Aviseringar
Rensa alla

Patriarket?

Ämnesstartare

Burgfitta:
Varför kan ni inte bara hålla er till ämnet istället!

För att männ har skapat samhället och gjort så det finns ingen plats till att prata om sånt man behöver.

SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

För att männ har skapat samhället och gjort så det finns ingen plats till att prata om sånt man behöver.

Galen

SvaraCitera
mynona

Burgfitta:
Varför kan ni inte bara hålla er till ämnet istället!

För all del, jag tänker inte engagera mig i något bråk. Jag tycker dock inte att jag förtjänades att bemötas med den typen av smileys då jag ställde en fråga. Det är förolämpande och provocerande att bemötas med den sortens attiyd. Det är oförskämt. 

Det är, för övrigt, precis den typen av förringande attityd man ofta bemöts av vid just dessa sammanhang och som tillhör just de problem man för övrigt möts av då man påtalar sådana problem som faktiskt hör till den här tråden, och som därmed kan vara OnT att nämna: 

Förringande

Personligen tycker jag att man ofta tvingas anstränga sig extra mycket för att bli tagen på allvar, medan killar får respekt gratis och utan att först behöva "sätta sig i respekt". Jag blir enormt provocerad av förringande av den typ Zodd uppvisade genom sina smileys

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Och vad kan det bero på att du har åkt på sådana "anklagelser" väldans många gånger förr här på UM, Zodd? Rullar ögonen

För att det finns många här med olika uppfattningar kring feminism och många som gärna startar debatter om feminism ur ingenting.

mynona: Har du rätt att använda en smiley för att förringa det jag säger och för att signalera en överlägsen attityd när du faktiskt har gett mig orsak till att tro att du att det är precis det du känner och tänker om feminismen och om jämlikhet? Tycker du att du har det? Oskyldig

Om jag inte har rätt att använda smileys så är det fritt fram att anmäla mitt inlägg.

mynona: ... är lite av vad du har brukat säga om feminismens påpekanden om sociala konstruktioner.Rullar ögonenDet är också i stil med vad antifeminister som regel brukar säga för att förlöjliga allt som har med sociala konstruktioner att göra då det gäller att förklara könsroller. Varför använde du dig av en sådan fras? Tror du att du kan förklara det, eller föredrar du att använda dig av några fler föraktfulla, förringande och överlägsna smileys när jag ställer en fråga som jag enligt vad du säger tydligen har rätt att ställa med tanke på saker du har sagt förut? OskyldigRullar ögonen

Vill du tävla med mig här på något sätt om vem som kan göra flest av dessa smileys i sina inlägg? Jag ger mig, du vinner.

mynona: För all del, jag tänker inte engagera mig i något bråk. Jag tycker dock
inte att jag förtjänades att bemötas med den typen av smileys då jag
ställde en fråga. 

Nja, du ställde ingen fråga vad jag kunde se, du påstod att jag lät som någon som inte förstår feminism och du använde själv en smiley.

SvaraCitera
mynona

Zodd: För att det finns många här med olika uppfattningar kring feminism och många som gärna startar debatter om feminism ur ingenting.

Frågan är i så fall om jag har gjort det, med tanke på att det var mot mig du använde sådana förminskande smileys. 

Zodd: Om jag inte har rätt att använda smileys så är det fritt fram att anmäla mitt inlägg.

Jag har inte sagt att du inte har rätt att använda smileys. Du använde här smileys som används för att förringa och visa förakt för mottagaren. 

Zodd: Vill du tävla med mig här på något sätt om vem som kan göra flest av dessa smileys i sina inlägg? Jag ger mig, du vinner.

Här kan jag använda smileynRullar ögonen för du har uppenbarligen inte förstått poängen. 

Zodd: Nja, du ställde ingen fråga vad jag kunde se, du påstod att jag lät som någon som inte förstår feminism och du använde själv en smiley.

Det medger jag. Jag ställde en fråga efter att jag gjort den anmärkningen, som du valde att förringa. Jag tror inte att den överlägsna förminskningstaktiken hjälper.

Nåväl. Jag har lovat Burgfitta att inte använda tråden till bråkande. Jag tror dock inte att du vinner på den attityd du uppvisar, särskilt inte när det gäller ett ämne som handlar om just hur man kan bli förminskad genom sitt kön. Beklagar om jag överreagerade, men jag provoceras av förminskande av den typen, och har du några klagomål på vad specifikt just jag har gjort så är det mer berättigat att använda den attityden än att spela överlägsen för att du gör mig till symbol för en grupp

SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

För att det finns många här med olika uppfattningar kring feminism och många som gärna startar debatter om feminism ur ingenting.

