trevlig-snubbe:
Men när det inte fanns pengar och man dödade varandra och det var svårare att hitta mat än när man slog sig ner då vi fann jordbruket och det blev lite lugnt ett tag var man itne ond innan också? Det finns onda människor men det har inte med pengar att göra men de finns ju onda människor som använder pengar men man kan ju göra bra saker med pengar så pengar är inte bara dåligt. Att starta ett företag och att anställa folk är ju bra och där kommer pengar in, att köpa någon en present är snällt, osv.JAg vet inte vem/vad Rousseau är men kanske att jag är en sådan.
Konceptet pengar förändrar hur du beter dig överlag. Det kommer alltid finnas onda människor, och du kommer aldrig kunna skydda dig från dem.
de profundis clamavi:
Konceptet pengar förändrar hur du beter dig överlag. Det kommer alltid finnas onda människor, och du kommer aldrig kunna skydda dig från dem.
Du får det att låta som att alla människor som har mycket pengar eller mer än vad du har är onda och då är Bill Gates också ond fastän han ger fattiga människor runt i världen en chans att få det bra och sja donera bort 90% av allt han äger till välgörenhet. Det finns många bra människor som är rika sen finns ju det onda människor med mycket pengar men de brukar inte behålla sin makt särskilt länge om de missbrukar den. Ja det är svårt att skydda sig (kanske) men onda människor överlistar inte folk mer än en gång på olika sätt men det går alltid att försvara sig.
Bara för att man är rik eller fattig blir man inte elak för det och ju mer pengar så behöver man inte bli elak för det så ditt resonemang fungerar inte. Då är staten elak för att de har så mkt pengar isf. Eller så är alla elaka om du ska vara sådan.
Om jag någonsin blir rik så kommer jag vara schysst och starta ett företag kanske inte i Sverige då förhållandena idag inte är så goda men att starta företag så gynnar man flera personer än bara sig själv. Folk får ju ett jobb och lön.
trevlig-snubbe: Du får det att låta som att alla människor som har mycket pengar eller mer än vad du har är onda
Om du tolkar det så, förstår du inte andemeningen.
de profundis clamavi:
Om du tolkar det så, förstår du inte andemeningen.
JAg vet att fattiga människor delar oftast med sig mer än vad rika gör men att bjuda någon över på middag eller bjuda på något bara sådär är kanske inte så lätt och att bjuda på en frukt när man har en massa pengar ses ju inte direkt som att man är schysst.
Nä det gör jag icke.
Det där med mer pengar än vad du har menar jag inte men över ett vist gränssnitt eller som miljonärer eller något sånt eller mer exakt de som ses som rika.
Eller jag gillar alfa. Men då får man vara lite mer ödmjuk, inte allt för stor översittare, inte för mycket ondska i blicken, inte lika mycket hat.
trevlig-snubbe:
JAg vet att fattiga människor delar oftast med sig mer än vad rika gör men att bjuda någon över på middag eller bjuda på något bara sådär är kanske inte så lätt och att bjuda på en frukt när man har en massa pengar ses ju inte direkt som att man är schysst.Nä det gör jag icke.
Det där med mer pengar än vad du har menar jag inte men över ett vist gränssnitt eller som miljonärer eller något sånt eller mer exakt de som ses som rika.
Jag pratar inte om fattiga vs rika, utan om att vår konstruktion av "pengar" har påverkat vårt tankesätt.
Vi måste alltid tjäna något, vinst och förlust. Faktumet att du inte kan föreställa dig att vi kan samarbeta är ett bevis på det. Att du inte kan överleva utan pengar och så vidare.
de profundis clamavi:
Jag pratar inte om fattiga vs rika, utan om att vår konstruktion av "pengar" har påverkat vårt tankesätt.Vi måste alltid tjäna något, vinst och förlust. Faktumet att du inte kan föreställa dig att vi kan samarbeta är ett bevis på det. Att du inte kan överleva utan pengar och så vidare.
ah, ja det har du rätt i, man vill ju inte förlora det man har t.ex.
