Tidningarnas makt

Ibland när jag står i en kiosk eller matbutik brukar jag ställa mig och kika på tidningarna som fint står uppradade där. Det är något fascinerande över detta, att folk faktiskt köper tidningar. För tänk bara efter, du betalar alltså runt 40-60 kronor för en tidning där en tredjedel består av reklam och en annan tredjedel är sådant du inte läser. Du betalar alltså dyra pengar för att kunna läsa kanske 20-30 sidor och bläddra förbi resten. Men nu är det inte priset jag fr...

Ibland när jag står i en kiosk eller matbutik brukar jag ställa mig och kika på tidningarna som fint står uppradade där. Det är något fascinerande över detta, att folk faktiskt köper tidningar. För tänk bara efter, du betalar alltså runt 40-60 kronor för en tidning där en tredjedel består av reklam och en annan tredjedel är sådant du inte läser. Du betalar alltså dyra pengar för att kunna läsa kanske 20-30 sidor och bläddra förbi resten.

Men nu är det inte priset jag främst tänker på, utan jag tänker på tidningarnas makt. För egentligen står det ingenting i dem som du inte kan läsa på internet eller se på tv. Så varför klarar sig tidningarna då? Jo med olika knep. För det första har de en snygg tjej på framsidan som ser otroligt fräsch ut. Efter detta har vi rubrikerna som är gjorda för att väcka intresse och locka läsaren, men de är också ofta gjorda för att lura oss. Ofta lovar rubrikerna mer än vi får; den där specialartikeln om den där snygga pojkidolen kanske mest bara innehöll tomt pladder, dumma frågor och bilder vi sett många gånger förut. Rubrikerna säger oss att artiklarna i just denna tidning är något du inte kan vara utan, på grund av att det är just här du lär dig att tillfredsställa din karl på bästa sättet, får veta det nyaste skvallret, lär dig hantera dina känslor, hur man ska klä sig i höst, vad man ska äta för att minska risken för cancer och sist men inte minst – hur man går ner i vikt.



Som om inte detta räcker ska de flesta tidningarna ha en extra gåva som följer med. Många slänger med en pocketbok medan andra tar med smink, små fula väskor, smycken eller en skiva som antingen innehåller en film, musik eller något spel till datorn. Vi luras alltså att köpa tidningen och tror att vi får mer för pengarna när vi får något extra på köpet. Men ärligt, hur ofta används de där sakerna man får med? För är det egentligen inte så att det mesta av detta slängs inom två veckor, liksom själva tidningen? Och om du nu så gärna ville ha den där boken kunde du väl gå och köpa bara den?

Nu finns det självklart olika sorters tidningar, men ingen av dem är perfekt. Jag har i denna text främst gått på tjej-/ungdomstidningar och tidningar för sport och hälsa. Fast vilken nytta har vi av de andra tidningarna? Jag brukar inte vilja använda detta uttryck, men vi lever ju faktiskt på 2000-talet! Vi har tv och internet, så varför är vi så kära i dessa dumma och miljöovänliga tidningar som mest bara består av reklam? Dagstidningar i all ära som berättar om de senaste nyheterna har även de börjat bli skvallertidningar med få sidor debatt, vilket borde vara deras största sak.

Tänk bara på det nästa gång du köper en tidning, vad är det du egentligen är ute efter? Är det verkligen bättre att läsa om hur killar vill bli tillfredsställda än att pröva på det i verkligheten och utveckla dig själv? Är det inte billigare att gå ut på internet och där söka efter bilder på din favoritkändis eller läsa aktuella bloggar om just ditt intresse angående till exempel mode eller skvaller? Och behöver du gå ner i vikt, gå med i viktväktarna eller leta information på annat sätt där du följer en väg istället för att läsa om hundra olika sätt att gå ner i vikt, vilket bara kommer att förvirra dig.

Så kom ihåg det, låt er inte luras av makten tidningarna har. Det är viktigare att du lyssnar till dig själv och själv får erfara saker innan du redan har läst om dem.