Aviseringar
Rensa alla

Varför är ni så emot SD?


nolltre: ytterligare en sak är att enligt SD kan man ha ett svenskt medborgarskap men ändå inte räknas som svensk.

Att vara svensk är främst kulturellt. En muslim som bott i Sverige i fem år (Vad som krävs för att få medborgarskap) och pratar dålig svenska kan väl inte räknas som svensk även fast han har medborgarskap?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: invandringspolitik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

öööö_1.png


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Att vara svensk är främst kulturellt. En muslim som bott i Sverige i fem år (Vad som krävs för att få medborgarskap) och pratar dålig svenska kan väl inte räknas som svensk även fast han har medborgarskap?

varför inte? om hen nu känner sig svensk och kan visa upp svenskt medborgarskap, varför ska vi peka finger och säga "nääää, du, hörrududu, nää, appappapp"

btw så är väl inte islam en kultur utan snarare en religion? 🙂

sedan beror det så klart på hur en definierar Svensk. klart det är komplext eftersom det vi i folkmun kallar svensk kultur kommer i sin tur från flera olika kulturer och förändras ständigt.
det som ansågs vara svenskt på 1800 talet är inte riktigt vad som anses vara svenskt och normativt idag.

men vilka är vi att döma vad någon annan känner sig som/anser sig vara? vad vinner en på att berätta för andra vad dem är (exempelvis svensk)?

ha en trevlig kväll!


   
SvaraCitera

nolltre: varför inte? om hen nu känner sig svensk och kan visa upp svenskt medborgarskap, varför ska vi peka finger och säga "nääää, du, hörrududu, nää, appappapp"

Jag hade kunnat godta ett svenskt medborgarskap som rätt att kalla sig svensk men inte eftersom dom delas ut hejvilt hur som helst, det finns i princip inga krav för att få det.

nolltre: btw så är väl inte islam en kultur utan snarare en religion? 🙂

Det är lite religion, lite kultur och även en politisk ideologi.

nolltre: det som ansågs vara svenskt på 1800 talet är inte riktigt vad som anses vara svenskt och normativt idag.

Så är det, det kan möjligen förändras i framtiden. Men jag tror ingen svensk ser en muslim som går i burka som svensk bara för att hon har svenskt medborgarskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pga korkade hycklare. Inkompetenta. Är fast i en svunnen tid. Kritiserar fenomen och aktörer efter vissa ramar - men de själva verkar inom samma ramar som de kritiserar. 


   
SvaraCitera

Vi har faktist ett problem med vår invandringspolitik här i Sverige.. Mycket mer än i andra länder.. Jag undrar varför vi måste fortsätta ta in folk. Det finns många fler länder som säkert tar emot dem med öppna armar.. Varför skall vi fortsätta med denna massinvandring när det redan skapat, och kommer att skapa fler problem? Det är inte så att t.ex en familj som flytt ifrån kriget i syrien inte har någonstans alls att ta vägen på hela jordklotet bara för att de inte får medborgarskap här i Sverige.. eller?? 

Jag tycker SD's invandringspolitik är rätt vettig.. Resten är bara skit.. Förbjuda gaybröllopp osv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det enda bra med SD är att de väcker liv i hopp om att människor lär sig mer om varandra.

Gick alltid runt och sa, för 4 år sedan, att SD skulle växa. sur- fucking prise Sover
klart som fan de växer när invandringen också gör det (och när man blundar för riktiga problem...(segregation....), och när den -dessutom - är okontrollerad.
 
finner inga ord för den här tråden, folk som är för SD eller folk som är helt emot SD. blindstyren 🙁


   
SvaraCitera
Spyro

Stålröven:
Vi har faktist ett problem med vår invandringspolitik här i Sverige.. Mycket mer än i andra länder.. Jag undrar varför vi måste fortsätta ta in folk. Det finns många fler länder som säkert tar emot dem med öppna armar.. Varför skall vi fortsätta med denna massinvandring när det redan skapat, och kommer att skapa fler problem? Det är inte så att t.ex en familj som flytt ifrån kriget i syrien inte har någonstans alls att ta vägen på hela jordklotet bara för att de inte får medborgarskap här i Sverige.. eller?? 

Jag tycker SD's invandringspolitik är rätt vettig.. Resten är bara skit.. Förbjuda gaybröllopp osv..

