Aviseringar
Rensa alla

"könsbundna studieval"

sudd
 sudd

Varför inte teleporta dessa feminister till isis, boko haram eller saudiarabien så de uppskattar sitt överprivilegierade kön lite?

Dessa feminister har redan börjat spåra ur och försöker bestämma hur folk vill leva sin liv. Allt annat är fel enligt deras ofelbara "genus"-trams som motsäger både psykologin samt biologin. 

Hoppas verkligen sd inte bara tar tag i invandrarfrågan men också läxar dessa fina människor.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Män o kvinnors hjärnor funkar olika. Finns de kvinnor som har en mer "manlig" hjärna. Hittar inte videon jag letade efter som förklarar mer hur hjärnan funkar med yrket men tex det är fler män som är ingenjörer än kvinnor pga en manlig hjärna är bättre på det

SvaraCitera
Ämnesstartare

sudd: Dessa feminister har redan börjat spåra ur och försöker bestämma hur folk vill leva sin liv.

De vill ha samma rättigheter som män, att alla ska ha samma rättigheter.
Hallå det är 2000-talet inte 1800!!

SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:

De vill ha samma rättigheter som män, att alla ska ha samma rättigheter.

Mm precis.
Men då säger man bara "nee det ingår i mäns biologi att vara elaka emot kvinnor och inte ge dem rättigheter"
Betyder inte alls att vi ska gilla det eller inte män har något ansvar eller kan tänka på vad dem gör

SvaraCitera
sudd
 sudd

schim: De vill ha samma rättigheter som män, att alla ska ha samma rättigheter.

Feminism är en ideologi och inte en nödvändig "utveckling".

SvaraCitera
Ämnesstartare

KÄnns så sjukt att vara kvar vid ett sånt problem som jämställdhet som borde vara självklart

SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:
Män o kvinnors hjärnor funkar olika. Finns de kvinnor som har en mer "manlig" hjärna. Hittar inte videon jag letade efter som förklarar mer hur hjärnan funkar med yrket men tex det är fler män som är ingenjörer än kvinnor pga en manlig hjärna är bättre på det

Bra, fram med vetenskap som visar på könsskillnaderna som leder fram till det feministerna kallar för "socialt konstruerade normer".

SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy:

Cool

gillade mig minst av dem men skrev med mig för att jag var vän med dem andra och tyckte synd om mig?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen namn.::
KÄnns så sjukt att vara kvar vid ett sånt problem som jämställdhet som borde vara självklart

Mer beklagligt att tomtarna i F! tillåts vara någon sorts frontfigur för feminismen/jämställdhetskampen. Sverige har nog aldrig skådat större inkompetens. 

SvaraCitera
frukt

TABULA RASA OR DEATH

SvaraCitera

Tickstart: du sa att de värderas lägre pga de är kvinnodominerade

Du får gärna förklara för mig varför en sjuksköterska tjänar betydligt mindre än en civilingenjör utan att blanda in kön i det hela.

SvaraCitera

player one: för mig är det rätt uppenbart att det beror på föråldrade strukturer som gör att vissa yrken domineras av ett visst kön, och i de flesta fall är detta helt onödigt.

Klart att det finns normer som leder till könsdiskriminering osv., men det är också dumt att förneka något så uppenbart som att kvinnor och män är bra på lite olika saker och därför tenderar att välja olika yrken. Ännu dummare är det att förneka att män i regel tjänar mer än kvinnor, att kvinnor oftare än män förnekas möjligheten till heltidsanställning och att manliga yrken värderas högre än kvinnliga (både rent ekonomiskt och sett till samhällsnytta osv.). Det finns enorma problem, men de kommer man inte tillrätta med genom att endast göra samhället jämställt på pappret, hur goda avsikter man än har...

SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

Du får gärna förklara för mig varför en sjuksköterska tjänar betydligt mindre än en civilingenjör utan att blanda in kön i det hela.

Det är en form av marknadsvärde? Det förstår du väl ändå, civilingenjörer jobbar generellt sett för industrin, inte staten, därför (bla naturligtvis) är lönerna högre.

SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Du får gärna förklara för mig varför en sjuksköterska tjänar betydligt mindre än en civilingenjör utan att blanda in kön i det hela.

Hur kommer det sig att sjuksköterskor tjänar mer än undersköterskor? Är det för att förstnämnda grupp utgörs av män och den senare av kvinnor?

SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: tan att det som betraktas som kvinnligt värderas annorlunda och lägre/sämre än det som betraktas som manligt. Det här kan en särartsfeminist gå med på...

och vad är det då som gör att något betraktas som kvinnligt eller manligt?

Ingen namn.:
Det är ju inte enda problemet.
Stör mig mer att jag som kvinna ska anses ägna mig åt vissa saker för att dem är "kvinnliga" och har nästan förbjud mot att göra "manliga" saker.
När det handlar om mänskliga saker som båda könen kan göra.

Sen håller jag verkligen inte med om att allt med män är dåligt och allt kvinnligt är bra men var kanske inte så någon menade ens.

förbuden finns ju bara i "ditt" (alla som tror/tkr att förbud finns) huvud... det är så det upprätthålls

SvaraCitera