Recension 360: Call of Duty: World at War

Treyarch har än en gång fått förtroendet att utveckla en ny del i Infinite Wards populära spelserie (spelstudion har tidigare utvecklat Call of Duty 3) och det är bara att konstatera att de motsvarat förväntningarna. Något annat hade dock varit pinsamt – Treyarch har nämligen fått den fulländade spelmekaniken och det välgjorda onlineläget från Call of Duty 4 serverat på silverfat. Uppdragen i enspelarkampanjen är variationsrika. Enspelarkampanjen börjar dock trevande. De för...

Treyarch har än en gång fått förtroendet att utveckla en ny del i Infinite Wards populära spelserie (spelstudion har tidigare utvecklat Call of Duty 3) och det är bara att konstatera att de motsvarat förväntningarna. Något annat hade dock varit pinsamt – Treyarch har nämligen fått den fulländade spelmekaniken och det välgjorda onlineläget från Call of Duty 4 serverat på silverfat.

Uppdragen i enspelarkampanjen är variationsrika.


Enspelarkampanjen börjar dock trevande. De första uppdragen på Stilla havsöarna, när man som amerikansk soldat utkräver sin hämnd för Japans attack på Pearl Harbour, är förvisso intensiva och adrenalinpumpande - men inte särskilt imponerande. Banorna känns hafsigt byggda och fiendernas intelligens är under all kritik. Men ur ett visuellt perspektiv har andra världskriget aldrig varit vackrare. I en scen som brände sig fast på näthinnan och fortfarande inte lämnat mitt annars så glömska minne - trots att jag spelat genom hela enspelarkampanjen och upplevt en hel del minnesvärda sekvenser – gillrade den japanska armén en fälla genom att ligga kamouflerade i gräset och, när blixten slog ner, vrålandes omringa mina medsoldater. Under några minuter, i blixtens sken, färgades marken röd. Och jag tappade andan av hänförelse.

De bästa uppdragen är annars när man spelar som rysk soldat. Dessa utspelas oftast i städer (Stalingrad och Berlin, bland annat) och kräver ständig koncentration då tyska soldater oavbrutet attackerar från olika flanker. Och det är just variationen (tropiska öar och gråa, sönderbombade stadslandskap) som gör enspelarkampanjen så engagerande. Att ett fåtal uppdrag även låter spelaren kontrollera exempelvis stridsvagnar och automatkarbiner i stridsflygplan eliminerar effektivt risken att enspelarkampanjen blir uttjatad och slentrianmässig.

Spelets största stryka är dock inte enspelarkampanjen, utan det omfattande och genomarbetade flerspelarläget. Utöver möjligheten att spela igenom storyn med upp till fyra vänner över Xbox Live, eller på delad skärm, finns ett flertal underhållande spellägen online. Just onlineläget känns igen från Call of Duty 4, enda större skillnaden är andra världskrigstemat. Man går fortfarande upp i rank, baserat på erfarenhetspoäng som man erhåller när man dödar fiender, och får nya färdigheter samt valmöjligheter som förbättrar ens virtuella soldat.

Stilla havsöarna är vackert förrädiska.
Stilla havsöarna är vackert förrädiska.


Call of Duty: World at War är ett genomarbetat spel. Det som ligger spelet i fatet är att jag redan upplevt andra världskriget ett tiotal gånger förut. Enspelarkampanjen har också sina brister, främst uppdragen med den amerikanska armén, men bjuder överlag på en intensiv och välgjord upplevelse. Den stora behållningen är dock onlineläget, som får räknas som ett av de bästa på marknaden just nu. Konkurrenternas alternativ, exempelvis Far Cry 2, bleknar i jämförelse. Call of Duty: World at War är ett givet köp för dem som inte kan få nog av andra världskriget och underhållande strider online.

+ PLUS
Intensiva uppdrag. Perfekt kontroll. Snygg grafik. Stor närvarokänsla. Stort och välgjort onlineläge.

- MINUS
Något ojämn enspelarkampanj. Upplevt andra världskriget förut.

Betyg: 8 av 10
Call of Duty: World at War är en genomarbetad förstapersonskjutare med ett underhållande onlineläge.

Texten kommer från Gameplayer.se - din dagliga dos av tv-spel.