jag drömde om framtiden pga den här tråden
det är ditt fel
Biologen:
förlåt
jag hittade en alfonsdocka ute idag.
drömde om branta kullar och tjejer som skrek att vi skulle röka jazztobak, sen svimmade alla och fördes in i ett vitt rum. alla människors rörelsemönster var ändrade, och jag var den enda som klarade av att förstå de, de andra dog. jag pratade med läkare, det var deras experiment.
amsi: jag hittade en alfonsdocka ute idag.

amsi: drömde om branta kullar och tjejer som skrek att vi skulle röka jazztobak, sen svimmade alla och fördes in i ett vitt rum. alla människors rörelsemönster var ändrade, och jag var den enda som klarade av att förstå de, de andra dog. jag pratade med läkare, det var deras experiment.
:/
df rqp: ordet du söker är exemplar (specimen) och det är inte något jättefräsigt att vara.
Nej!
df rqp: kollektivet är det som skiljer oss från (övriga) djur. mänsklighetens essens.
Kollektivet är en grupp av individer. Det är individerna man kämpar för, det är hela meningen med kollektivet, att säkra individens överlevnad. Kollektivet är inget självändamål.
df rqp: kollektivet är det som skiljer oss från (övriga) djur. mänsklighetens essens.
Och nej. Bakterier kan leva i kollektiv och det kan många andra högre varelser, flockdjur finns det gått om. Den mänskliga essensen är det reflekterande självet = vårt självmedvetna jag samt vår förmåga till empati (men den delen finns även hos andra djur). Vi är självmedvetna, vi vet att vi är individer, det är det mänskliga! Där har du essensen. Att tänka i form av kollektiv och inte individer är därför primitivt.
df rqp: ordet du söker är exemplar (specimen) och det är inte något jättefräsigt att vara.
det är rätt dåligt va? en sån kan inte vara värd så mycket.
- Razorblade -:
Kollektivet är en grupp av individer. Det är individerna man kämpar för, det är hela meningen med kollektivet, att säkra individens överlevnad. Kollektivet är inget självändamål.
- Razorblade -:
Och nej. Bakterier kan leva i kollektiv och det kan många andra högre varelser, flockdjur finns det gått om. Den mänskliga essensen är det reflekterande självet = vårt självmedvetna jag samt vår förmåga till empati (men den delen finns även hos andra djur). Vi är självmedvetna, vi vet att vi är individer, det är det mänskliga! Där har du essensen. Att tänka i form av kollektiv och inte individer är därför primitivt.
bakterier kan vara individer också. det beror på definitionen.
frågan är vad som är primärt och vad som är sekundärt. "individen" är en begränsande idé eftersom den, som du med all önskvärd tydlighet exemplifierar, inte tillåter överskridande och dekonstruktion av jaget till förmån för expanderad mänsklighet.
varför måste våra överlevnadsstrategier vara bundna till ett visst medium som vi kallar jag/individ?
subjektet kan lika gärna vara en barnsjukdom eller ett historiskt missförstånd som det högsta värdet.
df rqp: varför måste våra överlevnadsstrategier vara bundna till ett visst medium som vi kallar jag/individ?
För att den subjektiva världen är det enda som existerar som din värld. Allt upplevs i den subjektiva sfären. Det är hela individens värld. Vill du leva i ett samhälle där man offrar individer på löpande band för massans bästa? Om du frågar mig är det en dystopi snarare än en utopi.
Som sagt, individens rättigheter till sitt liv är det som ger människor meningen med livet. Vi har gått vidare från det strikt kollektiva tankesättet, efter två världskrig och en mängd andra börjar vi nu inse att man kanske inte bör offra människor som kanonmat för något totalitärt bs. Varje individ ska respekteras för dennes rättighet till sitt liv, så länge individen själv respekterar andras rättighet till sitt liv.
- Razorblade -:
För att den subjektiva världen är det enda som existerar som din värld. Allt upplevs i den subjektiva sfären. Det är hela individens värld. Vill du leva i ett samhälle där man offrar individer på löpande band för massans bästa? Om du frågar mig är det en dystopi snarare än en utopi.
vad har vi att vinna på att offra folk på löpande band? lite halmgubbe över det där.
- Razorblade -:
Som sagt, individens rättigheter till sitt liv är det som ger människor meningen med livet. Vi har gått vidare från det strikt kollektiva tankesättet, efter två världskrig och en mängd andra börjar vi nu inse att man kanske inte bör offra människor som kanonmat för något totalitärt bs. Varje individ ska respekteras för dennes rättighet till sitt liv, så länge individen själv respekterar andras rättighet till sitt liv.
jag kan se lika mycket individ som kollektiv bakom det förflutnas hemskheter.
kan vi inte blicka framåt istället? vilket sätt att förstå människan är mest framtidsanpassat?
varför behövs individen, när det medvetna subjektet står för 0 av mänsklighetens innovationer?
vad har vi att vinna på att offra folk på löpande band? lite halmgubbe över det där.
jag kan se lika mycket individ som kollektiv bakom det förflutnas hemskheter.
kan vi inte blicka framåt istället? vilket sätt att förstå människan är mest framtidsanpassat?
Jag vill ha robotsnopen
df rqp: jag kan se lika mycket individ som kollektiv bakom det förflutnas hemskheter.
Precis, båda är det mänskliga. Vill du ha kvar människan och dess essens behöver du ha de båda delarna med.
df rqp: varför behövs individen, när det medvetna subjektet står för 0 av mänsklighetens innovationer?
Först det första stämmer det inte. Yttre inspiration sammanförs i det subjektiva medvetandet till en sammanställd idé som sen blir en innovation. Det är således individen eller en grupp individer som arbetar mot samma mål som är länken mellan yttre data och färdig idé.
Man kan inte behålla det mänskliga samtidigt som man raderar humana mänskliga värderingar. Allas individuella liv räknas. Hela rättssystemet bygger på det, hela det civiliserande demokratiska samhället bygger på den värderingen.