Aviseringar
Rensa alla

"Negerkung"

Ämnesstartare

Chibibbi:
Dåligt. Verken skildrar den tid och samhällsanda de är skrivna i. Att byta ut orden är en typ av historieförfalskning. Rasism kan man samtala med barn om på andra sätt. Att ta bort ord kommer inte ta bort rasismen. 

lol pippi är ingen historiebok utan en barnbok. de tar inte bort orden från de gamla upplagorna direkt. det är väl bra för historien att man kan se hur olika upplagor har förändrats genom tiden?

SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ska vi då inte visa sex, krig etc i barnprogrammen när vi ändå håller på?

Nej, jag tycker att barn bör exponeras för och lära sig förstå även de mindre moraliskt hedervärda fenomenen i världen. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Nej, jag tycker att barn bör exponeras för och lära sig förstå även de mindre moraliskt hedervärda fenomenen i världen. 

Vad de lär sig av  barnprogram där  sådant är normaliserat är att det är okej att säga sådant.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

det kan de göra på andra sätt som inte normaliserar sånt

SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Är det inte bara på nätet man får se helnaket från bb?

Nej, på tv också. Och inte bara i BB. Det är likadant med PH, Robinson och andra dokusåpor. I Tv-serier brukar de dock vara noga med att dölja nakenhet, men det är ju så serierna filmas så det är en annan sak.

SvaraCitera

Anura:
vad ger vita rätten att kalla svarta för n-ordet då?

Men är du helt lost eller? Hur roligt är livet om man blir dödad av att säga neger? Asså hur farligt kan det vara. Grow up.

SvaraCitera

Förstår inte problemet. Skall man censurera alla böcker vart 10e år? Alltid blir kommer man hitta något nytt som upprör någon.

SvaraCitera
Ämnesstartare

_Robert_:
Förstår inte problemet. Skall man censurera alla böcker vart 10e år? Alltid blir kommer man hitta något nytt som upprör någon.

detta handlar endast när det visas på barnkanalen och inget annat. är man väldigt mån om att ens ungar ska få höra "negerkung", vilket man ju som ansvarstagande förälder förstås är, så kan man köpa, ladda ned eller streama pippi istället.

SvaraCitera
Ämnesstartare

zxcvbnm:

Men är du helt lost eller? Hur roligt är livet om man blir dödad av att säga neger? Asså hur farligt kan det vara. Grow up.

det finns inget dödsstraff för att säga det ordet och ingen som förespråkar det heller :p

SvaraCitera

Anura:

det finns inget dödsstraff för att säga det ordet och ingen som förespråkar det heller :p

Jo typ

SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har absolut inte något problem med att man tar bort ord som kan vara stötande när det handlar om barn som ska ta del av innehållet. Däremot bör ju originalet naturligtvis finnas kvar någonstans.

SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:Däremot bör ju originalet naturligtvis finnas kvar någonstans.

ingen lär ju försöka få bort alla gamla upplagor 😛

SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

ingen lär ju försöka få bort alla gamla upplagor 😛

Tror säkert att det finns folk som förespråkar det. Var inte det fallet när det gällde Tintin i Kongo?

SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Tror säkert att det finns folk som förespråkar det. Var inte det fallet när det gällde Tintin i Kongo?

de tog bort dem från bibiloteken har jag för mig. det är rimligt

SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

de tog bort dem från bibiloteken har jag för mig. det är rimligt

Det tycker inte jag. Inte för att det är en så stor grej, men ändå. 

SvaraCitera