Visserligen är partiet emot homoadoptioner, men i övrigt förespråkar man tolerans gentemot sexuella minoriteter, vilket är ett självklart och viktigt ställningstagande. När det gäller homoäktenskap anser man att det ska vara upp till kyrkan att bestämma, eftersom stat och kyrka är åtskilda utifrån den sekulära principen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stålröven:
Vi har faktist ett problem med vår invandringspolitik här i Sverige.. Mycket mer än i andra länder.. Jag undrar varför vi måste fortsätta ta in folk. Det finns många fler länder som säkert tar emot dem med öppna armar.. Varför skall vi fortsätta med denna massinvandring när det redan skapat, och kommer att skapa fler problem? Det är inte så att t.ex en familj som flytt ifrån kriget i syrien inte har någonstans alls att ta vägen på hela jordklotet bara för att de inte får medborgarskap här i Sverige.. eller?? 

Jag tycker SD's invandringspolitik är rätt vettig.. Resten är bara skit.. Förbjuda gaybröllopp osv..

lol. och här är ett ypperligt exempel på varför man ogillar SD; dess väljare. 

libanon har tex tagit emot mer syriska flyktingar än några andra länder gjort sammanlagt. 

det sker ingen _massinvandring_ till sverige. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:

lol. och här är ett ypperligt exempel på varför man ogillar SD; dess väljare. 

libanon har tex tagit emot mer syriska flyktingar än några andra länder gjort sammanlagt. 

det sker ingen _massinvandring_ till sverige. 

du låter exakt som mig där. trodde det var jag


   
SvaraCitera

Finns inga exempel på hur begränsad invandring lett till ekonomiska vinster för ett lands befolkning. De är bara delar av större isoleringstrender, handelshinder, begränsningar av fri rörlighet, och ett angrepp på den dynamism mellan flertalet aktörer som krävs i ett hållbart samhälle. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stålröven:
Vi har faktist ett problem med vår invandringspolitik här i Sverige.. Mycket mer än i andra länder.. Jag undrar varför vi måste fortsätta ta in folk. Det finns många fler länder som säkert tar emot dem med öppna armar.. Varför skall vi fortsätta med denna massinvandring när det redan skapat, och kommer att skapa fler problem? Det är inte så att t.ex en familj som flytt ifrån kriget i syrien inte har någonstans alls att ta vägen på hela jordklotet bara för att de inte får medborgarskap här i Sverige.. eller?? 

Jag tycker SD's invandringspolitik är rätt vettig.. Resten är bara skit.. Förbjuda gaybröllopp osv..

gammalumare:
det enda bra med SD är att de väcker liv i hopp om att människor lär sig mer om varandra.

Gick alltid runt och sa, för 4 år sedan, att SD skulle växa. sur- fucking prise Sover
klart som fan de växer när invandringen också gör det (och när man blundar för riktiga problem...(segregation....), och när den -dessutom - är okontrollerad.
 
finner inga ord för den här tråden, folk som är för SD eller folk som är helt emot SD. blindstyren 🙁

Tumme upp

Som jag sagt tidigare på forumet, man behöver inte vara Einstein för att inse att Sveriges invandringspolitik är katastrofal utifrån flera perspektiv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:

Tumme upp

Som jag sagt tidigare på forumet, man behöver inte vara Einstein för att inse att Sveriges invandringspolitik är katastrofal utifrån flera perspektiv. 

precis. Folk ogillar tanken om att minska invandringen eftersom att det säger emot mänskliga rättigheter och människor... Sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet mer än 10 personer som blivit bortgifta eller gift sig utomlands som nu tagit hit sin partner, tyvärr har relationen inte fungerat och de har skilt sig (inte på papper) men den som kommit hit vill eller kan inte åka tillbaka så den lever helt isolerad i Sverige. Den andra partnern (svensk medborgare) vill inte stå kvar på lägenheten de delar och eftersom det fortfarande står att de är gifta, måste den nykomna antingen hitta jobb (skitsvårt när man saknar körkort, utbildning och inte behärskar språket) för att kunna betala hyran eller så måste den bo hos någon eller på gatan
Eftersom de fortfarande är gifta så kan inte arbetsförmedlingen (eller andra) hjälpa till med pengar, om det är så att den partnern som är svensk medborgare (eller bott här sedan tidigare) har jobb/inkomst.

Antingen stannar man kvar och får lida eller så åker man tillbaka - ganska onödigt när man ändå åkt hit & varit här ett par år.
Förstår inte hur folk kan tycka att det där är okej.

Det där, bland en mängd andra situationer, kan ge en ny röst till SD.


   
SvaraCitera