:

Givetvis men ett strikt matschema med många måltider är inte riktigt min grej...:/

Om något blir rutin för en brukar det bli "lätt" att inte sluta med det sen. Men om man inte gillar den rutinen kan det kanske bli svårt. Har du pratat med kliniken om detta? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen: ett strikt matschema med många måltider är inte riktigt min grej

Synd, för det är ett bra sätt att hålla en jämn blodsockernivå som också håller måendet mer stabilt.

Vad gillar du att äta för mat? När på dagen har du lättast för att äta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Synd, för det är ett bra sätt att hålla en jämn blodsockernivå som också håller måendet mer stabilt.

Vad gillar du att äta för mat? När på dagen har du lättast för att äta?

Jo, de säger ju det men själv mår jag sämre varje gång jag äter och då blir mattiderna snarare ett schema för ångest.  Hm... grönsaker och sallader funkar, sen beror det mycket på omständigheterna, har t.ex. betydligt lättare att äta i sällskap av min kille. har extremt morgonillamående, så frukost är helt uteslutet, äter dock middag nästan varje dag och lunch de dagar jag har tillräckligt långt hål för att slippa skolmatsalen. Så även där beror det mer på omständigheterna än tidpunkter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kryptonian:

Om något blir rutin för en brukar det bli "lätt" att inte sluta med det sen. Men om man inte gillar den rutinen kan det kanske bli svårt. Har du pratat med kliniken om detta? 

Njaaa.. nej håller mig borta därifrån bäst jag kan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:

Givetvis men ett strikt matschema med många måltider är inte riktigt min grej...:/

Är det en dietist du träffar? Har du tagit upp med den kontakten du har, att det inte riktigt funkar för det är ju något ni ska jobba med tillsammans! Hur ser ditt matschema ut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

payphonepimp:
du behöver bara ligga på ett litet kaloriöverskott över en längre period

på 41 kg 165 cm borde du ha ett dagligt intag på ungefär 1500 kalorier per dag, så om du satsar på att få i dig, säg, 1750-2250 om dagen kommer du långsamt att gå upp i vikt

gillar du inte att äta kan du få i dig det genom drycker

Mm... tack! men det är själva förtärandet, inte huruvida det är mat eller dryck, som jag får ångest och mår allmänt dåligt av


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen: Jo, de säger ju det men själv mår jag sämre varje gång jag äter och då blir mattiderna snarare ett schema för ångest. Hm... grönsaker och sallader funkar, sen beror det mycket på omständigheterna, har t.ex. betydligt lättare att äta i sällskap av min kille. har extremt morgonillamående, så frukost är helt uteslutet, äter dock middag nästan varje dag och lunch de dagar jag har tillräckligt långt hål för att slippa skolmatsalen. Så även där beror det mer på omständigheterna än tidpunkter

Svårt det där Ledsen, jag tror att flytande mat kanske funkar bättre? Kan du blanda till olika frukter, m.m. mixa ner det och dricka regelbundet? Om du kan, ät lite mer energirik mat på kvällen. Kroppen har lägre energiåtgång under kvällen/natten så det man äter då ackumuleras lättare i kroppen och man går upp i vikt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekorrespondenten:

Är det en dietist du träffar? Har du tagit upp med den kontakten du har, att det inte riktigt funkar för det är ju något ni ska jobba med tillsammans! Hur ser ditt matschema ut?

Japp. Nej, försöker av någon anledning prata så lite som möjligt med henne, spelar ingen roll hur välutbildad osv hon är, litar inte på henne :/ 6 måltider om dagen med 2-3 timmars mellanrum och 3 av dessa ska vara varm mat och de 3 övriga ska vara mackor/yoghurt/såntdär


   
SvaraCitera

Hört att cannabis kan höja dina munchies .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Svårt det där Ledsen, jag tror att flytande mat kanske funkar bättre? Kan du blanda till olika frukter, m.m. mixa ner det och dricka regelbundet? Om du kan, ät lite mer energirik mat på kvällen. Kroppen har lägre energiåtgång under kvällen/natten så det man äter då ackumuleras lättare i kroppen och man går upp i vikt. 

Det är som sagt hela processen, att förbereda och sedan förtära detta, hela det är ett ångestmoment, men tack så mycket, ska testa det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:

Njaaa.. nej håller mig borta därifrån bäst jag kan

Om du inte litar på den som arbetar med dig borde du meddela det så du får en du känner dig trygg med. De vill (borde och ska vilja)  ditt bästa. 


   
SvaraCitera