Den 19-Äriga Abubakar Mohamud frÄn Hammarkullen Àr sÀker pÄ vad han ska göra i framtiden. Idag Àr han utbildad undersköterska och jobbar 50% pÄ ett funktionshem- rehabiliteringsavdelning. Utöver det jobbar han Àven med ungdomsinflytande och Àr vice ordförande i Angereds ungdomsrÄd.
Vad innebÀr rollen som vice ordförande?
âMin resa började i ungdomsfullmĂ€ktige som 12-Ă„ring. Under mina tre Ă„r dĂ€r upptĂ€ckte jag att jag kan pĂ„verka min omgivning och dĂ€rför engagerade jag mig mer. Nu Ă€r jag vice ordförande i Angereds ungdomsrĂ„d som betyder att jag Ă€r ansiktet utĂ„t för verksamheten t.ex. pĂ„ möten sĂ„ som TrygghetsrĂ„det, olika utskott, bygget eller miljön, förklarar han.
Ett av hans fokusomrÄden Àr jÀmstÀlldhet, inte bara mellan könen utan Àven mellan klass och etnisk bakgrund. Han har bÄde sjÀlv upplevt och ser hur olika mÀnniskor blir behandlade pÄ grund av sin hudfÀrg eller hÀrkomst.
âI dagens samhĂ€lle kan jag se att en svart kille inte har samma rĂ€ttigheter eller förutsĂ€ttningar som en blond kille har, sĂ€ger han.
Abubakar menar att skolan, som Àr ett annat av hans fokusomrÄden, Àr nyckeln till förÀndring. Som f.d. elev pÄ Nytorpsskolan mötte han mÄnga lÀrare utan lÀrarutbildning.
âDe undervisade i olika saker men Ă€ven i kĂ€rnĂ€mnen, berĂ€ttar han.
Han pÄpekar att outbildade lÀrare saknar pedagogisk kompetens som kan möjliggöra upptÀckandet av elevers behov. Bristen leder till att mÄnga elever blir förbisedda, oförstÄdda och avslutar sin skolgÄng med ofullstÀndiga betyg.
âI skolor dĂ€r lĂ€rare har utbildning och ett pedagogiskt förhĂ„llningssĂ€tt Ă€r betygen högre och mĂ„endet bĂ€ttre. Ofta ligger dessa skolor i medel- och överklassomrĂ„den och för mig handlar det om politiska prioriteringar, tillĂ€gger Abubakar.
Han Àr positivt instÀlld till lönehöjning för att locka mÀnniskor till yrket men det Àr inte lösningen. Enligt honom ligger problemet i att förortsskolor anses som oattraktiva arbetsplatser. Abubakar menar att skolmiljön borde förbÀttras och skÀrpas. Förslagen Àr att tvÄ lÀrare pÄ 30 elever ska finnas till hands, elevers speciella behov ska upptÀckas i tidig Älder och för att behoven ska bli tillfredsstÀllda bör inte dessa elever beblandas med andra. Skolmiljön som barnen befinner sig i Àr avgörande för barnens prestation. GrÄa vÀggar, tomma korridorer eller icke-stimulerande underhÄllning pÄ rasterna motarbetar viljan till lÀrandet. SkÀrpning av elevers bemötande kan förbÀttras genom respekten för lÀrarens auktoritet.
âJag tror att nu nĂ€r det blev en egen förvaltning kan det bli lite bĂ€ttre. LĂ€rare ska fĂ„ bestĂ€mma mer Ă€n vad de gör nu. Elever ska inte vara rĂ€dda för lĂ€rare men de ska kĂ€nna att lĂ€rare har mer makt, berĂ€ttar han.
âJag vill inte att andra ska utsĂ€ttas för det jag har gĂ„tt igenomâ
Dagens orÀttvisor Àr tydliga i 19-Äringens ögon och nÀr andra frÄn olika omrÄden undrar varför han har gÄtt miste om grundlÀggande saker i sin skolgÄng blir frustrationen stor.
âNĂ€r jag ser mina förluster pĂ„ grund av skolans brister vill jag inte att mina syskon, andra barn och mina framtida barn ska utsĂ€ttas för det jag har gĂ„tt igenom. Barn frĂ„n Hammarkullen och snarlika omrĂ„den ska fĂ„ ha samma förutsĂ€ttningar som barn i t.ex. Askim. Allt detta gör att jag engagerar mig och vill att dessa orĂ€ttvisor försvinner helt, sĂ€ger han.
Trots sin medvetenhet och klara mĂ„l stöter Abubakar ofta pĂ„ nedvĂ€rdering och rasism. âOj Ă€r du hĂ€r? Har du kommit rĂ€tt?â Ă€r de vanligaste kommentarerna, som enligt honom grundar sig i att han Ă€r ung, svart, somalisk och muslimsk kille.
âDe flesta i dessa sammanhang Ă€r medelĂ„lders vita mĂ€nniskor. Min bakgrund erbjuder mig en djupare förstĂ„else för omrĂ„den jag jobbar med vilket de andra inte har tillgĂ„ng till, förklarar han.
