Aviseringar
Rensa alla

Madonnafallet

Ämnesstartare

Proteus:

Har inte riktigt koll på hur lagstiftningen ser ut men brukar det inte på sina ställen bara vara tillåtet i statligt undersökta bordeller? Eller får vem som helst sälja var som helst? För isåfall kan man ju förstå att trafficking ökar..

SvaraCitera

NiklasW: Har inte riktigt koll på hur lagstiftningen ser ut men brukar det inte på sina ställen bara vara tillåtet i statligt undersökta bordeller? Eller får vem som helst sälja var som helst? För isåfall kan man ju förstå att trafficking ökar.. 

Jag vet inte riktigt vad som menas med att en bordell är "statligt undersökt". Blir de undersökta av staten så gör staten hur som helst ett väldigt dåligt jobb, för det är rätt uppenbart att vilka skurkar som helst tillåts driva bordeller i Tyskland.

Som sagt, läs artikeln.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus: För att få bukt med problemet måste man bekämpa människohandlarna. Sedan är ju egentligen det kapitalistiska systemet roten till problemet... girighet tenderar att ursäkta exploatering av andra människor.

Jag tror att man även behöver hjälpa dessa kvinnor till arbete, utbildning och information om att dessa löften om arbete i Skandinavien risker att sluta i sexslaveri.

En kvinna i intervjun sa att hon älskade sin kille mer än sig själv varför hon valde att gå med på hans vilja att hon skulle prostituera sig. Detta är en annan viktig del, självrespekt och självkänsla. Har man ingen av dessa är man ett lätt offer för manipulation.

SvaraCitera

Razor:

Jag tror att man även behöver hjälpa dessa kvinnor till arbete, utbildning och information om att dessa löften om arbete i Skandinavien risker att sluta i sexslaveri.

En kvinna i intervjun sa att hon älskade sin kille mer än sig själv varför hon valde att gå med på hans vilja att hon skulle prostituera sig. Detta är en annan viktig del, självrespekt och självkänsla. Har man ingen av dessa är man ett lätt offer för manipulation.

Sant!

SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus:

Jag vet inte riktigt vad som menas med att en bordell är "statligt undersökt". Blir de undersökta av staten så gör staten hur som helst ett väldigt dåligt jobb, för det är rätt uppenbart att vilka skurkar som helst tillåts driva bordeller i Tyskland.

Som sagt, läs artikeln.

Men det är ju det jag frågar dig. Hur ser systemet med laglig prostitution ut i ett land som Tyskland? Statliga bordeller? Fria bordeller med uppsikt? Ingen uppsikt alls? Fritt överallt?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Du behöver se en dokumentär för att lära dig att världen är hemsk? Testa att gå utanför dörren oftare

SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna: Du behöver se en dokumentär för att lära dig att världen är hemsk? Testa att gå utanför dörren oftare

Vem vänder du dig till?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Vem vänder du dig till?

isola

SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna: isola

Jag tror att hon ville informera andra människor och starta en diskussion, inte att hon själv inte visste om hur världen är.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Jag tror att hon ville informera andra människor och starta en diskussion, inte att hon själv inte visste om hur världen är.

Glad

SvaraCitera

NiklasW: Men det är ju det jag frågar dig. Hur ser systemet med laglig prostitution ut i ett land som Tyskland? Statliga bordeller? Fria bordeller med uppsikt? Ingen uppsikt alls? Fritt överallt? 

De absolut flesta tycks vara privata och med dålig uppsikt.

SvaraCitera

http://www.svt.se/nyheter/varlden/protester-mot-tysklands-fria-pristitution

"2/3 av de prostituerade är migranter, de flesta från öst- och centraleuropa." 

Väldigt suspekt.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Poängen med patriarkatet är dock inte nyttofrämjande, utan en grupp som skott sig på en annans bekostnad. Vad som helst kan vara utilitaristiskt om ambitionen är sådan, men inte annars.

nu är jag sent inne på det här, men men. jag har ingen aning om vad tractatus åsyftar eftersom han uttrycker sig som en hoptrasslad bläckfisk, men utifrån hur utilitarismen vanligtvis är formulerad finns det inget principiellt problem med att en grupp skor sig på en annans bekostnad. antagandet i så fall måste vara att den ena gruppens överordning leder till större total nytta. (till exempel genom att de åtnjuter större välbefinnande/önskeuppfyllelse/vem-bryr-sig genom att vara överordnad än vad den underordnade gruppen lider. se nozicks nyttomonster.) ett sådant antagande kan förstås ifrågasättas, men det kan inte vederläggas utan empirisk grund.

SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

nu är jag sent inne på det här, men men. jag har ingen aning om vad tractatus åsyftar eftersom han uttrycker sig som en hoptrasslad bläckfisk, men utifrån hur utilitarismen vanligtvis är formulerad finns det inget principiellt problem med att en grupp skor sig på en annans bekostnad. antagandet i så fall måste vara att den ena gruppens överordning leder till större total nytta. (till exempel genom att de åtnjuter större välbefinnande/önskeuppfyllelse/vem-bryr-sig genom att vara överordnad än vad den underordnade gruppen lider. se nozicks nyttomonster.) ett sådant antagande kan förstås ifrågasättas, men det kan inte vederläggas utan empirisk grund.

Därav påståendet att vad som helst kan vara utilitaristiskt om ambitionen är sådan. Är ambitionen däremot en annan blir det inte utilitaristiskt även om utslaget är nyttofrämjande.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Därav påståendet att vad som helst kan vara utilitaristiskt om ambitionen är sådan. Är ambitionen däremot en annan blir det inte utilitaristiskt även om utslaget är nyttofrämjande.

men det är just det jag inte förstår. vad menar du mer precist med att "vad som helst kan vara utilitaristiskt om ambitionen är sådan"? en fullständig utilitaristisk teori kommer, ifall vi tillåter att man kan ha detaljerad relevant information om utfall, peka ut något eller möjligtvis några specifika utfall som det bästa. detta utfall kommer vidare vara det som innefattar högst total nytta (ifall man inte är genomsnittsutilitarist, men det är en mer eller mindre död teori utanför de ekonomiska vetenskapernas lättja).

SvaraCitera