Aviseringar
Rensa alla

"könsbundna studieval"

Ämnesstartare

Razor:
De har dock inte kommit fram till att det beror på biologiska skillnader utan på att könsrollerna fortfarande har ett starkt tryck på människor.

öh nej?

SvaraCitera
Ämnesstartare

de har inte kommit fram till ett jota

SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: de har inte kommit fram till ett jota

Jag läste bara vad som stod i artikeln. Står inget om biologiska skillnader som grund för de olika valen.

SvaraCitera

NiklasW: Feminism.

Nja, snarare en okritisk fixering vid genusfrågor, som om det vore det viktigaste i världen eller den springande punkten eller vad man nu vill...

Det är enormt viktigt att ifrågasätta könsroller och kritisera normer osv., men att likrikta människor på det sättet som vissa genusfrälsta feminister verkar vilja göra leder helt fel och kommer inte rätta till de underliggande problemen. Problemet är inte att kvinnor och män gör olika utbildnings- och yrkesval, utan att det som betraktas som kvinnligt värderas annorlunda och lägre/sämre än det som betraktas som manligt. Det här kan en särartsfeminist gå med på...

SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Nja, snarare en okritisk fixering vid genusfrågor, som om det vore det viktigaste i världen eller den springande punkten eller vad man nu vill...

Vilket är precis vad dagens feminism håller på med.

SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Problemet är inte att kvinnor och män gör olika utbildnings- och yrkesval, utan att det som betraktas som kvinnligt värderas annorlunda och lägre/sämre än det som betraktas som manligt. Det här kan en särartsfeminist gå med på...

Precis!

SvaraCitera
Ämnesstartare

ah för det har han sagt att ni ska tycka. oj vad duktigt att ni säger det som han vill då blir ni inte låsta!

mer förnedrande att kvinnor bara anses klara av att amma och föda barn!

SvaraCitera
Ämnesstartare

som det är det enda vi är bra till

SvaraCitera

NiklasW: Vilket är precis vad dagens feminism håller på med.

Du har en poäng (men dagens feminism "håller på med" en massa meningsfullt och bra också!), men förhoppningsvis blir fler och fler kritiska till genus"vetenskap". Den genuscentrerade feminismen är inte Den Enda Sanna Feminismen, liksom...

SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Problemet är inte att kvinnor och män gör olika utbildnings- och yrkesval, utan att det som betraktas som kvinnligt värderas annorlunda och lägre/sämre än det som betraktas som manligt.

Eller snarare: det behöver inte vara ett problem, sålänge kvinnor och män inte diskrimineras p.g.a. att de väljer ett yrke som domineras av det ena eller andra könet. Men det handlar fortfarande om värderingar och normer som måste förändras.

SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: utan att det som betraktas som kvinnligt värderas annorlunda och lägre/sämre än det som betraktas som manligt

?? något slags resonemang bakom det påståendet?

SvaraCitera

Tickstart: ?? något slags resonemang bakom det påståendet?

Tar sig bl.a. uttryck i att kvinnliga yrken (omvårdnad osv.) ofta har lägre lön än manliga. Vad är det du vill att jag ska resonera kring?

SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

Tar sig bl.a. uttryck i att kvinnliga yrken (omvårdnad osv.) ofta har lägre lön än manliga. Vad är det du vill att jag ska resonera kring?

du sa att de värderas lägre pga de är kvinnodominerade

SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju inte enda problemet.
Stör mig mer att jag som kvinna ska anses ägna mig åt vissa saker för att dem är "kvinnliga" och har nästan förbjud mot att göra "manliga" saker.
När det handlar om mänskliga saker som båda könen kan göra.

Sen håller jag verkligen inte med om att allt med män är dåligt och allt kvinnligt är bra men var kanske inte så någon menade ens.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är fler o fler kvinnor som söker sig till mansdominerade yrken och utbildningar, mer eller mindre år till år.
Vill skriva något mer men får det inte att låta bra

SvaraCitera