vonKissekatt: jo det tycker jag, då saknar du ju grundläggande empati för djur. dels för att det är många grymma handlingar mot djur som inte sker i samband med köttproduktion och dels för att man borde skämmas för att man äter kött och tycka att det är fel, för att det är inte att vara "för snälla" att låta någon leva.
Men då är det ju köttätandet i sig det i grunden är fel på?
det är väl någonstans grunden av det då man ej behöver ha speciellt mycket empati för någon för att inte vilja att hen ska dö
Niklas:
vonKissekatt:
det är väl någonstans grunden av det då man ej behöver ha speciellt mycket empati för någon för att inte vilja att hen ska dö
Jo precis. Men då är det ju åtminstone en konsekvent hållning från min sida.
Tycker eventuellt att folk som uppger sig tycka att djur och människor har exakt lika värde är lite obehagliga.
Obs att det var en liten sidotanke och ej riktat någonstans.
tycker ej att det är speciellt konstigt att anse att alla är värda ett värdigt liv. speciesism är ju något de flesta arter pysslar med så det är väl ej speciellt konstigt i sig men jag kan ju helt ärligt säga att jag mår sämre av att se djur lida än när människor gör det.
vonKissekatt:
tycker ej att det är speciellt konstigt att anse att alla är värda ett värdigt liv. speciesism är ju något de flesta arter pysslar med så det är väl ej speciellt konstigt i sig men jag kan ju helt ärligt säga att jag mår sämre av att se djur lida än när människor gör det.
Fyfan vilken hemsk människosyn du har. 

Niklas:
Det handlar nog mer om att köttproduktionen i världen är så pass stor idag att det känns helt orimligt hur mycket kött en människa kan konsumera. Dessutom det sättet som slakten sker på är hemskt. Visst, när vi var grottmänniskor jagade vi men då dödade vi de på ett mer humant sätt än vad vi gör idag. Människor idag bryr ju sig inte ens. Det handlar också om vår egna hälsa och globala uppvärmningen o.s.v. Så mycket konsekvenser men ändå gör ingen någonting 
rotorblad:
Tycker eventuellt att folk som uppger sig tycka att djur och människor har exakt lika värde är lite obehagliga.
varför då? Alla människor är och var djur från födelse till död. Bara att vi blev mer intelligenta eftersom vi lyckades utvecklas.
S3ON:
Fyfan vilken hemsk människosyn du har.
mja handlar mer om att se vilka som har det värst. ju sämre ett samhälle har det har djur alltid det värst osv.
vonKissekatt:
mja handlar mer om att se vilka som har det värst. ju sämre ett samhälle har det har djur alltid det värst osv.
Svältande barn i Afrika etc..
skoja