Om jag inte har rätt att använda smileys så är det fritt fram att anmäla mitt inlägg.

Vill du tävla med mig här på något sätt om vem som kan göra flest av dessa smileys i sina inlägg? Jag ger mig, du vinner.

Nja, du ställde ingen fråga vad jag kunde se, du påstod att jag lät som någon som inte förstår feminism och du använde själv en smiley.

Det verkar som du inte förstår.

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Frågan är i så fall om jag har gjort det, med tanke på att det var mot mig du använde sådana förminskande smileys.

Du gjorde ju det nyss när du anklagade mig för att inte förstå feminism i ett av mina inlägg där jag inte nämnde feminism.

mynona: Jag har inte sagt att du inte har rätt att använda smileys. Du använde här smileys som används för att förringa och visa förakt för mottagaren.

Snarare var det ditt utnötta påstående om mig där som jag var ganska ointresserad av och därav använde smileyn.

mynona: Här kan jag använda smileynRullar ögonen för du har uppenbarligen inte förstått poängen.

Nedrans.

mynona: Det medger jag. Jag ställde en fråga efter att jag gjort den anmärkningen, som du valde att förringa. Jag tror inte att den överlägsna förminskningstaktiken hjälper.

Kan inte se något frågetecken alls i det inlägget.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Har skitsvårt att bli servitris, poledancer, flygvärdinna, strippa samt hemmafru, så jag känner egentligen att jag är sjukt förtryckt. Det måste vara kvinnornas felLedsen

SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie: Det verkar som du inte förstår.

Förklaringar är välkomna då.

SvaraCitera
mynona

Zodd: Du gjorde ju det nyss när du anklagade mig för att inte förstå feminism i ett av mina inlägg där jag inte nämnde feminism.

du syftade alltså inte på något som helst vis på feminismen? I en tråd som dessutom handlar om ett feministiskt ämne? 

Zodd: Snarare var det ditt utnötta påstående om mig där som jag var ganska ointresserad av och därav använde smileyn.

Jag har alltså flera gånger förut oskyldigt anklagat dig för att du inte förstår feminism? Varför har jag gjort det tro, om det nu inte stämmer? Kan det vara för att du flera gånger tidigare har gjort just den typen av uttalanden, som faktiskt visar på okunskap?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Burgfitta: Hur tolkar ni det här?

Att hon är en tokig feminist. Ungefär som att jag i hela mitt livlånga liv förtryckt kvinnor och utlänningar bara för att jag är en vit man? Vidare ska jag ta ett stadigt grepp mot ett övergrepp som hon bara förmodat utifrån sin mall finns.  Det är en ganska rejäl kränkning som utövar på en stor del utav vår befolkning.

Har inte mycket till övers för sådana personer. Hoppas hon råkar illa ut.

Leijonsparf: men jag köper inte det heller. det är väl en sån grej som tas upp relativt ofta, ändå. sen kan man fråga sig om det tas upp nog ofta, men de som förlorar mest som helt grupp sen, i västvärlden, är ju honor. att medelklassen är bättre på att värna om sina intressen är ju inte en ny grej heller, direkt.

Det beror lite på hur man ser på saken. Att födas som kvinna verkar idag vara ett betydligt säkrare kort än vad det är att födas som en man, medan som man chansar du lite mer och kan sluta upp stort eller med ingenting alls. På det viset hade jag funnit det enklare att vara kvinna.

Och heller tycker jag att manlig utsatthet talas om i tillräckligt hög grad. i varje fall inte i den tappningen jag avser. För det läggs inte något genusperspektiv på saken. Inte för att jag direkt ser det som en nödvändighet på förhand. Men i en branch där man lever på att anmärka på genustrender så borde väl detta om något inte gå förbi tycker man.

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: du syftade alltså inte på något som helst vis på feminismen? I en tråd som dessutom handlar om ett feministiskt ämne?

Nja, syftade bara på det jag skrev, att det finns olika uppfattningar om vad som är socialt och inte, och att vissa kanske har uppfattningen om att mens är en social konstruktion, även om dessa nog är ovanliga.

mynona: Jag har alltså flera gånger förut oskyldigt anklagat dig för att du inte förstår feminism?

