user-image
Okänd
Tjej ,19 år

Finns det saker inte ens gud förlåter ? om jag gör något hemskt mot någon och inte ber om förlåtelse från gud ? kommer detta då följa mig genom livet och ge otur ? och en sak till..jag har varit troende sen jag var liten, men om nu gud finns varför händer det så hemska saker ? varför lät han det hända mig ? är det för jag syndat i livet ?


SVAR

user-image
Hej!

Det finns en ganska central tanke i kristen tro, att Gud känner alla våra tankar och handlingar. Ja, man menar att Gud känner dem redan innan man gjort dem. Det här övergår mitt förstånd. Men i Psaltaren 139 kan man läsa: "Du omger mig på alla sidor. Jag är helt i din hand." Det är en Gud som bäst beskrivs som kärlek som vill bära oss vad som än händer.

När du ber Gud om förlåtelse så vet Gud redan vad som hänt. Poängen med att lyfta fram det jobbiga för sig själv och Gud är att göra det osynliga synligt. Det är nämligen först då vi kan göra något åt det. Det finns också flera texter i Bibeln som visar på att vi inte kan straffa ut oss ur Guds kärlek. Den tar aldrig slut. Gud vill upprätta oss och befria oss till att finna vår fulla potential som människor. Därför har Guds kärlek och förlåtelse ingen gräns. De gränser som vi tror finns är människors gränser och inte Guds.

Det är alltid viktigt att be om förlåtelse till den person man på något sätt har orsakat skada. Man kommer inte undan detta för att man bett Gud om förlåtelse. Förlåtelsen eller försoningen är en viktig del i att hela en skadad relation. Gud vill att vi ska få leva i goda och hela relationer.

Gud vill inte det onda. Människan är skapad med en fri vilja att välja mellan ont och gott. Kunde vi inte detta så skulle vi inte vara människor. Detta innebär att människor gör onda saker. Ibland sker det med goda intentioner. Ibland sker det av hämndbegär. Jesus själv förrådes av en av sina närmaste vänner.

Ingen kan svara på den stora frågan om ondskans problem. Vill du fördjupa dig finns det en väldigt bra bok som heter: Den tunna hinnan mellan grymhet och omsorg. Författaren heter Ludvig Igra.

Vi fastnar så lätt i det onda. Nyheterna rapporterar hela tiden om ondskans gärningar. Men varje dag sker mångdubbelt fler goda gärningar som aldrig uppmärksammas. Det är detta vi ska ta fasta på och bygga vidare. I juletid läser man ofta en text som lyder: Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det. Ett sista visdomsord lyder: Det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Jag tror att det är allt jag kan säga utan att skriva en alltför lång text.
God jul och gott nytt år!
Anders hedman

Visningar : 847

Senaste frågorna

Se Alla