Recension: Echochrome PSP

Se bara på Loco Roco, Patapon och Lumines – tre spel som ligger i det absoluta toppskiktet av PSP-titlar och har ett avskalat men vackert yttre och enkel men djup spelmekanik. Även Echochrome passar in perfekt på en sådan beskrivning, frågan är om även det passar i toppen? Komplexa banor ger huvudbry. Echochrome är ett pussel, ett visuellt pussel där man skall guida små vandrande gestalter till mål av olika slag. Stöter vandrarna på en kant eller vägg vänder de omedelbart och b...

Se bara på Loco Roco, Patapon och Lumines – tre spel som ligger i det absoluta toppskiktet av PSP-titlar och har ett avskalat men vackert yttre och enkel men djup spelmekanik. Även Echochrome passar in perfekt på en sådan beskrivning, frågan är om även det passar i toppen?

Komplexa banor ger huvudbry.


Echochrome är ett pussel, ett visuellt pussel där man skall guida små vandrande gestalter till mål av olika slag. Stöter vandrarna på en kant eller vägg vänder de omedelbart och börjar vandra åt ett annat håll där vägen är fri. Är det ett hål i vägen ramlar de igenom och är det en studsmatta kommer de att hoppa. Mer än så är det inte att tänka på, men det är ändå alldeles tillräckligt. Genom att rotera kameran skall vandrarna guidas rätt, ser det ut som om de kan komma fram så kan de göra det. Genom att rotera kameran så att saker döljs, flyter samman eller ser ut att ligga i nivå över varandra skapar man nya vägar för de små vandrande gestalterna.

Det är förvånande enkelt men ändå relativt klurigt att lösa de många pusslen, som lustigt nog är upplåsta från början – allihop. Inget spelande för att låsa upp svårare banor allt eftersom alltså, allt är tillgängligt från början. Om det är bra eller dåligt är upp till var och en, men det känns lite avigt på något sätt att inte ha någon morot, stöter man på en problembana är det bara att hoppa vidare till nästa. Ett av de största problemen med Echochrome är att man kan lösa de flesta banor genom att planlöst rotera kameran tills man hittat en lösning på det aktuella problemet. Även på de allra mest djävulskt uppbyggda banor fungerar detta om man har tålamod, vilket är lite tråkigt. Det finns dock en tidsbegränsning på varje bana så det går inte att rotera runt i all evighet, och det är dessutom tråkigt att spela på det sättet, man känner sig inte lika smart om man löst en bana med roteringsorgie.

Ett hål som inte syns finns inte. Täck med en balk och vandra över.
Ett hål som inte syns finns inte. Täck med en balk och vandra över.


Den avskalade grafiken gör sig utmärkt på PSP och tillsammans med musiken från stråkinstrument blir det på det hela taget en avkopplande upplevelse. Echochrome är ett trevligt avkopplande pusselspel med ett helt lysande koncept och riktigt bra genomförande. Även om det inte placerar sig i den absoluta toppen av PSP-titlar är det fortfarande tillräckligt för att vara köpvärt. Banor i massor plus en baneditor för att enkelt göra egna borgar för många timmars pusslande i sommar.

+ PLUS
Lysande koncept. Väldigt snyggt presenterat. Många banor.

- MINUS
Planlöst roterande av kameran löser många problem.

Betyg: 7 av 10
Ett annorlunda pusselspel som underhåller.

Texten kommer från Gameplayer.se - din dagliga dos av tv-spel.