Aviseringar
Rensa alla

Övningskörning - en fråga


Ämnesstartare

Var ute och övningskörde med pappa precis.

När jag skulle köra åt vänster i en cirkulationsplats så såg jag att det högra körfältet även går till vänster så jag placerade mig där och blinkade åt vänster. Sen när jag kom till refugen så blinkade jag åt höger. Detta är något jag lärt mig av en trafiklärare.

Min pappa sa att detta var fel. Han sa att jag inte alls skulle blinka åt vänster, utan att jag inte skulle blinka alls och sedan vid regufen blinka åt höger. 

Har han rätt? Känner mig så förvirrad.


   
Citera

Men va? man kör ju åt höger i rondeller. Rodnar 

aha du menade att du skulle åt vänster.. 

Din far har fel, new rules. 


   
SvaraCitera

Stör mig för övrigt så in i helvete på alla äldre gubbar och tanter som enbart blinkar när de åker ut från rondellen. : (

För att inte tala om de som inte blinkar alls.. 


   
SvaraCitera

S3ON: För att inte tala om de som inte blinkar alls..

CoolCool


   
SvaraCitera

candycrush:
Var ute och övningskörde med pappa precis.

När jag skulle köra åt vänster i en cirkulationsplats så såg jag att det högra körfältet även går till vänster så jag placerade mig där och blinkade åt vänster. Sen när jag kom till refugen så blinkade jag åt höger. Detta är något jag lärt mig av en trafiklärare.

Min pappa sa att detta var fel. Han sa att jag inte alls skulle blinka åt vänster, utan att jag inte skulle blinka alls och sedan vid regufen blinka åt höger. 

Har han rätt? Känner mig så förvirrad.

Ska du till vänster i en rondell blinkar du till vänster och lägger du dig i innerfilen tills du passerat den främre och sista avfarten innan den vänstra. När du passerat den främre avfarten blinkar du ut till höger, byter fil i rondellen till ytterfilen och kör sedan ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Men va? man kör ju åt höger i rondeller. Rodnar 

aha du menade att du skulle åt vänster.. 

Din far har fel, new rules. 

S3ON:
Stör mig för övrigt så in i helvete på alla äldre gubbar och tanter som enbart blinkar när de åker ut från rondellen. : (

För att inte tala om de som inte blinkar alls.. 

Men ni förstod hur jag menade?

Jag kommer till en cirkulationsplats och ska åt vänster. Cirkulationsplatsen har två körfält. Jag läser på skyltarna att både vänster och höger körfält går åt vänster. Då placerar jag mig på högerfält. 

Vanligtvis blinkar man en stund innan man ska någonstans. Men för att undvika missförstånd väntar jag med att blinka åt vänster tills jag precis ska köra ut i cirkulationsplatsen.

När jag sedan kommer till regufen blinkar jag ut, d.v.s. åt höger. 

Rätt?


   
SvaraCitera

NiklasW:

Ska du till vänster i en rondell blinkar du till vänster och lägger du dig i innerfilen tills du passerat den främre och sista avfarten innan den vänstra. När du passerat den främre avfarten blinkar du ut till höger, byter fil i rondellen till ytterfilen och kör sedan ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Ska du till vänster i en rondell blinkar du till vänster och lägger du dig i innerfilen tills du passerat den främre och sista avfarten innan den vänstra. När du passerat den främre avfarten blinkar du ut till höger, byter fil i rondellen till ytterfilen och kör sedan k ut.

Aa precis! Men tänkte om båda körfälten går åt vänster så ska man ju sträva efter att hålla sig till det högra körfältet. Tänkte bara höra om samma regler för detta gällde - att jag ändå blinkar åt vänster? Eller ska jag inte blinka alls, och vänta tills jag kommer till refugen och sedan blinka ut, d.v.s. åt höger?


   
SvaraCitera

Man ska blinka när man ska ut ur rondellen och inte när man ska in i den. Så ja det blir alltid högerblink när man ska ut.


   
SvaraCitera

candycrush:

Aa precis! Men tänkte om båda körfälten går åt vänster så ska man ju sträva efter att hålla sig till det högra körfältet. Tänkte bara höra om samma regler för detta gällde - att jag ändå blinkar åt vänster? Eller ska jag inte blinka alls, och vänta tills jag kommer till refugen och sedan blinka ut, d.v.s. åt höger?

Vet ej säkert men gissar på att du inte blinkar alls isåfall förens du kommer till avfarten. Jag menar ligger du i ytterfilen och blinkar åt vänster kommer ju folk tro att du ska byta till den inre filen i rondellen. Åt höger kan du ju inte heller blinka då folk kommer tro att du ska köra ut vid fel avfart.


   
SvaraCitera

passaro:

CoolCool

Typiskt smålänningar, du som gbgare borde ha lite mer vett innanför hårfästet!! Arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Vet ej säkert men gissar på att du inte blinkar alls isåfall förens du kommer till avfarten. Jag menar ligger du i ytterfilen och blinkar åt vänster kommer ju folk tro att du ska byta till den inre filen i rondellen. Åt höger kan du ju inte heller blinka då folk kommer tro att du ska köra ut vid fel avfart.

Ja precis! För det blev lite missförstånd när jag körde på detta vis idag. Jag blinkade åt vänster fram tills refugen. Och precis då körde det ut en buss framför mig som hade missuppfattat.. Men det är såhär jag har lärt mig, så jag är helt förvirrad just nu.


   
SvaraCitera

S3ON:

Typiskt smålänningar, du som gbgare borde ha lite mer vett innanför hårfästet!! Arg

orkar aldrig blinka, vare sig det gäller rondeller eller något annat. undantaget svängar på landsväg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Man ska blinka när man ska ut ur rondellen och inte när man ska in i den. Så ja det blir alltid högerblink när man ska ut.

Ibland måste man blinka när man ska in i en rondell också! 


   
SvaraCitera

candycrush: Jag kommer till en cirkulationsplats och ska åt vänster. Cirkulationsplatsen har två körfält. Jag läser på skyltarna att både vänster och höger körfält går åt vänster. Då placerar jag mig på högerfält. 

Vanligtvis blinkar man en stund innan man ska någonstans. Men för att undvika missförstånd väntar jag med att blinka åt vänster tills jag precis ska köra ut i cirkulationsplatsen.

Du ska blinka när du kör in också, med undantaget om du ska rakt fram, då blinkar du endast när du kör ut ur rondellen. 

mrman: Man ska blinka när man ska ut ur rondellen och inte när man ska in i den.

Fick du ditt körkort i ett cornflakespaket eller??? TardigArg


   
SvaraCitera