Det har andra personer här gjort, många gånger, och när de ska förklara för mig vad feminism innebär så låter det vanligtvis olika beroende på vilken person förklaringen kommer ifrån.

SvaraCitera
mynona

Zodd: Nja, syftade bara på det jag skrev, att det finns olika uppfattningar om vad som är socialt och inte, och att vissa kanske har uppfattningen om att mens är en social konstruktion, även om dessa nog är ovanliga.

Jag tyckte att det lät som en avsiktlig överdrift av den typen antifeminister brukar använda för att förlöjliga feminismens socialkonstruktivistiska förklaringsmodell som helhet. Någon galning finns det säkert som påstår att kroppsliga funktioner är sociala konstruktioner, men det är med betoning på galning, för det kullkastar ju i princip själva begreppet social konstruktion. Därför blev jag provocerad. Möjligen i onödan, men i sådana här sammanhang är just den sorts uttalanden något man ofta hör och de brukar betyda just precis det jag misstänkte. Det är lite känsligt att i det sammanhanget använda någon slags förminskningstaktik eftersom det är så vanliga i sådana sammanhang och därför att de är ett exempel på just den sortens problem feminismen vill uppmärksamma och avskaffa. Men okej i så fall. 

Zodd: Det har andra personer här gjort, många gånger, och när de ska förklara för mig vad feminism innebär så låter det vanligtvis olika beroende på vilken person förklaringen kommer ifrån.

Okej, men i så fall borde du inte ta ut det på mig. Jag kan acceptera att någon jag har behandlat illa är oförskämd mot mig, men jag tycker inte att det är rätt att jag görs till någon slags symbol för en hel grupp som du har dålig erfarenhet av. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Okej, men i så fall borde du inte ta ut det på mig

Du får det att låta som att jag skrivit ett långt inlägg om hur förbannad jag är på dig när jag egentligen bara skrev "jaha" och lade till en smiley.

mynona: Jag kan acceptera att någon jag har behandlat illa är oförskämd mot mig, men jag tycker inte att det är rätt att jag görs till någon slags symbol för en hel grupp som du har dålig erfarenhet av.

Känns bara lite tröttsamt att bli anklagad för att inte förstå feminism, för hundrafemtioelfte gången här, oavsett vem som står för det. Men ursäkta, har inte varit meningen att göra dig till någon symbol.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker det blir lite svartvitt att se det som att män tjänar på patriarkala strukturer och kvinnor förlorar på det, men sen har jag inte heller träffat särskilt många som menar det (även om det absolut finns).

Att kvinnor förlorar mer på patriarkala strukturer än män är nog tydligt för de flesta och att män drar fördelar av strukturerna. Några exempel på att män kan gynnas av det är t.ex. fördelar på arbetsmarknaden och lättare att få höga samhällspositioner, social makt gentemot kvinnor, kvinnor tar större del av hushållsarbetet, m.m. Finns alltså massor av delar av det som gynnar män som grupp generellt. Sen gynnar det dock olika män olika mycket. En man högt upp i samhället drar mer nytta av det än en arbetslös man långt ner i klasshierarkierna. En man som är homosexuell, transsexuell, "omanlig" eller på andra vis inte passar den patriarkala normen missgynnas också rejält av en del av de patriarkala strukturerna, kanske t.o.m. mer än vad han gynnas av andra delar. Det är alltså inte klart att alla män tjänar på det utan de flesta tjänar på en del av det och förlorar på andra aspekter.

Även en del kvinnor kan dra nytta av strukturerna. Kvinnor som äger företag drar t.ex. samma nytta av att kvinnor lönediskrimineras och på andra vis missgynnas i arbetslivet som manliga chefer gör. De åtgärdar inte det dem heller eftersom det skulle minska deras egna vinster. Att alla kvinnor förlorar på alla delar av patriarkatet är alltså också en förenklad bild. 

I grund och botten tror jag inte att någon kvinna eller man utan makt i samhället har särskilt mycket att vinna på patriarkala strukturer jämfört med vad vi har att vinna på att bli av med dem. Enstaka delar av enstaka personers situation kan gynnas av det men oftast förlorar vi på någon annan del. Kvinnor missgynnas i högre grad men även män har mycket att tjäna på att strukturerna försvinner.

SvaraCitera