Sant. Ja till viss del men det är ju inte så att man är beredd att hjälpa någon man inte känner ekonomiskt och eller fysiskt men det beror på men aldrig/sällan ekonomiskt. Någon man känner bra, en familjemedlem så är man villig att hjälpa beroende på hur personen är om man får något tillbaka på det. Ja det är sant och om det man är i riktig knipa är man beredd att döda för att få mat om så krävs.
trevlig-snubbe:
ah, ja det har du rätt i, man vill ju inte förlora det man har t.ex.Sant. Ja till viss del men det är ju inte så att man är beredd att hjälpa någon man inte känner ekonomiskt och eller fysiskt men det beror på men aldrig/sällan ekonomiskt. Någon man känner bra, en familjemedlem så är man villig att hjälpa beroende på hur personen är om man får något tillbaka på det. Ja det är sant och om det man är i riktig knipa är man beredd att döda för att få mat om så krävs.
Charles Darwin har skrivit att en grupp som hjälper varandra, offrar sig för gruppen och så vidare vinner över en grupp där folk är själviska, hugger varandra i ryggen när bästa tillfälle ges. De skulle aldrig offra sig för varandra, och således är de förlorarna i kampen om överlevnad. ~ this is the survival of the fittest.
Jag finns nog inte: Är det då inte mer ärligt att rösta på M?
Nä det är ju bara dumt. Deras politik är dålig för mig och min klass.
Jag finns nog inte: De vill inte det? Det är också såklart skillnad på rik och rik, vad är rik enligt din definition? Kan en lönearbetare överhuvudtaget vara rik?
Rik är man om man äger så mycket kapital att man kan leva på enbart sitt ägande. Man är inte beroende av lönearbete för sin försörjning.
Jag finns nog inte: Jo, jag håller med, man behöver ställa högre krav. Men vet inte om man ska ersätta bemanningsföretag helt, de kan fylla en funktion.
De fyller en funktion för företagen och den kapitalistiska ekonomin, men för lönearbetare finns inget positivt med bemanningsföretag. De genererar inga nya jobb utan gör bara om arbeten som redan finns till osäkra.
Jag finns nog inte: Varför inte höja blicken och utifrån din situation och förutsättningar försöka få en kompetens som arbetsgivare slåss om istället? För dig personligen så känns det mer konstruktivt. Sedan så behöver man som jag sagt inledningsvis förmodligen ställa högre krav på bemanningsföretagen.
Finns väl ingen motsättning mellan att utbilda sig till något annat och ändå kämpa för bra villkor för alla? En individuell flykt kan inte åtgärda ett samhällsproblem. Alla kan inte bli grafiska designers, modebloggare och företagsägare.
Jag finns nog inte: Jag tycker M är ganska bra antifascister.
Vari ligger deras antifascism? Jag skulle säga att det till stor del är deras politik som föder SD och andra fascistiska grupper i samhället genom att öka otryggheten på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, skära ner i välfärden, m.m. När det är kris, de sociala skyddsnäten försvinner, människor ställs i en starkare konkurrens med varandra och vardagslivet blir allt otryggare så skapar det en grogrund för fascism och för de som vill spä på de etniska konflikterna mellan människor.
Jag finns nog inte: Jo jag håller med, skatt på lönearbete är i grunden en dålig ide. Men man måste våga ta konsekvenserna av den ståndpunkten och tänka dynamisk. Vad för intressen kommer partierna få då, när de vill öka statsbudgeten?
Förstod inte detta stycket?
M, pga, gillar mina pengar mer än jag gillar folk.
de profundis clamavi:
Charles Darwin har skrivit att en grupp som hjälper varandra, offrar sig för gruppen och så vidare vinner över en grupp där folk är själviska, hugger varandra i ryggen när bästa tillfälle ges. De skulle aldrig offra sig för varandra, och således är de förlorarna i kampen om överlevnad. ~ this is the survival of the fittest.
JA myror är väl de enda som faktiskt samarbetar Hela tiden och de offrar sig för stacken om så behövs nä men nu kom jag på getingar och bin samarbetar ju minst lika mycket som myror. Ja det är sant, typiskt människor. världen är ju inte schysst och allt som lever där gör ju allt för överlevnad men det man kan göra är väl att hitta pålitliga personer och leva det liv man själv vill så gott det går.
trevlig-snubbe: men det man kan göra är väl att hitta pålitliga personer och leva det liv man själv vill så gott det går.
![]()
trevlig-snubbe:
''jävla kommunist'' citat av dig.
du har bott i sverige hela ditt liv, vad vet du om kommunism?
morfar ginko:
du har bott i sverige hela ditt liv, vad vet du om kommunism?
Är erfarenhetsbaserad "kunskap" den enda kunskapen? Hur färgad är inte den kunskap som formas av en människas subjektiva åsiktsvärld...