Han tycker att frĂ„gan âVad kommer du ifrĂ„n egentligen?â inte borde fĂ„ stĂ€llas, eftersom den Ă€r exkluderande och grundar sig i fördomen om att han inte kommer frĂ„n Sverige. Enligt honom saknar sĂ„dana frĂ„gor relevans i sammanhanget. Han genomskĂ„dar att mĂ„nga möten bygger pĂ„ retorik och politisk korrekthet.
Politik Àr nÀrvarande i bÄde hans arbete och privatliv. Abubakar upplever allt större samhÀllsklyftor och orÀttvisor dÀr rasism blir normaliserat vilket Àr oacceptabelt för honom.
âHĂ€rom dagen polisanmĂ€lde jag ett rasistiskt bemötande som jag utsattes för pĂ„ en restaurang. AnmĂ€lan lades ner efter tvĂ„ dagar. Parallellt med min anmĂ€lan gjordes en annan anmĂ€lan för krĂ€nkande bemötande dĂ€r den utsatte var icke-utlĂ€ndsk och polisen valde att inledda en utredning, berĂ€ttar han.
HÀndelsen skapar en förstÄelse för Abubakar att lagen beskyddar ett visst folk som han inte tillhör och det gör ont i honom. Enligt honom ska lagar beskydda alla oavsett kön eller bakgrund.
âDet svider mycket i mig, men jag ska kĂ€mpa vidare för att förĂ€ndra det, tillĂ€gger han.
Rasism finns i större skala
Under sin praktik som undersköterska pĂ„ Hematologen pĂ„ Ăstra sjukhuset bevittnade han hĂ€ndelser som omöjliggjorde hans nĂ€rvaro pĂ„ arbetsplatsen i tre veckor. Sjuksköterskors, undersköterskors och lĂ€kares uttalanden om huruvida tiggeriförbud bör införas, hur rumĂ€ner inte förtjĂ€nar vĂ„rd eller hur man ska sĂ€rskilja pĂ„ mĂ€nniskor chockerade Abubakar.
âEn gĂ„ng skulle vi rapportera och vi gick igenom varje patient. En av personalen tycke att blodvĂ€rdet sĂ„g konstigt ut hos en patient och att det tydde pĂ„ en KOL-sjukdom. Plötsligt lades uppmĂ€rksamheten pĂ„ patientens arabiska efternamn och den sista kommentaren var âaraber röker mycket och det Ă€r inte chockerande allsâ. DĂ€refter fortsatte rundan, Ă„terberĂ€ttar Abubakar.
19-Äringen menar att Sveriges sjukvÄrdspersonal ska vara neutral pÄ sina arbetsplatser. Diskussioner i vÄrdrummet inför alla sortens patienter ifall N-ordet fÄr eller inte fÄr anvÀndas ska helt enkelt inte ske.
âTillsammans med en kollega som blev vittne till dessa uttalanden kontaktade vi enhetschefen som rĂ€ttfĂ€rdigade beteendet med personalbrist och dĂ€rmed kunde hon inte göra nĂ„got, berĂ€ttar han.
Abubakar vill att staten ska ta vara pÄ resurser som finns runt om i samhÀllet. Legitimerade lÀkare med mÄnga Ärs erfarenhet förbjuds utövandet av yrket tills att en adekvat komplettering tillgodoses.
âIstĂ€llet för att man ska ta vara pĂ„ deras kompetens lĂ„ter man lĂ€kare kör taxi eller buss istĂ€llet för att rĂ€dda liv i ett land dĂ€r lĂ€karbristen Ă€r enorm, kommenterar han.
I Abubakars samhÀlle finns inget hat, bara rent hjÀrta
UppvÀxten i ett kÀrleksfullt hem har erbjudit lÀrdomen att hat Àr onödigt. I Abubakars perfekta samhÀlle fÄr alla samma förutsÀttningar, utbildningsrÀttigheter, sjukvÄrd och jobb.
âNu har det blivit mycket vi och dom, tyvĂ€rr. Det Ă€r frustrerande samtidigt som det visar pĂ„ att vi mĂ„ste organisera oss för att fĂ„ en förĂ€ndring som gynnar oss alla. DĂ€rför ska jag till vĂ„ren lĂ€sa statsvetenskap och nĂ€r jag Ă€r redo tĂ€nker jag kandidera, avslutar han.
Intervju av: Carmen Jedrzejak
Runtom i landet bor unga mÀnniskor med olika bakgrunder som har berÀttelser att dela med sig av. BerÀttelser som kan hjÀlpa till att öka förstÄelsen för vÄrt samhÀlle, förbÀttra bilden av det och rita om kartan för hur morgondagen kommer se ut. BerÀttelser som lyfter goda exempel dÀr mÄngfald har varit en viktig framgÄngsfaktor för personer, organisationer och företag. Genom kunskap, rÀtt utrustning och ekonomiskt stöd vill vi skapa en inspirerande miljö dÀr vi kan lÀra oss av varandra, bli starkare och tillsammans lÀgga grunden för morgondagens Sverige. Resultaten sprids till media och pÄ sÄ sÀtt höjs volymen pÄ Sveriges framtid.