Frågor och svar om träning

7 Sep 2020, 10:57 17

Känner mig tjock

Tjej, 12 år
Question


Hej Alice! Jag tycker att jag är tjock jag gråter på kvällarna innan jag ska sova och har sån sjuuk ångest...Det är inte det liksom på benen eller armar utan min mage går utåt...jag kan endast ha hoodie eller pösiga tröjor på skolan, vågar inte ha linne! Alla andra i min klass har helt platta magar men äter hela tiden! Jag äter ganska lite men är ändån tjock, har du nått knep på hur jag kan göra för att få ner min mage lite, typ kost/träning så man får bort den fort! Ja eller liknande

Svar
Alice
Medmänniska, Fryshuset

Hej kära du,
Jag vet hur det känns. När kroppen inte känns rätt, man vill gömma bort vissa delar och kanske ändå vill vara stolt över sig själv som man är, men det är svårt när alla andra är smalare eller snyggare eller vad det är. Så klart vill jag först och främst be dig att verkligen alltid jobba med att inte lägga skam på din egen kropp och aldrig titta på en massa snygga bilder med massa smala människor, det förstår verkligen självförtroendet på vem som helst. Vet inte hur gammal du är, men kroppen förändras ju en del genom de första 20 levnadsåren, kilon kommer och går. 

Men för att gå över på vad du kan göra om du vill använda träning/kost för att ändra något med din kropp. Att äta lite är inge bra, äta nyttigt är bättre. Jag tycker det är nära nog omöjligt. Jag äter det jag har hemma och ibland är det flingor och ibland är det frukt och ibland är det kakor eller broccoli. MEN jag har fått några riktigt bra tips som jag försöker ta till när jag känner att det har blivit lite väl mycket socker och sånt. Om du är en sockerråtta som jag så är det ett bra ställe att börja på. Hoppa sockret. Det gör också att det där suget som gör att man småäter hela jvl tiden försvinner. Hoppa också vitt bröd och pasta. Koncentrera dig på lite mörkare bröd mycket grönsaker och proteiner. Jag är själv vegan så klart rekommenderar jag helst det. Men äter du fisk så är det också en slags protein som är rätt nyttigt i jämförelse med typ korv eller sånt. Det finns också sånna måltidsersättningar som många använder, men ärligt talat...det är lite tantigt, och tycker bara du ska ta till det i yttersta nödfall. Och gör du det MÅSTE du äta tillräckligt. Jag vill inte ha på mitt samvete att du får ätstörningar för att jag kommer med amatörmässiga råd :) 

Träning då? Pallar du? Jag har svårt att komma iväg men det som funkat bäst på mig är: plankan. Ladda ner en app och så kör du en sån varje dag som bli lite tyngre för varje dag. Det är just magen bålen och så som påverkas. Det gör din hållning bättre och bara det kan göra att du känner dig ännu lite vackrare :) Kombinera plankan med jogg (om du pallar ute, jag har ett löpband på jobbet). Jag tar 15 min MAX. Knepet är att inte begära för mycket av dig själv. Ta lite lite lite men gör det ofta. Eller kombinera med simning? Om du gillar. 

Hm detta är vad jag kommer på så här på rak arm. Ät nyttigt, inte för lite. Träna något som är enkelt. Typ plankan. Ta inte ut dig för att sen tappa sugen, utan gör det envist istället. Varje dag. Det känns segt men det fungerar! Ge det en månad innan du kommer tillbaka och skäller på mig :)

Ta det easy och jag har också hoodies och andra med pös över magen för att framhäva mina snygga ben (och ge lite plats åt min putmage) =)

<3

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Ställ en egen fråga till mig

Visa mina övriga svar